Afvisning af klage over påbud om fjernelse af container grundet overskredet klagefrist
Dato
17. oktober 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om påbud vedr. container på [adresse1] i Faaborg-Midtfyn Kommune
Lovreferencer
Faaborg-Midtfyn Kommune udstedte den 9. august 2017 et påbud om fjernelse af en container på ejendommen [adresse1]. Dette påbud blev efterfølgende påklaget af adressaten.
Kommunens påbud og klagevejledning
Kommunens påbud blev sendt til klagers e-boks den 9. august 2017. I den medfølgende klagevejledning blev det oplyst, at påbuddet kunne påklages til Planklagenævnet inden for 4 uger fra afgørelsens dato. Klagen skulle indgives digitalt via Klageportalen.
Klagerens indgivelse af klage
Planklagenævnet modtog klagen i Klageportalen den 7. september 2017. Klageren oplyste, at der løbende havde været forsøg på dialog med kommunen vedrørende containerens placering, og at klageren havde afventet kommunens svar, før klagen blev indgivet. Desuden oplevede klageren EDB-problemer i forbindelse med klagens indgivelse.
Planklagenævnet afviste klagen over Faaborg-Midtfyn Kommunes påbud om fjernelse af en container, da klagefristen var overskredet.
Klagefristens beregning og overskridelse
Planklagenævnet fastslog, at en kommunes påbud kan påklages til nævnet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Da afgørelsen blev modtaget i klagers e-boks den 9. august 2017, udløb klagefristen den 6. september 2017. Klagen blev dog først indgivet den 7. september 2017, hvilket betød, at den var indgivet for sent.
Vurdering af undskyldelige omstændigheder
Nævnet har en restriktiv praksis vedrørende klagefrister, og en for sen klage afvises normalt, selv ved kort overskridelse. Planklagenævnet fandt ikke, at de af klager oplyste omstændigheder – afventning af dialog med kommunen og EDB-problemer – var tilstrækkeligt undskyldelige til at se bort fra fristoverskridelsen. Nævnet lagde vægt på, at der var givet korrekt klagevejledning, og at indgivelse af en klage ikke er til hinder for fortsat dialog. Klager bærer desuden selv risikoen for EDB-problemer tæt på fristens udløb.
Afgørelsens endelighed
På baggrund heraf afviste Planklagenævnet at behandle klagen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1, og er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser