Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse i sag om Egedal Kommunes påbud om at retablere bøgehæk på ejendommen [adresse1]

Dato

18. august 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Egedal Kommunes påbud om at retablere bøgehæk på ejendommen [adresse1

Sagen omhandler en klage over Egedal Kommunes påbud af 15. december 2014 om retablering af en fjernet bøgehæk på en ejendom i Udlejre. Klager gjorde gældende, at lokalplanen ikke hjemlede krav om hegn om hele grunden, men alene om hækkens art, hvis den etableres. Klager mente derfor, at der ikke var pligt til at retablere den fjernede hæk, og henviste desuden til, at andre i området havde fjernet hegn uden påtale.

Lokalplanens bestemmelser

Ejendommen er omfattet af Lokalplan 03 for Udlejre - Boligbebyggelse ved Vejsten Øst fra 2007. Lokalplanen udlægger arealet til ny boligbebyggelse og overfører området fra landzone til byzone.

  • Lokalplanens § 1 fastsætter formålet, herunder at sikre opholdsarealer og parkering samt etablere rekreative elementer.
  • Lokalplanens § 3 bestemmer, at området skal anvendes til boligformål.
  • Lokalplanens § 7.4 omhandler hegning og fastsætter, at hegn i og omkring bebyggelsen, fællesarealer og offentlig vej, samt langs interne adgangsveje skal etableres som bøgehæk i en maksimal højde af 1,8 meter og sættes mindst 0,3 meter fra skel.
  • Lokalplanens § 11.1 fastsætter, at det er en forudsætning for ibrugtagning af ny bebyggelse, at der er etableret beplantning i henhold til § 7.

Kommunens sagsbehandling

Kommunen blev opmærksom på, at en del af bøgehækken mellem klagers ejendom og grundejerforeningens fællesarealer var fjernet.

  • Den 4. juli 2014 foretog kommunen partshøring af klager.
  • Den 28. august 2014 afholdt kommunen møde med klager og anbefalede frivillig retablering.
  • Den 19. november 2014 varslede kommunen påbud om lovliggørelse af hegning mod fællesarealer og vej. Kommunen oplyste, at der i medfør af lokalplanens § 7.4 og § 11 skulle være hegnet med en bøgehæk, og at fjernelse uden dispensation var i strid med lokalplanen. En dispensationsansøgning kunne ikke forventes imødekommet.
  • Den 15. december 2014 meddelte kommunen påbud om retablering af bøgehækken langs ejendommens skel mod fællesarealerne senest den 1. april 2015. Kommunen begrundede påbuddet med, at kravet om bøgehække er af stor betydning for områdets karakter og skal sikre en ensartet, grøn afgrænsning.
  • Kommunen bemærkede til klagen, at intentionen med bestemmelserne i § 7.4 og § 11 er, at bøgehækkene skal fremstå som en ensartet og ubrudt afskærmning mod fællesarealerne og vejarealerne.
  • Luftfotos fra 2009 og 2010 viste etableret hæk, mens et foto fra 2014 viste, at en del af hækken var fjernet. Kommunen oplyste desuden, at andre grundejere i området også var blevet pålagt at genrejse fjernede hække.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet hjemmel til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser, herunder tilsynsafgørelser. Nævnet kan vurdere lovligheden af forholdet, fortolkning af lokalplanbestemmelser samt overholdelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger som lighedsgrundsætningen og proportionalitetsprincippet.

Kommunens tilsynspligt og lokalplanens retsvirkninger

Det er kommunalbestyrelsen, der påser overholdelsen af planloven og lokalplaner, jf. Planlovens § 51, stk. 1. Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre det har underordnet betydning, jf. Planlovens § 51, stk. 5. Pligten til at berigtige et ulovligt forhold påhviler ejeren af ejendommen, jf. Planlovens § 63, stk. 1. Lokalplanbestemmelser er bindende over for borgerne, jf. Planlovens § 18, hvilket betyder, at dispositioner i strid med planen kræver dispensation. En lokalplans retsvirkninger vedrører fremtidige dispositioner og udløser som udgangspunkt ikke handlepligter, medmindre andet er fastsat.

Lokalplanens formål og dispensationsmuligheder

Planlovens § 15, stk. 2, nr. 13 giver mulighed for at optage bestemmelser i en lokalplan om afskærmningsforanstaltninger som betingelse for ibrugtagning af ny bebyggelse. Kommunen har i påbuddet anført, at hegningen er af stor betydning for områdets karakter og skal sikre en ensartet, grøn afgrænsning. Denne bestemmelse er indsat i lokalplanens § 11, som en forudsætning for ibrugtagning af bebyggelsen.

Nævnet lagde til grund, at der har været etableret en hæk omkring klagers ejendom ud mod fællesarealerne, som forudsat som en betingelse for bebyggelsens ibrugtagning. En sådan hegning må ikke fjernes, medmindre kommunen meddeler dispensation hertil.

Nævnets vurdering af påbuddet

Kommunen kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planlovens § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse, anvendelsesbestemmelser og den planlagte struktur.

Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at kommunen havde hjemmel til at udstede påbuddet. Nævnet tilsluttede sig kommunens fortolkning af, at det ikke er tilladt uden dispensation at fjerne den hæk, der i medfør af lokalplanens § 11, jf. § 7.4, skal være der, når den først er etableret inden ejendommen er taget i brug. Kommunens vurdering af, at en dispensationsansøgning ikke kunne forventes imødekommet, blev accepteret af nævnet.

For så vidt angår klagers bemærkning om, at andre ejendomme i området har fjernet hæk uden at blive mødt med krav om retablering, lagde nævnet kommunens oplysning om, at også andre i området har modtaget påbud om retablering, til grund. Nævnet fandt herefter ikke, at kommunens påbud var udtryk for usaglig forskelsbehandling af klager.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet kunne herefter ikke give medhold i klagen over kommunens afgørelse af 15. december 2014, hvori kommunen havde udstedt påbud om retablering af den fjernede bøgehæk.

Lignende afgørelser