Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om dispensation fra lokalplan til om- og tilbygning af dagligvarebutik
Dato
5. december 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Frederikshavn Kommunes afgørelse om dispensation fra lokalplan
Frederikshavn Kommune meddelte den 14. januar 2012 dispensation fra Lokalplan nr. 5 til om- og tilbygning af en dagligvarebutik beliggende på [adresse1] 51 i Skagen. Afgørelsen blev truffet med hjemmel i blandt andet Planloven § 19.
Sagens baggrund
Ejendommen på [adresse1] 51 (og 53) er omfattet af Lokalplan nr. 5, hvis formål er at sikre områdets nuværende karakter og bevare det særprægede bybillede. Lokalplanens § 3 fastslår, at ændringer i eksisterende bebyggelse kræver byrådets tilladelse. Kommuneplan 2009-2020, SKA.B.03.02, angiver, at området er til helårsboliger, service og dagligvarebutikker til områdets forsyning, samt erhverv uden gener for omgivelserne.
Den eksisterende dagligvarebutik blev indrettet i et tidligere autoværksted i 1992. Projektet indebar nedrivning af boligen på [adresse1] 53, matrikulær sammenlægning af ejendommene [adresse1] 51 og 53, samt om- og tilbygning af butikken. Efter sammenlægningen ville grundarealet udgøre 2308 m², og bruttoetagearealet for butikken ville stige fra 500 m² til 640 m², en forøgelse på ca. 30 %. Den samlede bebyggelse, inklusive en bolig på 1. sal, ville udgøre 1180 m².
Klagerens anbringender
Ejeren af naboejendommen på [adresse1] 55 klagede over kommunens afgørelse. Klageren gjorde gældende, at:
- Kommunen havde set bort fra tidligere indsigelser om reduceret lysindfald.
- Kommuneplanen kun tillader dagligvarebutikker til områdets forsyning, hvilket ifølge klageren udelukker supermarkeder, der forsyner hele Skagen. Den nye butik ville være betydeligt større og i strid med kommuneplanen.
- Kommunen manglede hjemmel til at meddele tilladelsen.
- Ejendommen [adresse1] 53 altid havde været anvendt til beboelse, i modsætning til kommunens påstand om erhvervsmæssig anvendelse. Nedlæggelse af boligen ville stride imod kommuneplanen.
Klageren fremsendte desuden dokumentation for, at [adresse1] 53 altid havde været anvendt til beboelse.
Kommunens udtalelse
Frederikshavn Kommune fastholdt, at ejendommene [adresse1] 51 og 53 havde haft erhvervsmæssig anvendelse til butiksformål siden 1992. Kommunen vurderede, at om- og tilbygningen ikke var lokalplanpligtig i henhold til Planloven § 13, stk. 2, da den ikke medførte væsentlige ændringer i det bestående miljø. Dette skyldtes, at der var tale om samme butiksanvendelse, og udvidelsen ikke var så omfattende, at den afgørende ændrede kundegrundlaget eller trafikbelastningen. Kommunen anførte, at projektet var en væsentlig forbedring af det visuelle miljø og i tråd med lokalplanens intentioner. Butiksstørrelsen var godkendt under hensyntagen til kommuneplanen og Planloven § 5q, stk. 3, som fastsætter en grænse på 1.000 m² bruttoetageareal for enkeltstående butikker til lokalområdets forsyning.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, hvilket begrænser nævnets prøvelse til retlige spørgsmål. Dette omfatter spørgsmål om, hvorvidt den meddelte tilladelse til nedrivning var omfattet af lokalplanpligt, og om kommunen havde kompetence til at meddele dispensationen.
Vurdering af lokalplanpligt
Nævnet vurderede, om om- og tilbygningen udløste lokalplanpligt i henhold til Planloven § 13, stk. 2. Ifølge lovens forarbejder og praksis er det afgørende kriterium for et "større" bygge- og anlægsarbejde, om det medfører væsentlige ændringer i det bestående miljø. Nævnet fandt, at om- og tilbygningen af dagligvarebutikken ikke medførte væsentlige ændringer i det bestående miljø i et omfang, der udløste lokalplanpligt.
Vurdering af dispensation fra lokalplan
Nævnet vurderede kommunens dispensation fra Lokalplan nr. 5 i henhold til Planloven § 19, stk. 1. En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, som omfatter planens formålsbestemmelser og anvendelsesbestemmelser. Nævnet lagde vægt på, at den konkrete om- og tilbygning af dagligvarebutikken ikke var af en så væsentlig karakter og et så betydeligt omfang, at den kunne betragtes som værende i strid med lokalplanens principper. Nævnet bemærkede, at spørgsmålet om dispensationens hensigtsmæssighed eller rimelighed i forhold til klagers interesser ikke var et retligt spørgsmål og derfor lå uden for nævnets kompetence.
Vurdering af butiksstørrelse
Vedrørende klagerens anbringende om butiksstørrelsen og kommuneplanens begrænsning til butikker for områdets daglige forsyning, fandt nævnet ikke, at omfanget af om- og tilbygningen var uforenelig med kommuneplanen. Nævnet henholdt sig til kommunens oplysning om, at godkendelsen af butiksstørrelsen var sket under hensyntagen til kravet i Planloven § 5q, stk. 3, som fastsætter en maksimal butiksstørrelse på 1.000 m² bruttoetageareal for enkeltstående butikker til lokalområdets forsyning.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Frederikshavn Kommunes afgørelse af 14. januar 2012 om dispensation fra Lokalplan nr. 5 til om- og tilbygning af dagligvarebutik beliggende [adresse1] 51, Skagen. Nævnets afgørelse er endelig.
Lignende afgørelser