Klage over for sen indgivelse vedrørende Aalborg Kommunes indirekte afgørelser om lokalplanpligt
Dato
15. december 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Aalborg Kommunes indirekte trufne afgørelser om, at ændringer
Ejere af en naboejendom klagede til Natur- og Miljøklagenævnet over Aalborg Kommunes indirekte afgørelser vedrørende ændret anvendelse af en ejendom, idet de mente, at ændringerne var lokalplanpligtige. Klagen blev indgivet den 12. januar 2014.
Ejendommens anvendelseshistorik
Den omhandlede ejendom, der tidligere fungerede som plejehjem, gennemgik flere ændringer i anvendelse:
- Før november 2009: Ombygget til kollegium med 60 beboere.
- 15. marts 2010: Aalborg Kommune meddelte byggetilladelse til indretning af privat dagpleje for 4 dagplejemødre.
- 13. juli 2011: Kommunen meddelte ibrugtagningstilladelse hertil.
- 19. august 2011: Kommunen tillod, at der blev drevet privat vuggestue og børnehave i stedet for dagpleje, med opstart umiddelbart herefter.
Klagen og kommunens vurdering
Klagerne henvendte sig til kommunen på grund af støjgener fra både kollegiets beboere og børneinstitutionen. Aalborg Kommune udarbejdede den 4. december 2013 et notat, hvori de redegjorde for, hvorfor de ikke havde fundet de foretagne ændringer lokalplanpligtige. Dette notat blev sendt til klagerne.
Klagerne gjorde gældende, at samtlige ændringer i ejendommens anvendelse burde have været omfattet af lokalplanpligt i henhold til Planlovens § 13, stk. 2. Klagerne oplevede fortsat støjgener og ønskede opførelse af en støjmur samt fjernelse af børneinstitutionen. Ejendommens ejer anførte, at klagen var for sent indgivet.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Aalborg Kommunes indirekte afgørelser, da klagen var indgivet for sent. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 og Planlovens § 60, stk. 1.
Klagefrist for indirekte afgørelser
Klagefristen for en kommunes afgørelse efter planloven er 4 uger. For indirekte trufne afgørelser, hvor der ikke sker meddelelse eller offentliggørelse, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen. Dette gælder også for afgørelser om, at et projekt ikke er lokalplanpligtigt. Det forhold, at kommunen efterfølgende meddeler en tidligere indirekte truffen afgørelse skriftligt, medfører ikke, at der løber en ny klagefrist.
Vurdering af klagens rettidighed
Nævnet vurderede klagens rettidighed i forhold til de forskellige ændringer i anvendelse:
- Kollegium (senest 2009): Aalborg Kommune traf en indirekte afgørelse om, at denne ændrede anvendelse ikke var lokalplanpligtig. En rettidig klage skulle have været indgivet inden 4 uger efter, at klagerne fik kendskab til den ændrede anvendelse.
- Privat dagpleje (byggetilladelse 15. marts 2010, ibrugtagning 13. juli 2011): Kommunen traf en indirekte afgørelse om, at denne anvendelse ikke var lokalplanpligtig. Klagefristen løb fra kendskab til anvendelsen.
- Privat vuggestue og børnehave (tilladelse 19. august 2011): Kommunen traf en indirekte afgørelse om, at denne anvendelse ikke var lokalplanpligtig. Klagefristen løb fra kendskab til denne anvendelse.
Da klagen blev indgivet den 12. januar 2014, fandt Natur- og Miljøklagenævnet, at den ikke var rettidigt indgivet i forhold til nogen af de nævnte indirekte afgørelser. Klagen blev derfor afvist fra realitetsbehandling.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder.
Lignende afgørelser