Afgørelse om Vejle Kommunes Kommuneplan 2013-2025
Dato
28. april 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Vejle Kommunes tilvejebringelse af Kommuneplan 2013-2025 for så
Natur- og Miljøklagenævnet modtog en klage fra ejeren af en ejendom i Vejle Kommune vedrørende tilvejebringelsen af Kommuneplan 2013-2025. Klagen, indgivet den 28. februar 2014 og videresendt af kommunen den 25. marts 2014, omhandlede ændringer i rammerne for lokalplanlægning for klagers ejendom.
Baggrund for klagen
Med den nye kommuneplan blev de maksimalt tilladte etageantal og bebyggelsesprocent for klagers ejendom ændret. Klager anførte, at disse ændringer havde forringet ejendommens værdi væsentligt. Det blev desuden fremhævet, at ejendommen ligger på et stærkt skrånende terræn, hvilket ville gøre etagebyggeri mindre iøjnefaldende fra områder, hvor det ikke ønskedes. Klager mente, at kommunen burde have taget hensyn til disse forhold og imødekommet klagers indsigelse mod planforslaget.
Kommunens bemærkninger
Vejle Kommune svarede på klagen, at ændringer i en kommuneplan generelt er erstatningsfri regulering. Kommunen begrundede ændringerne med et ønske om at fastholde bebyggelsens karakter langs den pågældende vej.
Klagerens yderligere argumenter
Klager fastholdt, at andre ejendomme på samme vej også var opført som etagebyggeri. Desuden oplyste klager, at der forud for kommuneplanens tilvejebringelse havde været dialog med kommunens tekniske forvaltning om et skitseprojekt for byggeri på ejendommen, og at forvaltningen angiveligt havde stillet sig positivt over for forslaget.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Vejle Kommunes tilvejebringelse af Kommuneplan 2013-2025. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som fastslår, at nævnet alene kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven.
Begrundelse for afvisning
Nævnet vurderede, at klagen ikke indeholdt sådanne retlige spørgsmål, som nævnet kunne behandle. Spørgsmålet om, hvorvidt indholdet af kommuneplanen er hensigtsmæssigt, herunder i forhold til klagers interesser, er ikke et retligt spørgsmål. Det er derimod op til kommunens egen skønsmæssige vurdering og afgørelse at ændre indholdet af rammebestemmelserne i kommuneplanen for et bestemt område. Kommunen er ikke forpligtet til at imødekomme indsigelser, der er indgivet i forbindelse med planforslagets offentliggørelse.
Erstatningsfri regulering og klagemuligheder
Nævnet tilføjede, at planlægning som udgangspunkt er en erstatningsfri regulering. Spørgsmål om, hvorvidt kommunen i det konkrete tilfælde måtte have handlet erstatningspådragende, skal i givet fald søges løst gennem et civilretligt søgsmål ved domstolene. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser