Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til ridehal på Holmene, Skælskør

Dato

2. november 2017

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Slagelse Kommunes landezonetilladelse til ridehal på Holmene

Slagelse Kommune meddelte den 16. februar 2017 landzonetilladelse til opførelse af en ridehal på ejendommen [adresse1]. Danmarks Naturfredningsforening klagede den 23. marts 2017 over afgørelsen til Planklagenævnet. Klagen fokuserede på, at ridehallen var til privat brug, ødelagde landskabet, og at der derfor ikke burde gives landzonetilladelse.

Ejendommen og Området

Ejendommen, [matrikel1], Skælskør Overdrev, er en landbrugsejendom på ca. 32 ha beliggende i landzone, ca. 300 m nordvest for en haveforening ved Skælskør by. Ejendommen ligger desuden i kystnærhedszonen og delvist i et engområde beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3. Området er også udpeget som:

  • Værdifuldt landskab (landbrugsflade)
  • Naturnetværk, kerneområde
  • Klimazone

Ansøgningen og Naboorientering

Ejerne ansøgte oprindeligt den 1. september 2016 om landzonetilladelse til en 1.185 m² stor ridehal til privat brug. Efter dialog med kommunen blev projektet revideret den 14. december 2016, hvor ridehallen blev reduceret til 800 m² og placeret sydøst for et maskinhus.

Ansøgningen blev sendt i naboorientering den 5. januar 2017. Naturstyrelsen udtrykte bekymring for øget aktivitet og visuel skæmning fra et nærliggende fugletårn. De opfordrede til en alternativ placering, ændring af portåbning, ingen belysning og afskærmende beplantning. Ansøger imødekom de fleste opfordringer, men anførte, at en alternativ placering ikke var mulig.

Slagelse Kommunes Afgørelse

Slagelse Kommune meddelte den 16. februar 2017 landzonetilladelse til den 800 m² store ridehal til privat brug. Tilladelsen blev givet med følgende vilkår:

  • Ridehallen og beplantning skal holdes uden for § 3-området.
  • Portåbning i sydgavlen skal flyttes for at undgå øget aktivitet på denne side.
  • Ingen belysning på pladsen foran bygningen.
  • Etablering og vedligeholdelse af afskærmende beplantning med hjemmehørende arter inden ibrugtagning.

Kommunen vurderede, at ridehallen ikke var erhvervsmæssigt nødvendig for landbrugsejendommens drift og derfor krævede landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Kommunen lagde vægt på, at den afskærmende beplantning og fraværet af belysning ville gøre opførelsen acceptabel. Afgørelsen blev offentliggjort den 23. februar 2017.

Planklagenævnet ændrer Slagelse Kommunes landzonetilladelse til et afslag.

Planklagenævnets Kompetence og Landzoneregler

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for landbrugsdrift, er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. En ridehal til privat brug kræver derimod tilladelse efter Planloven § 35, stk. 1.

Særlige Forhold og Praksis

I områder med særlige landskabelige værdier udvises normalt særlig tilbageholdenhed med nyt byggeri, der ikke er erhvervsmæssigt nødvendigt. Praksis for private ridehaller er restriktiv for at undgå en uønsket bygningsmasse i det åbne land.

Ejendommen ligger desuden i kystnærhedszonen, hvor der kun må gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3.

Planklagenævnets Vurdering

Planklagenævnet fandt, at den ansøgte ridehal til privat brug ikke var i overensstemmelse med de planlægningsmæssige og særlige beskyttelsesinteresser i området. Nævnet lagde vægt på:

  • At området er omfattet af flere udpegninger, herunder beskyttet landbrugsflade og kerneområde inden for naturnetværket, hvilket indikerer særlige landskabelige værdier.
  • At ridehallen ønskes opført inden for kystnærhedszonen, hvor der gælder en restriktiv praksis.
  • At der er tale om en ridehal til privat brug, og en tilladelse ville kunne danne præcedens for lignende sager.

Nævnet vurderede, at placeringen uden for de registrerede § 3-områder og de af Slagelse Kommune fastsatte vilkår ikke var tilstrækkelige til at varetage landzoneadministrationens hensyn.

Afgørelse

Planklagenævnet ændrer Slagelse Kommunes afgørelse af 16. februar 2017 om landzonetilladelse til en ridehal på ejendommen [matrikel1], beliggende [adresse1], til et afslag.

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser