Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til arealoverførsel i Ærø Kommune
Dato
23. juni 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om arealoverførsel mellem to ejendommen i Ærø Kommune Planklagenævnet
Planklagenævnet modtog en klage over Ærø Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse. Ansøgningen vedrørte arealoverførsel af cirka 50 hektar, inklusive stuehus og staldbygninger, mellem to landbrugsejendomme beliggende på henholdsvis [adresse1] og [adresse2]. Klagen blev oprindeligt indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 17. marts 2016 og overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017 i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.
Ejendommenes karakteristika
Ejendom nr. 1, hvorfra arealet ønskes overført, er en landbrugsejendom på cirka 53,4 hektar beliggende i landzone inden for kystnærhedszonen. En mindre del ligger også inden for strandbeskyttelseslinjen. Ejendommen omfatter flere bygninger, herunder et stuehus fra 1873, forskellige stalde, lader, en garage og en aftægtsbolig opført i 2015. Aftægtsboligen blev opført i henhold til Planloven § 36, stk. 2, jf. 36, stk. 1, nr. 13.
Ejendom nr. 2, som arealet ønskes overført til, er en bygningsløs landbrugsejendom på cirka 7,7 hektar, ligeledes beliggende i landzone inden for kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen.
Ansøgning og kommunens afslag
Ejeren af ejendommene meddelte Ærø Kommune den 18. februar 2016 sin hensigt om at overføre cirka 50 hektar fra ejendom nr. 1 til ejendom nr. 2, inklusive stuehuset fra 1873 og staldbygningerne. Kommunen meddelte afslag den 25. februar 2016 med henvisning til Planloven § 35, stk. 1, idet arealoverførslen blev anset for at være i strid med planlovens intentioner. Kommunen begrundede afslaget med, at jordtilliggendet til ejendom nr. 1 var afgørende for, at aftægtsboligen kunne opføres uden landzonetilladelse til andet end udformning og placering.
Klagerens argumenter
Klager gjorde gældende, at en arealoverførsel uden ændret anvendelse ikke kræver landzonetilladelse. Det blev endvidere anført, at en ændring i ejendomsnoteringen fra bygningsløs landbrugsejendom til landbrugsejendom med bygninger ikke kan anses som en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35. Kommunen fastholdt sin afgørelse.
Planklagenævnet stadfæstede Ærø Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til arealoverførsel. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Landzoneregler og praksis
Nævnet bemærkede, at der i landzone ikke må foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer uden kommunal tilladelse, jf. Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker i overensstemmelse med planlægningen. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige forhold samt andre samfundsmæssige interesser.
Som udgangspunkt kræves der ikke landzonetilladelse til arealoverførsler, medmindre der tilsigtes en ændret anvendelse og/eller bebyggelse af det overførte areal. En ændret anvendelse defineres som en anden anvendelse af en bygning eller et areal end hidtil, og vurderingen heraf er afgørende i forhold til de hensyn, landzonebestemmelserne skal varetage.
Aftægtsboliger og den konkrete vurdering
Planklagenævnet fremhævede, at der efter Planloven § 36, stk. 1, nr. 14 ikke kræves landzonetilladelse til opførelse af en bolig på en landbrugsejendom over 30 hektar, hvis den nye bolig skal benyttes i forbindelse med et generationsskifte eller til en medhjælper. I den konkrete sag fandt Planklagenævnet, at en arealoverførsel ville løsrive aftægtsboligen fra den kontekst, den var opstået i, hvilket ville få aftægtsboligen til at fremstå som et frit omsætteligt enfamilieshus.
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Ærø Kommunes vurdering af, at arealoverførslen ville være afgørende i strid med de landskabelige og planlægningsmæssige forhold, der skal varetages ved administration af planlovens landzonebestemmelser. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser