Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Favrskov
Dato
15. april 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle i Favrskov
Lovreferencer
Sagen omhandler Favrskov Kommunes landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle af typen Gaia-vind 133 med en totalhøjde på 24,7 meter på ejendommen [adresse1], Vitten By, Vitten. Ejendommen er beliggende i landzone og udlagt som særligt værdifuldt landbrugsområde i kommuneplanen. Den er registreret som et enfamiliehus med garage, og det samlede bygningsareal er 260 m² på et matrikulært areal på 5.976 m².
Ansøgning og kommunal afgørelse
Ansøgningen omhandlede placering af møllen cirka 20 meter fra naboejendommens eksisterende driftsbygninger og 78 meter fra beboelseshuset på den ansøgende ejendom. Favrskov Kommune meddelte den 28. september 2015 landzonetilladelse på betingelse af, at møllen inklusiv fundament fjernes uden offentlige udgifter, hvis den har været ude af drift i et år. Desuden skulle møllen udføres i hvide til lysegrå, ikke-reflekterende materialer. Kommunen vurderede, at opførelsen ikke ville være til gene eller medføre væsentlige ændringer for omkringliggende ejendomme og fandt, at møllen opførtes i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Klage fra nabo
Kommunens afgørelse blev påklaget af en nabo den 25. oktober 2015 til Natur- og Miljøklagenævnet. Klager gjorde gældende, at den bygning, møllen skulle placeres i tilknytning til, havde karakter af en ruin og ikke udgjorde en bygning, da store dele af den vestlige væg var væltet. Klager anførte, at møllen ville stå uden tilknytning til bebyggelse, hvis bygningen faldt helt sammen, og at møllens ejer ikke kunne forhindre forfald eller fjernelse af nabobygningen. Endvidere blev det anført, at energien fra møllen ikke ville blive anvendt på den ejendom, hvor den var placeret.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet ændrede Favrskov Kommunes landzonetilladelse til et afslag.
Landzoneregler og vindmøllebekendtgørelse
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnet lagde vægt på lovens almene formål og præcedens for fremtidige sager.
Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Vindmøller må kun opstilles inden for udpegede områder i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. En undtagelse gælder dog for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9.
Nævnets vurdering af tilknytningskravet
Natur- og Miljøklagenævnets praksis definerer tilknytningskravet som opfyldt, hvis møllen opstilles i en afstand på op til cirka 20 meter fra den samlede bebyggelse på ejendommen, således at husstandsmøllen sammen med ejendommens bebyggelse opfattes som en samlet enhed i landskabet. I den konkrete sag ønskedes husstandsvindmøllen opstillet cirka 20 meter fra driftsbygninger på naboejendommen og 78 meter fra beboelseshuset på den ejendom, hvor møllen skulle placeres.
Nævnet fandt på baggrund heraf, at der ikke kunne meddeles landzonetilladelse til den ønskede placering af husstandsvindmøllen. Nævnet lagde afgørende vægt på, at møllen ønskedes placeret i stor afstand fra ejendommens eksisterende bygningsanlæg. Som konsekvens heraf bortfaldt klagesagen over Favrskov Kommunes screeningsafgørelse om, at møllen ikke var VVM-pligtig, som uaktuel. Nævnet bemærkede, at afgørelsen ikke tog stilling til, om husstandsmøllen kunne placeres et andet sted på ejendommen.
Lignende afgørelser