Klage over Vejle Kommunes lokalplan for uddannelsesområde ved Boulevarden
Dato
27. november 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om vedtagelse af lokalplan og kommuneplantillæg med VVM og miljøvurdering
Sagen omhandler Vejle Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 1158 "Offentligt område, uddannelsesområde ved Boulevarden, Vejle" og tillæg nr. 50 til Vejle Kommuneplan 2009-2021 med VVM-redegørelse og miljøvurdering. Klagerne, herunder en miljøgruppe og et ejerlaug, har påklaget afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet med anmodning om opsættende virkning. Lokalplanen er udarbejdet for at muliggøre udvidelse og samling af eksisterende uddannelsesinstitutioner, Campus Vejle og Syddansk Erhvervsskole (SDE), på et areal vest og sydvest for de nuværende bygninger ved Boulevarden i Vejle. Området på 10,5 hektar anvendes i dag af skolerne samt til kolonihaver og parkering. Det omfatter 12 varige og 12 fraflyttede, ryddede kolonihaver.
Lokalplanens Formål og Indhold
Lokalplanens hovedformål er at fastlægge anvendelsen til offentlige formål, herunder uddannelse, parkering og kursuscenter. Den fastsætter bebyggelsesregulerende bestemmelser og krav om etablering af beplantning. Planen giver mulighed for nedlæggelse af op til 12 varige kolonihaver i henhold til Kolonihaveloven § 1. Terrænregulering på op til 2,5 meter i forhold til eksisterende terræn er tilladt, og der skal arbejdes med løsninger som rørbassiner eller opstuvning af regnvand på parkeringsarealer for at minimere arealbehovet og undgå traditionelle overfladebassiner.
VVM-redegørelse og Miljøvurdering
Kommunen har vurderet, at projektet kræver en VVM-redegørelse og miljøvurdering, da det er omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) bilag 2, punkt 11a (anlægsarbejder i byzone, herunder parkeringspladser). VVM-redegørelsen behandler blandt andet alternativer, visuelle forhold, trafik, støj og overfladevand. Den konkluderer, at udvidelsen og det forhøjede terræn vil fremstå tydeligt, især etablering af parkeringspladser og bygninger i kolonihaveområdet, hvor terrænet hæves 2,0-2,5 meter.
Klagepunkter
Klagerne har anført en række punkter, herunder:
- Manglende vurdering af alternative placeringer for parkeringspladser og udvidelse af uddannelsesinstitutionerne, herunder forslag om anvendelse af erhvervsbygninger og andre arealer.
- Utilstrækkelig redegørelse for konsekvenserne af terrænregulering og befæstning på afledning af regnvand i det lavtliggende kolonihaveområde, som allerede har vandproblemer.
- Mangler i trafikberegningerne i VVM-redegørelsen, især vedrørende uforudset trafikbelastning på Boulevarden.
- Utilstrækkelige visualiseringer, da de ikke inkluderer udsigt fra kolonihaveområdet.
- Bekymring for nedlæggelse af varige kolonihaver og manglende etablering af erstatningshaver i overensstemmelse med kolonihaveloven.
- Påstand om, at kommunen har påbegyndt byggeri uden tilstrækkelige parkeringsforhold og uden at have sikret afvandingsforholdene.
Kommunen har i sine supplerende bemærkninger fastholdt, at planlægningen er sket i overensstemmelse med planlovens bestemmelser, at alternative forslag er vurderet og fravalgt på grund af manglende synergi og optimale læringsmiljøer, og at terrænregulering og afvanding vil blive håndteret teknisk og gennem spildevandsplanlægning. Kommunen har desuden understreget, at lokalplanen ikke i sig selv nedlægger kolonihaver, men alene muliggør det, og at en eventuel nedlæggelse vil kræve en særskilt afgørelse efter kolonihaveloven, hvor erstatningshaver skal være tilvejebragt.
Natur- og Miljøklagenævnet har ikke givet medhold i klagerne over Vejle Kommunes afgørelse om vedtagelse af lokalplan nr. 1158 og tillæg nr. 50 med VVM-redegørelse og miljøvurdering. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Nævnets Kompetence
Nævnet har fastslået, at det alene kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet kan således ikke vurdere, om kommunens afgørelse er hensigtsmæssig eller rimelig, eller pålægge kommunen at udarbejde en anden planlægning. VVM-reglerne og miljøvurderingsloven stiller krav til grundlaget for beslutninger og procedurer, men fastlægger ikke grænser for politiske eller økonomiske beslutninger.
Offentlighedens Inddragelse
Nævnet har fundet, at kommunen har overholdt planlovens procedureregler om borgerinddragelse. Der er henvist til en tidligere afgørelse (NMK-33-01761), hvor nævnet fandt, at kommunen havde opfyldt kravet om individuel underretning i henhold til Planloven § 26, stk. 1. Indsendte indsigelser er behandlet, og kommunen har ikke pligt til at imødekomme ændringsforslag fra offentligheden.
Vurdering af Alternativer
Nævnet har vurderet, at VVM-redegørelsens afsnit 4 om alternativer opfylder kravene i Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) § 7, stk. 2, jf. bilag 4 pkt. 2. Redegørelsen giver en tilstrækkelig oversigt over de væsentligste alternativer og begrundelsen for fravalg, hvilket giver offentligheden og politikerne mulighed for at vurdere projektet i forhold til andre realistiske alternativer. Nævnet kan ikke tage stilling til, hvilke arealer kommunen vælger at inddrage.
Befæstning og Terrænregulering
Nævnet har fundet, at VVM-redegørelsen er i overensstemmelse med minimumskravene til oplysninger vedrørende virkningerne af den planlagte øgede befæstelse og terrænregulering. Redegørelsen beskriver de planlagte terrænreguleringer og angiver, at der skal udarbejdes et tillæg til spildevandsplanen for at sikre tilstrækkelig afledning af regnvand og klimasikring mod ukontrolleret afstrømning.
Trafik og Visuelle Forhold
Nævnet har ikke fundet grundlag for at anfægte kommunens vurdering af virkningerne på miljøet som følge af ændringerne i de trafikale forhold. Vedrørende visuelle forhold har nævnet udtalt, at selvom VVM-bekendtgørelsen ikke fastsætter et specifikt krav om visualisering, skal eventuelle visualiseringer være korrekte og give et tilstrækkeligt dækkende indtryk. Nævnet fandt, at det foreliggende visualiseringsmateriale med fire fotostandpunkter var relevant og tilstrækkeligt til at give et beslutningsgrundlag for kommunalbestyrelsen og offentligheden.
Kolonihaveloven
Nævnet har præciseret, at en lokalplan alene vedrører fremtidige dispositioner og ikke udløser handlepligter for ejere. Lokalplan nr. 1158 meddeler ikke i sig selv tilladelse til nedlæggelse af et varigt kolonihaveområde. En sådan afgørelse træffes særskilt efter Kolonihaveloven § 4, stk. 1 og 2, som kræver væsentlige samfundsmæssige hensyn og tilvejebringelse af et nyt erstatningsområde. Nævnet har fuld efterprøvelse af kommunens afgørelse herom, men kan ikke tage stilling til disse betingelser i forbindelse med klagen over lokalplanens vedtagelse.
Lignende afgørelser