Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om lufthavnsrelaterede serviceaktiviteter
Dato
24. april 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Tårnby Kommunes afgørelse vedrørende serviceaktiviteter udført
Sagen omhandler en klage fra [virksomhed1] til Natur- og Miljøklagenævnet over Tårnby Kommunes vurdering af, hvorvidt serviceaktiviteter på lufthavnens parkeringsarealer kan anses for lufthavnsrelateret virksomhed. Kommunen havde i sin afgørelse af 11. april 2013 vurderet, at de serviceaktiviteter, som [virksomhed2] og Skadecenter/[...] ([...]) ønskede at udføre, ikke var lufthavnsrelaterede. Kommunen fandt dog, at omfanget af de forventede serviceringer (ca. 1000 årligt) var så ubetydeligt, at det ikke var reguleret af lokalplanen.
Lokalplanens rammer og formål
Lokalplan KLK97 og Kommuneplantillæg for [virksomhed1] i Kastrup fra 1997 fastlægger bestemmelser for anvendelse og udformning af området til lufthavn, lufthavnsrelaterede erhvervsfunktioner og trafikanlæg, jf. lokalplanens § 1, pkt. 1.1. Formålet er at sikre en fleksibilitet, der muliggør løbende tilpasning til fremtidens krav til en moderne storlufthavn, herunder nye servicetilbud til luftfartsselskaber og passagerer, jf. pkt. 1.3. Områdets anvendelse er fastlagt til lufthavn, lufthavnsrelaterede erhvervs- og servicefunktioner samt trafikanlæg, jf. § 4, pkt. 4.1. For område Nord C bestemmes det i pkt. 4.2.4, at området må anvendes til forplads, ankomst- og afgangsfunktioner, parkeringsanlæg og lignende, og at det i tilknytning til parkeringsanlæggene skal være muligt at etablere servicefunktioner som biludlejning, servicestation og lignende.
De omstridte serviceaktiviteter
De konkrete serviceaktiviteter, som [virksomhed2] og Skadecenter/[...] ønsker at tilbyde, består i udbedring af stenslag (udskiftning eller reparation af rude) og dækskifte på passagerers biler, mens de er parkeret på lufthavnens parkeringsanlæg. Arbejdet udføres på stedet fra en varevogn og tager mellem 30 minutter og 1 time. Aktiviteten forudsætter ikke bygningsændringer eller permanente foranstaltninger.
Kommunens og klagers argumenter
Tårnby Kommune vurderede, at servicering af biler ikke er en nødvendighed for lufthavnen og ikke er en aktivitet, der er særlig for lufthavnsdrift, men derimod en almindelig aktivitet, der ikke er afhængig af lufthavnstilknytning. Kommunen afviste desuden at anlægge en "nutidig" tolkning af lokalplanens bestemmelser og fastholdt, at tolkningen måtte ske med udgangspunkt i tidspunktet for lokalplanens vedtagelse. Kommunen afviste også, at servicering af biler på parkeringsanlæg automatisk er lufthavnsrelateret, blot fordi parkeringsanlæg er det.
Klager, [virksomhed1], gjorde gældende, at kommunens fortolkning af lokalplanens § 4.1 var for restriktiv. Klager henviste til, at lovgivers intention med ændringsloven fra 1992 om udbygning af [virksomhed1], Kastrup, var at gøre anvendelsen af lufthavnen fleksibel for at sikre dens kommercielle og konkurrencemæssige position i forhold til andre europæiske lufthavne. Klager argumenterede for, at udtrykket "lufthavnsrelateret" skal ses i et nutidigt perspektiv, og at services som bilvask, indvendig rengøring og småreparationer er normale og forventede i en moderne international lufthavn. Klager henviste til, at lignende services tilbydes i andre lufthavne som Billund, Oslo og München, og at [virksomhed3] også tillader tilsvarende services under en enslydende overordnet anvendelsesbestemmelse. Klager bestred kommunens antagelse om, at CPHs konkurrenter er begrænset til Billund, Malmø og Århus, og påpegede, at CPH konkurrerer med lufthavne som München, Zürich, Amsterdam og Berlin.
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Det er et retligt spørgsmål, om de beskrevne aktiviteter kan betragtes som lufthavnsrelaterede aktiviteter, der uden videre kan udføres efter lokalplanen.
Lokalplanens bindende karakter
Det følger af Planloven § 18, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne. Dette betyder, at dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladt, mens dispositioner, der ikke er i overensstemmelse, kræver dispensation fra kommunen. En lokalplanbestemmelse skal være klart og præcist formuleret for at kunne håndhæves som bindende.
Nævnets vurdering og afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet bemærkede, at Lokalplan KLK97 er tilvejebragt med henblik på at skabe udviklingsmuligheder for lufthavnen og dermed medvirke til at fremtidssikre lufthavnen som international lufthavn. Lokalplanen indeholder en række bestemmelser, som skal muliggøre etablering af fremtidige funktioner og imødekomme krav til service. Nævnet fandt, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser ikke giver tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at den servicering af lufthavnspassagerers biler, som [virksomhed2] og Skadecenter/[...] ønsker at udføre på lufthavnens parkeringsanlæg, ikke kan anses som et lufthavnsrelateret servicetilbud, der kan udføres efter lokalplanen.
Nævnet var således ikke enig i Tårnby Kommunes vurdering i sagen og gav medhold i klagen. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser