Klage over dispensation til overdækket terrasse i strid med lokalplan
Dato
31. juli 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Slagelse Kommunes dispensation til at etablere en overdækket terrasse
Nærværende sag omhandler en klage indgivet af en nabo til ejendommen [adresse1] over Slagelse Kommunes afgørelse af 12. maj 2015. Kommunen havde meddelt dispensation til etablering af en overdækket terrasse på den omhandlede ejendom.
Klagens indhold
Klager anførte, at den overdækkede terrasse ikke er i overensstemmelse med Lokalplan 118, da den overskrider byggelinjen på 5 meter og kun har en afstand på 2,95 meter til klagers ejendom. Desuden blev det anført, at terrassen har medført en værdiforringelse af klagers ejendom på grund af forringet udsigt.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af Lokalplan 118 "Sommerhusområde, [...]" fra september 2004. Lokalplanens formål er at skabe et tidssvarende administrationsgrundlag, fastholde områdets kvaliteter og muliggøre harmoniske fornyelser samt overføre området fra landzone til sommerhusområde. For bebyggelsens omfang og placering fastsætter lokalplanens § 6, stk. 4, blandt andet følgende afstandskrav:
Bygningstype | Afstand til naboskel, vej, sti og fællesareal |
---|---|
Sommerhuse | Mindst 5 meter |
Udhuse, carporte, drivhuse og andre småhuse | Mindst 2,5 meter |
Carporte og garager (fra indkørselsvej) | Mindst 5 meter |
Raftehegn, læskærme og lignende | Mindst 2,5 meter |
Kommunens afgørelse og klagers fastholdelse
Slagelse Kommune meddelte dispensation fra Lokalplan 118 § 6, stk. 4, til opførelse af den overdækkede terrasse/forlængelse af tag. Kommunen begrundede afgørelsen med, at afstanden til naboskel ved hjørnet var 2,95 meter, og at forlængelsen af taget ikke medførte væsentlige gener for naboen. Klager fastholdt, at der var tale om en væsentlig overskridelse af lokalplanens bestemmelser, som medførte betydelige ulemper, og at lokalplanens byggelinjer burde respekteres.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) har truffet afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven.
Nævnets kompetence og vurderingsgrundlag
NMK bemærkede indledningsvis, at nævnet alene kan tage stilling til retlige spørgsmål og ikke til, om en dispensation er rimelig eller hensigtsmæssig i forhold til klagernes interesser. Nævnet kan således heller ikke vurdere den skønsmæssige vurdering af, om der er væsentlige gener for naboen.
Dispensation fra lokalplanens principper
Det følger af Planloven § 18, at bestemmelser i en lokalplan er umiddelbart bindende for borgerne. Afvigelser kræver dispensation, som en kommune kan meddele efter Planloven § 19, stk. 1, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Planens principper omfatter formålsbestemmelser, anvendelsesbestemmelser, den planlagte struktur samt fordelingen mellem friarealer og bebyggede arealer.
NMK vurderede, at der almindeligvis kan meddeles dispensation fra bebyggelsesregulerende bestemmelser, herunder omfang og placering, medmindre de detaljerede regler er fastlagt for at fastholde en særlig udformning af bebyggelsen. På baggrund af lokalplanens formåls- og anvendelsesbestemmelser i § 1 og § 3 fandt NMK ikke, at dispensationen var i strid med planens principper.
Nævnets konklusion
Natur- og Miljøklagenævnet konkluderede, at Slagelse Kommune havde den fornødne hjemmel til at meddele dispensation til det ansøgte. Klager fik derfor ikke medhold i klagen over Slagelse Kommunes afgørelse af 12. maj 2015 om dispensation fra lokalplanens § 6, stk. 4. Slagelse Kommunes afgørelse står således ved magt. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1.
Lignende afgørelser