Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle i kystnært landskab

Planklagenævnet har modtaget en klage over Nordfyns Kommunes landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i landzone. Klagen blev oprindeligt indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 16. oktober 2016 og overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017 i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.

Klagen til Planklagenævnet

Klagerne, tre naboer til ejendommen, har primært anført, at der bør meddeles afslag på ansøgningen om landzonetilladelse. Deres hovedargumenter omfatter bekymringer vedrørende afstand, skygge- og støjpåvirkninger fra husstandsmøllen. De har også fremhævet, at der allerede er en husstandsmølle på en naboejendom, hvilket potentielt kan forstærke støjen, og at området er naturskønt med et rigt fugle- og dyreliv.

Sagens oplysninger

Området og ejendommen

Ejendommen er beliggende i landzone og inden for kystnærhedszonen, et Natura 2000 fuglebeskyttelsesområde og et ramsarområde. Ifølge landsplandirektivet er området også udpeget som et bevaringsværdigt og større sammenhængende landskab. Ejendommen ligger cirka 500 meter fra kysten mod nord og 850 meter mod vest. Området nord-nordøst for ejendommen er præget af helårsbeboelse, mens sydvest-sydøst primært består af marker med enkelte læbælter, der ikke afskærmer ejendommen fra det omkringliggende landskab. Ejendommen selv er 3.010 m² og består af et enfamilieshus og to staldbygninger.

Ansøgningen

Ansøgningen omfatter opstilling af en Gaia-Wind 133-10kW husstandsmølle med en navhøjde på 18 meter og en rotordiameter på 13 meter, hvilket giver en samlet højde på 25 meter. Møllen ønskes opført på en gittermast cirka 25 meter sydøst for den østligste bygning på ejendommen.

Sagens forhistorie

Nordfyns Kommune meddelte oprindeligt afslag på en lignende ansøgning den 9. februar 2016, med den begrundelse at ansøger ikke boede på ejendommen. Denne afgørelse blev påklaget, og Natur- og Miljøklagenævnet ophævede og hjemviste sagen den 20. juli 2016 på grund af manglende konkret vurdering af ansøgningen i forhold til landzonebestemmelserne.

Kommunens afgørelse

Efter hjemvisningen meddelte Nordfyns Kommune den 20. september 2016 landzonetilladelse til opstilling af husstandsmøllen. Kommunen vurderede, at møllen ikke ville have væsentlig negativ indvirkning på kysten eller landskabet, og at støj- og skyggeberegninger overholdt kravene i Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller.

Kommunens bemærkninger til klagen

Nordfyns Kommune fastholdt sin afgørelse i anledning af klagen. Kommunen anførte, at afstandskrav ikke gælder for husstandsmøller, og at de ansøgte støj- og skyggekrav var overholdt.

Planklagenævnet har truffet afgørelse i sagen i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Nævnet ændrer Nordfyns Kommunes afgørelse af 20. september 2016 til et afslag på ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af husstandsmøllen.

Vurdering af landzonebestemmelser

Planklagenævnet understreger, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af primære erhverv. Nævnet lægger vægt på lovens almene formål og den præcedens, afgørelsen kan skabe for fremtidige sager.

Kystnærhedszone og landskabsudpegninger

Nævnet bemærker, at kystnærhedszonen i henhold til Planloven § 5a skal søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed. I denne zone kan landzonetilladelse kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3.

Vindmøllebekendtgørelsen

Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab og kulturhistoriske værdier. Selvom husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9, meddeles der efter hidtidig praksis afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en konkret vurdering udelukker væsentlig negativ indvirkning.

Planklagenævnets konklusion

Planklagenævnet finder efter en konkret vurdering, at der ikke er grundlag for at meddele landzonetilladelse. Nævnet har især lagt vægt på, at husstandsmøllen ønskes opstillet inden for kystnærhedszonen og i et område med særlige landskabsudpegninger. Nævnet vurderer, at husstandsmøllen i væsentlig grad vil påvirke de klare landskabelige interesser negativt. De planlægningsmæssige og landskabelige hensyn taler afgørende imod en tilladelse. Nævnet har ikke forholdt sig yderligere til, at ejendommen er beliggende inden for habitatområdet, da de landskabelige interesser alene er tilstrækkelige for afgørelsen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Lignende afgørelser