Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Ringkøbing-Skjern Kommune
Dato
15. juli 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom i Ringkøbing-Skjern
Sagen omhandler en klage over Ringkøbing-Skjern Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom i Ulfborg. Ejendommen er beliggende i landzone, inden for kystnærhedszonen, og i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab samt et værdifuldt kulturmiljø. Desuden ligger ejendommen inden for Natura 2000-område nr. 66 Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord.
Ejendommens karakteristika og placering
Ejendommen er en beboelsesejendom på 15.000 m², der ligger i et fladt landskab ca. 1,6 km vest for Vesterhavet og tæt på flere fjorde og søer. Området er ifølge kommuneplanen af national interesse at bevare relativt uforstyrret, med høj prioritet for natur- og landskabshensyn. I bevaringsværdige landskaber skal landskabets karakter beskyttes, og ændringer må kun understøtte eller ikke negativt påvirke landskabet. Det værdifulde kulturmiljø afspejler den samfundsmæssige udvikling, især afvandingen af fjordene siden 1800-tallet.
Ansøgning og kommunens afslag
Ansøgningen vedrørte opstilling af en husstandsvindmølle af typen SWP 25 - 14, placeret ca. 4,5 m nord for en eksisterende ladebygning. Ringkøbing-Skjern Kommune udarbejdede en landskabsudtalelse, der konkluderede, at møllen ville kunne ses på lang afstand i det relativt uforstyrrede landskab og dermed forringe landskabsoplevelsen. Kommunen meddelte afslag med henvisning til, at formålet med landzonebestemmelserne er at bevare landskabelige, kultur- og naturhistoriske værdier og undgå bebyggelse i det åbne land. Afslaget var primært begrundet i den landskabelige vurdering og ikke i Natura 2000-udpegningen.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Ansøger påklagede afgørelsen og anførte, at de nævnte beskyttelsesområder lå ca. 10 m nord for den ansøgte placering, og at møllen derfor kunne opstilles uden for disse. Klager argumenterede for, at møllens placering tæt på andre landbrugsbebyggelser med tekniske anlæg ikke ville skabe gener eller forstyrre de bevaringsværdige landskaber. Kommunen fastholdt sin vurdering og bemærkede, at en alternativ placering tæt på den oprindelige sandsynligvis ville have samme negative landskabelige påvirkning og stadig ligge inden for det bevaringsværdige landskab.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Juridisk grundlag og praksis
Nævnet bemærkede, at opførelse af ny bebyggelse i landzone kræver tilladelse fra kommunalbestyrelsen i henhold til Planloven § 35, stk. 1. Afgørelsen skal baseres på planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Kystnærhedszonen skal ifølge Planloven § 5a friholdes for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, og landzonetilladelse kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3.
Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller fastsætter, at husstandsvindmøller med en totalhøjde på op til 25 m kan opstilles uden planlægning, hvis de er i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg (typisk inden for ca. 20 m). Vurderingen af "umiddelbar tilknytning" beror på, om møllen sammen med ejendommens bebyggelse kan opfattes som en samlet enhed i landskabet. Nævnet fremhævede sin praksis om, at der meddeles afslag på opstilling af husstandsvindmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det kan udelukkes, at opstillingen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.
Nævnets konkrete vurdering
Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Ringkøbing-Skjern Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på, at den ansøgte husstandsvindmølle skulle placeres i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab. Det blev vurderet, at en tilladelse ville være i strid med kommuneplanrammerne for området og formålet med landzonebestemmelserne. Endvidere indgik det i vurderingen, at en tilladelse kunne skabe en uheldig præcedensvirkning for lignende ansøgninger i området eller andre steder. Vedrørende klagers forslag om en alternativ placering, henviste nævnet ansøger til at indgive en ny ansøgning til kommunen for en konkret vurdering af denne placering.
Lignende afgørelser