Klage over manglende påbud om istandsættelse af ejendom omfattet af bevarende lokalplan
Dato
15. oktober 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Bornholms Regionskommunes afgørelse om ikke at meddele påbud om
En genbo klagede til Natur- og Miljøklagenævnet over Bornholms Regionskommunes afgørelse om ikke at udstede et påbud om udvendig istandsættelse af en ejendom på [adresse1]. Klager mente, at den bevarende lokalplan ikke forhindrede kommunen i at anvende generelle regler om ejendommes vedligeholdelsestilstand, og at det var forkert at kræve udtrykkelig hjemmel i lokalplanen for at udstede et påbud.
Ejendommen er omfattet af Lokalplan 00-01 "Bevarende lokalplan for Sandvig, Allinge, Gudhjem, Melsted, Ypnasted og Bølshavn" fra 1986. Lokalplanens formål er at bevare det eksisterende bymiljø og karakteristisk bebyggelse. Den indeholder bestemmelser om bebyggelsers ydre fremtræden, herunder krav om bevaring af røde vingetegl på tagflader (§ 4, stk. 2). Desuden kræver nedrivning, ombygning eller ændring af bygninger (inkl. vindues- og dørudskiftning) kommunal tilladelse efter lokalplanens § 5, stk. 1.
Klager havde gentagne gange opfordret Bornholms Regionskommune til at meddele påbud om facadeistandsættelse. Kommunen afviste dette i en afgørelse af 4. juli 2013, idet den vurderede, at der ikke var hjemmel i byggelovens § 14, stk. 1, til at meddele påbud om istandsættelse, da ejendommens stand ikke var til fare eller behæftet med væsentlige mangler. Kommunen henviste også til, at der ikke var hjemmel i Lokalplan nr. 00-01 til at meddele påbud om udvendig istandsættelse.
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, herunder spørgsmål om hjemmel. Nævnet understregede, at det ikke har kompetence til at behandle spørgsmål efter byggelovgivningen.
Kommunens tilsynspligt og lokalplanens bindende karakter
Nævnet bemærkede, at kommunalbestyrelsen har tilsynspligt med overholdelsen af planloven og lokalplaner i henhold til Planlovens § 51, stk. 1. I forbindelse med en tilsynsafgørelse kan nævnet vurdere lovligheden af det forhold, der er genstand for tilsynet, herunder fortolkning af lokalplanbestemmelser. Det blev fremhævet, at lokalplanbestemmelser er bindende over for borgerne jf. Planlovens § 18, og at de skal være klart og præcist formuleret for at kunne håndhæves.
Manglende hjemmel til påbud
Natur- og Miljøklagenævnet konstaterede, at Lokalplan nr. 00-01 ikke regulerer ejendommes vedligeholdelsesstand. Der var således ikke hjemmel i lokalplanen eller planloven til at udstede et påbud om istandsættelse af ejendommens facader.
På baggrund heraf kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Bornholms Regionskommunes afgørelse af 4. juli 2013 om ikke at udstede et påbud om udvendig istandsættelse af ejendommen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1.
Lignende afgørelser