Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om forbud mod nedrivning i Hvidovre Kommune
Dato
21. januar 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Hvidovre Kommunes forbud efter planlovens § 14 mod nedrivning
Sagen omhandler Hvidovre Kommunes afgørelse af 28. august 2013 om forbud mod nedrivning af en bevaringsværdig beboelsesbygning på en ejendom i Hvidovre. Ejendommen er omfattet af Lokalplan 114, der tillader beboelse, og bygningen er udpeget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2009 med høj bevaringsværdi. Lokalplanen indeholder dog ikke specifikke bestemmelser om bevaring af eksisterende bebyggelse.
Ejerne, der erhvervede ejendommen i november 2010, ansøgte den 10. februar 2013 om principiel tilladelse til nedrivning. De begrundede ansøgningen med bygningens dårlige forfatning, som gjorde istandsættelse urealistisk og økonomisk uforsvarlig. Hvidovre Kommune vurderede, at bygningen havde stor kulturhistorisk værdi for lokalområdet og besluttede derfor at nedlægge forbud efter Planlovens § 14 mod nedrivningen med henblik på at udarbejde en ny lokalplan for bevaring og udvikling af området.
Kommunens og Klagerens Synspunkter
Kommunen opfattede oprindeligt ejernes henvendelse af 10. februar 2013 som en forespørgsel eller dialog, ikke en formel ansøgning. Ifølge kommunen blev den endelige ansøgning om nedrivning først modtaget den 17.-18. juni 2013. Kommunen påpegede, at sagsbehandlingen herefter fulgte de fastsatte frister i Bygningsfredningslovens § 17 og Bygningsfredningslovens § 18, herunder offentlig høring og meddelelse af afgørelse inden for de gældende tidsfrister.
Klagerne fastholdt derimod, at brevet af 10. februar 2013 var en udtrykkelig ansøgning om nedrivningstilladelse. De anførte, at kommunen havde fremsat ulovlige krav, herunder om et erstatningsprojekt, og at kommunens passivitet og forsinkede sagsbehandling havde fortabt dens ret til at nedlægge forbud. Klagerne gjorde gældende, at kommunen ikke havde overholdt de tidsfrister, der er fastsat i byggelovgivningen og bygningsfredningsloven, og at forbuddet derfor var nedlagt for sent og uden retsvirkning. De fremhævede desuden, at bygningen havde stået ubeboet i op til 15 år på grund af dens dårlige tilstand.
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven. Det centrale spørgsmål var, om Hvidovre Kommune lovligt havde kunnet nedlægge forbuddet efter Planlovens § 14.
Nævnets Vurdering af Ansøgningens Karakter
Nævnet vurderede, at ejernes henvendelse af 10. februar 2013, ud fra dens formulering og begrundelse, utvivlsomt måtte forstås som en formel ansøgning om tilladelse til nedrivning af den bevaringsværdige bygning. Nævnet var således uenig med kommunens opfattelse af, at ansøgningen først forelå i juni 2013.
Overholdelse af Frister og Konsekvenser
Ifølge Bygningsfredningslovens § 18, stk. 1 må en bevaringsværdig bygning ikke nedrives, før nedrivningsanmeldelsen er offentligt bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt, om den vil nedlægge forbud efter planlovens § 14. Bygningsfredningslovens § 18, stk. 2 fastsætter, at kommunalbestyrelsen skal foretage offentlig bekendtgørelse inden udløbet af de efter byggelovgivningen gældende frister. Bygningsreglementet foreskriver, at hvis kommunalbestyrelsen ikke reagerer inden 2 uger fra modtagelsen af en anmeldelse, kan byggearbejdet påbegyndes. Kommunen skal inden for denne 2-ugers frist tilkendegive, at der kan være hindringer for nedrivningen, f.eks. at bygningen er bevaringsværdig, og at bygningsfredningslovens § 18 skal iagttages.
Da Hvidovre Kommune først reagerede på anmeldelsen den 8. marts 2013, efter at den var modtaget den 11. februar 2013, havde kommunen ikke reageret rettidigt i henhold til byggelovgivningen og bygningsfredningsloven. Denne forsinkelse betød, at kommunen havde afskåret sig fra at nedlægge forbud i medfør af Planlovens § 14 mod nedrivning af beboelsesbygningen.
Afgørelse
På baggrund af ovenstående ophævede Natur- og Miljøklagenævnet Hvidovre Kommunes afgørelse af 28. august 2013 om forbud mod nedrivning af beboelsesbygningen på den pågældende adresse.
Lignende afgørelser