Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle på [adresse1]
Dato
15. december 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af husstandsmølle på [adresse1] Natur- og Miljøklagenævnet
Lovreferencer
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Holstebro Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom beliggende i kystnærhedszonen og et område udpeget som bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen.
Kommunens oprindelige afgørelse
Holstebro Kommune meddelte den 14. juni 2016 afslag på tilladelsen. Kommunen begrundede afslaget med, at husstandsvindmøllen ville udgøre en væsentlig ændring af området og være synlig over store afstande på grund af det flade terræn. Desuden ville møllen virke dominerende i landskabet og forstyrrende i forhold til eksisterende tekniske anlæg, især da den skulle opstilles tæt på et bevaringsværdigt landskab.
Klagerens anbringender
Klageren, [virksomhed1], anførte i sin klage af 12. juli 2016, at husstandsmøllen ønskedes placeret i nær tilknytning til den eksisterende bygningsmasse og ikke i et Natura 2000-område. Klageren fremhævede, at der allerede var opsat flere møller i det nærliggende område, og at den ansøgte husstandsmølle havde en forholdsvis lav rotationshastighed. Endvidere ville møllen være afskærmet af to rækker læhegn, hvilket ifølge klageren ville forhindre den i at virke dominerende. Klageren mente også, at kommunens besigtigelser måtte være foretaget før rejsning af de omkringliggende møller.
Kommunens fastholdelse af afgørelse
Holstebro Kommune fastholdt sin afgørelse over for Natur- og Miljøklagenævnet. Kommunen præciserede, at besigtigelserne af ejendommen var foretaget efter rejsning af de eksisterende møller (henholdsvis den 12. oktober 2015, den 18. november 2015 og den 19. april 2016). Kommunen bemærkede desuden, at en eksisterende husstandsmølle var placeret uden for det bevaringsværdige landskabsområde og i et mere beplantet område end den ansøgte placering.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Holstebro Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1.
Landzoneregler og formål
Nævnet fremhævede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne landskab og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Landzoneområder skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Der gælder dog visse undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 5u og Planlovens §§ 36-38.
Vindmøllebekendtgørelsens bestemmelser
Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal planlægning for vindmøller tage hensyn til vindressourcer, nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Vindmøller må kun opstilles i områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved en afstand på op til ca. 20 meter.
Nævnets landskabelige vurdering
Nævnet lagde til grund, at husstandsmøllen skulle placeres inden for kystnærhedszonen og et område udpeget som bevaringsværdigt landskab. Nævnets praksis er som udgangspunkt at meddele afslag på husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en konkret vurdering udelukker væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.
Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet lagde særlig vægt på:
- Møllens placering inden for kystnærhedszonen.
- Møllens placering i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab.
- Kommunens konkrete landskabelige vurdering, der konkluderede, at møllen ville virke dominerende og forstyrrende for oplevelsen af området.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.
Lignende afgørelser