Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til hundefold stadfæstes

Dato

7. december 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om landzonetilladelse til hundefold i Faxe Kommune Natur- og Miljøklagenævnet

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Faxe Kommunes afgørelse om lovliggørende landzonetilladelse til en ca. 4.000 m² stor hundefold på en landbrugsejendom i Dalby-Borup By, Sdr. Dalby. Ejendommen er beliggende i landzone og udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde i kommuneplanen.

Sagens forhistorie og tidligere afgørelser

Ejendommen havde tidligere, den 13. januar 2011, fået landzonetilladelse til etablering af en katte- og hundepension. Denne tilladelse indeholdt vilkår om, at nye hundeluftningsarealer skulle ligge mindst 200 meter fra naboers beboelsesbygninger og afskærmes med levende hegn. Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede denne afgørelse den 30. august 2011, og Retten i Næstved den 25. marts 2013.

En tidligere ansøgning om lovliggørende landzonetilladelse til hundeluftning på et areal syd for ejendommen blev afslået af Faxe Kommune og stadfæstet af Natur- og Miljøklagenævnet den 28. oktober 2014. Afslaget skyldtes, at afstandskravet på 200 meter til naboejendomme ikke var opfyldt, jf. kommunens landzonetilladelse af 13. januar 2011 og den dagældende Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 5, stk. 2.

Ansøgning og kommunens tilladelse

Den 4. marts 2015 ansøgte ejendommens ejer om lovliggørende landzonetilladelse til indhegning af et ca. 4.000 m² stort areal på den nordlige del af ejendommen til brug for hundefold. Ansøger oplyste, at folden kun ville blive brugt et par gange dagligt i begrænset tidsrum med op til syv hunde ad gangen, og at der altid ville være en person til stede for at minimere støj.

Faxe Kommune meddelte den 22. september 2015 landzonetilladelse til den ændrede anvendelse af arealet. Tilladelsen blev givet med følgende vilkår:

  • Udendørsarealet må udelukkende benyttes til pensionshunde i tidsrummet kl. 8-12 og 13-20.
  • Der skal etableres beplantning mod vest og nord med en minimumshøjde på 120 cm for at dække for indsyn.
  • Eksisterende beplantning til juletræsproduktion mod syd skal bevares.
  • Området må maksimalt bruges af syv pensionshunde ad gangen.
  • Hunde skal holdes indendørs ved ind- og udlevering.
  • Hunde må ikke fodres i området.

Kommunen begrundede tilladelsen med, at hundefolden overholdt afstandskravet i henhold til husdyrgødningsbekendtgørelsen, og at de opstillede vilkår ville mindske støjgenerne for naboerne.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Fire omboende klagede over kommunens afgørelse. De anførte navnlig, at hundeluftningen ville udgøre en konstant støjbelastning, og at den påtænkte beplantning ikke ville nedbringe denne. Klagerne ønskede:

  • Begrænsning af hundeluftning, især i weekenderne, til et par timer om formiddagen.
  • Etablering af 3-5 rækker hurtigt voksende støjreducerende beplantning mod øst.

I en tilføjelse til klagen den 5. november 2015 anførtes det, at støjdæmpende beplantning skulle bestå af minimum seks rækker træer for at være effektiv, og at kommunen burde udarbejde en detaljeret beplantningsplan samt et skema over acceptable støjgrænseværdier målt i skel.

Kommunen fastholdt sin afgørelse den 11. november 2015, idet de henviste til, at hundefoldens placering overholdt afstandskravet og at vilkårene var støjreducerende. Kommunen bemærkede desuden, at hundepensionen ikke var omfattet af husdyrgodkendelsesloven.

Klagerne supplerede den 26. november 2015 med yderligere anførsler, herunder at vilkårene fra den oprindelige landzonetilladelse af 13. januar 2011 var fejlagtige, at støjgrænserne burde præciseres, at hundefoldens placering ikke levede op til afstandskravene, og at ejendommens højere beliggenhed forstærkede støjgenerne, som kunne høres op til 1.000 meter væk.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Faxe Kommunes afgørelse af 22. september 2015 om lovliggørende landzonetilladelse til hundefolden. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9, da sagen ikke indeholdt spørgsmål af større eller principiel betydning.

Nævnets vurdering af landzonetilladelsen

Nævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Det blev fremhævet, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre bymæssig udvikling, hvor der er planlagt for det. Ved afgørelsen kan der endvidere tages hensyn til, om det ansøgte vil påføre naboer urimelige gener. Landzoneområder skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse m.v. end den, der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Dette følger af formålsbestemmelsen, der også omfatter landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Der gælder efter loven en række undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 5u og Planloven § 36, Planloven § 37, Planloven § 38.

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Faxe Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på, at kommunen havde foretaget en konkret vurdering af hundefoldens påvirkning af området, og at hundefolden overholdt afstandskravet på 200 meter i henhold til Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 5, stk. 2. De vilkår, der var opstillet i tilladelsen, blev anset for at begrænse generne for de omkringboende. Klagerens anførsler kunne ikke føre til en ændret vurdering.

Afgørelsens retsvirkning

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 1. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.

Lignende afgørelser