Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om lagersalg i strid med lokalplan
Dato
13. september 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Gentofte Kommunes afgørelse vedrørende afholdelse af lagersalg
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Gentofte Kommunes afgørelse af 10. oktober 2011 vedrørende afholdelse af lagersalg på ejendommen beliggende [adresse1]. Kommunen havde fastsat, at lagersalg maksimalt måtte afholdes to gange årligt, og at produkter, der undergik forarbejdning på stedet, ikke måtte handles som detailsalg, men kun som engroshandel eller ved lagersalg under de nævnte begrænsninger. Engrosvirksomhed var dog fuldt lovlig på adressen.
Klagerens anbringender
[virksomhed1] ApS, der driver virksomhed på adressen, påklagede afgørelsen. Virksomheden oplyste, at den er en engrosvirksomhed med salg til både andre engrosvirksomheder og detailbranchen. De har egenproduktion, import og salg af diverse varetyper. Virksomheden har et dagligt flow af erhvervskunder og holder i begrænsede perioder åbent for institutioner, semiprofessionelle, hobbyfolk og andre interesserede for at afsætte restvarer og løsdele til smykkefremstilling. Klager gjorde gældende, at virksomheden ikke er en lagersalgsvirksomhed, men en engrosvirksomhed, der i begrænsede perioder åbner for andre interesserede.
Klager bemærkede desuden, at kommunen i årevis har tilladt andre virksomheder i området at drive dagligt detailsalg, herunder en køkkenbutik, en litografibutik og en bad-/udstyrsbutik. Det blev anført, at sagens opståen skyldtes en klage fra Dansk Detail, og at kommunens vurdering var præget heraf. Klager undrede sig over kommunens fastholdelse af klassisk opdeling af virksomhedstyper og manglende stillingtagen til nye innovative virksomhedskoncepter.
Lokalplanens bestemmelser og kommunens vurdering
Ejendommen er omfattet af Lokalplan 238, vedtaget den 19. december 2003, som udlægger området til erhvervsformål i form af håndværks-, værksteds- og fremstillingsvirksomhed med tilhørende lager og udstilling (showroom), lager- og engrosvirksomhed samt privat og offentlig administration. Detailsalg er ikke tilladt ifølge lokalplanens § 3.1.
Kommunen vurderede, at et lagersalg bør være en enkeltstående begivenhed, der kun finder sted maksimalt 1-2 gange om året, da gentagne lagersalg ville skulle betragtes som egentlig detailhandel, der hører hjemme i bydelscentrene. Kommunen havde tidligere genoptaget sagen, da den oprindeligt havde lagt til grund, at virksomheden havde eksisteret på adressen siden 1999, og derfor havde taget udgangspunkt i en ældre lokalplan. Det blev dog fastslået, at Lokalplan 238 var gældende, da virksomheden etablerede sig på adressen i 2009.
Gentofte Kommune fastholdt, at [virksomhed1]s lagersalg, der annonceredes bredt og henvendte sig direkte til private med åbningstider på op til fem dage om ugen, var en "variant" af en virksomhedstype, der lå tæt op ad reel detailhandel. Kommunen havde principielt besluttet, at lagersalg uden for bydelscentrene maksimalt må afholdes to gange årligt.
Kommunens opfølgning på andre virksomheder
Kommunen oplyste, at den var blevet bekendt med mulig detailhandel hos andre virksomheder i lokalplanområdet (salg af kontorstole, litografier, fra en VVS-virksomhed og en køkkenvirksomhed). Kommunen tilkendegav, at den ville rette henvendelse til disse virksomheder for at undersøge forholdene nærmere, da deres tilstedeværelse potentielt kunne være i strid med lokalplanen på samme vis som klagers virksomhed.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, hvilket begrænser nævnets prøvelse til retlige spørgsmål. Nævnet kan således ikke efterprøve, om kommunens afgørelse er hensigtsmæssig eller rimelig.
Lokalplanens bindende virkning
Nævnet fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planlovens § 18. Dette betyder, at dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladt, mens dispositioner, der ikke er i overensstemmelse hermed, ikke kan etableres, medmindre kommunen kan og vil dispensere.
Vurdering af lagersalgets karakter
Ifølge Lokalplan 238 er ejendommens tilladte anvendelse erhvervsformål som håndværks-, værksteds- og fremstillingsvirksomhed med tilhørende lager og udstilling, lager- og engrosvirksomhed samt privat og offentlig administration. Detailsalg er ikke tilladt efter lokalplanen. Nævnet vurderede, at det beskrevne lagersalg i forbindelse med engrosvirksomheden derfor ikke lovligt har kunnet finde sted. Nævnet anfægtede dog ikke kommunens vurdering af, at afholdelse af lagersalg 1-2 gange årligt som en enkeltstående begivenhed ikke ville være i strid med planloven.
Spørgsmålet om usaglig forskelsbehandling
Med hensyn til klagers anbringende om, at der finder detailsalg sted fra andre virksomheder i området, bemærkede nævnet, at kommunen har tilkendegivet, at den vil undersøge disse forhold nærmere. På baggrund heraf fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke, at kommunens afgørelse i denne sag var udtryk for usaglig forskelsbehandling af klager.
Konklusion
Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at Gentofte Kommune havde hjemmel til den trufne afgørelse, som derfor måtte stå ved magt. Nævnet kunne ikke give medhold i klagen over Gentofte Kommunes afgørelse af 10. oktober 2011.
Lignende afgørelser