Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle på [adresse1]

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Thisted Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i Lønnerup By, Hunstrup. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 35, stk. 1.

Ejendommen, hvor den ansøgte husstandsmølle med en totalhøjde på 25 meter ønskes placeret, ligger i landzone. Området er udpeget som landskabeligt interesseområde og stilleområde i kommuneplanen, og det er desuden beliggende i et Natura 2000-habitatområde samt i kystnærhedszonen. Kommunen har besigtiget området og vurderet, at møllen ville have en væsentlig negativ indvirkning på landskabet, især fra Lønnerup Fjord og dæmningen.

Kommunens afslag og klagers argumenter

Thisted Kommune meddelte afslag den 1. marts 2016 med henvisning til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen begrundede afslaget med, at området har stor oplevelsesmæssig betydning og er sårbart over for høje genstande. De fremhævede også, at området er friholdt for husstandsmøller, bortset fra en enkelt eksisterende mølle på naboejendommen, og at en ny mølle ville forstærke den negative påvirkning og skabe uheldig præcedens.

Klager påpegede i sin klage af 29. marts 2016, at kommunen manglede hjemmel til at træffe afgørelsen, og at der i forvejen fandtes større vindmøller i området (f.eks. i Sennels og Tagmarken). Klager foreslog desuden en alternativ placering i lavere terræn.

Kommunens fastholdelse af afgørelsen

Thisted Kommune fastholdt sin afgørelse over for Natur- og Miljøklagenævnet. Kommunen anførte, at en alternativ placering ikke ville ændre vurderingen af landskabspåvirkningen, og at de af klager nævnte møller ved Tagmarken og Sennels lå uden for det landskabelige interesseområde. Kommunen oplyste endvidere, at de den 2. februar 2015 havde besluttet at stramme administrationen af husstandsmøller inden for landskabelige interesseområder, og at den eksisterende mølle på naboejendommen var af en anden type, hvilket også indgik i vurderingen.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Thisted Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsmøllen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Landzoneregler og vindmøllebekendtgørelse

Nævnet bemærkede, at opstilling af en husstandsmølle i landzone kræver tilladelse fra kommunen efter Planlovens § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnet lagde vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages hensyn til natur, landskab og kulturhistoriske værdier. Selvom husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9, meddeles der i Natur- og Miljøklagenævnets praksis afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en konkret vurdering udelukker væsentlig negativ indvirkning.

Vurdering af kommunens afgørelse

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. De lagde særligt vægt på, at kommunen efter besigtigelse havde vurderet, at møllen ville have en væsentlig negativ indvirkning på landskabet og oplevelsen af området, som er udpeget som landskabeligt interesseområde. Klare landskabelige hensyn talte afgørende imod opstillingen.

Lighedsgrundsætningen og praksisændring

Vedrørende klagers anbringende om usaglig forskelsbehandling bemærkede nævnet, at kommunen skal overholde lighedsgrundsætningen, men at en myndighed ikke er afskåret fra at ændre praksis, når ændringen er baseret på saglige hensyn, er generel og følges konsekvent. Da Thisted Kommune den 2. februar 2015 havde besluttet at skærpe sin praksis for husstandsmøller i landskabelige interesseområder, fandt nævnet ikke, at kommunens afslag var udtryk for usaglig forskelsbehandling.

Nævnet bemærkede desuden, at en eventuel ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af møllen på en ny placering skulle indgives til kommunen som første instans.

Lignende afgørelser