Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse og dispensation for medhjælperbolig

Dato

29. oktober 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opførelse af en medhjælperbolig i Frederikssund Kommune Natur

Sagen omhandler en klage over Frederikssund Kommunes afgørelse af 4. juli 2012 vedrørende opførelse af en medhjælperbolig på en landbrugsejendom i landzone. Ejendommen, der er på ca. 36,4 ha, drives med planteproduktion og har et eksisterende stuehus på 169 m2, som er udlejet uden relation til landbrugsdriften.

Ansøgningens indhold og kommunens vurdering

Ansøger ønskede at nedrive to eksisterende lader og opføre en 1½-plans medhjælperbolig på ca. 300 m2 bruttoetageareal samt en tilhørende værkstedsbygning på 250 m2. Boligen var oprindeligt angivet som en kombineret medhjælper- og aftægtsbolig til ejerens datter, men blev senere præciseret som en medhjælperbolig til en høstmedhjælper og en landbrugselev, med fremtidig anvendelse som aftægtsbolig ved generationsskifte.

Frederikssund Kommune vurderede, at den ansøgte bolig krævede landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1 og dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 1. Kommunen lagde vægt på, at boligen ikke var en aftægts- eller medhjælperbolig i lovens forstand, men en ekstra bolig, og at der ikke var tilstrækkeligt behov for en elevbolig eller en bolig af den ansøgte størrelse til en høstmedhjælper.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Afgørelsen blev påklaget af Agrovi på vegne af ansøger. Klager anførte primært, at den ansøgte bolig var en medhjælperbolig, der var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 12, og derfor ikke krævede landzonetilladelse. Klager argumenterede for, at det alene var medarbejderens tilknytning til gården, der var relevant, ikke en driftsmæssig nødvendighed. Desuden blev det anført, at kommunen kun skulle vurdere, om ejendommen var over 30 ha, og om der var tale om en medhjælperbolig.

Vedrørende boligens størrelse på 300 m2 henviste klager til praksis for stuehuse på landbrugsejendomme, hvor størrelser op til 300 m2 normalt tillades, og endda 300-400 m2 på store landbrugsejendomme i drift.

Oplysninger under sagsbehandlingen

Under sagsbehandlingen oplyste Frederikssund Kommune, efter forespørgsel fra Natur- og Miljøklagenævnet, at Jørlunde Å ikke er omfattet af åbeskyttelseslinjen, og at den del af kommunens afgørelse, der omhandlede dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 1, derfor var forkert.

Det fremgik også, at Jordbrugets Uddannelser havde oplyst, at praktikpladsgodkendelsen for den navngivne elev var til en bestemt elev i forbindelse med udstationering, og at der ikke forventedes flere elever hos virksomheden. Det blev desuden understreget, at boligforhold ikke er et krav for praktikpladsgodkendelse. Ansøger fastholdt dog intentionen om at ansætte flere elever, som forventedes at bo på ejendommen.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, jf. Planlovens § 35, stk. 1 og Planlovens § 36, stk. 1, nr. 12, samt efter Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 2, jf. Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 1.

Vurdering af medhjælperbolig

Nævnet lagde til grund, at den ansøgte bolig ønskedes opført i tilknytning til ejendommens eksisterende bebyggelsesarealer, og da landbrugsejendommen var større end 30 ha, havde ansøger et retskrav på at opføre en medhjælperbolig på ejendommen i henhold til Planlovens § 36, stk. 1, nr. 12.

Nævnet fastslog, at der ikke kan kræves en driftsmæssig nødvendighed for selve boligen, men at medhjælperen fortsat skal være knyttet til den landbrugsmæssige drift på ejendommen. På baggrund af oplysningerne om praktikpladsgodkendelse, intentionen om at ansætte flere elever, og ansættelsen af en høstmedhjælper, fandt nævnet, at den ansøgte bolig var en medhjælperbolig omfattet af Planlovens § 36, stk. 1, nr. 12.

Boligens størrelse og landzonetilladelse

Retskravet i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 12 angår kun beliggenhed og ejendommens størrelse, ikke boligens størrelse. Nævnet fandt, at en medhjælperbolig adskiller sig fra et stuehus, da den er en yderligere bolig på ejendommen.

Nævnet vurderede, at opførelsen af en medhjælperbolig på 300 m2 væsentligt overskred den normale praksis på 250 m2 for yderligere boliger. Derfor krævede opførelsen af den ansøgte medhjælperbolig landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. Afgørelsen om, hvorvidt en medhjælperbolig på mere end 250 m2 kan tillades, beror på et konkret skøn baseret på kriterier som:

  • Områdets og landskabets karakter
  • Planlægningsmæssige temaer
  • Byggeriets placering og udformning
  • Antallet af medhjælpere, der skal bo i boligen

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Frederikssund Kommunes afgørelse af 4. juli 2012 om, at opførelse af en medhjælperbolig på ejendommen kræver landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, da boligen er væsentlig større end 250 m2.

Nævnet ophævede samtidig Frederikssund Kommunes afgørelse af 4. juli 2012 om, at opførelse af en medhjælperbolig på ejendommen kræver dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 16, stk. 1, da ejendommen ikke ligger inden for åbeskyttelseslinjen.

Nævnet har ikke taget stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til den ansøgte medhjælperbolig, da dette er en førsteinstansbehandling for Frederikssund Kommune. Ligeledes er der ikke taget stilling til den ønskede værkstedsbygning, da den ikke var omfattet af kommunens afgørelse.

Lignende afgørelser