Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til hønsehus og halvtag i Kolding Kommune
Dato
27. november 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om et halvtag og et hønsehus på en ejendom i Kolding Kommune
Sagen omhandler Kolding Kommunes afgørelse af 9. februar 2015 om landzonetilladelse til opførelse af et halvtag på 48 m² og et hønsehus på 91 m² på en ejendom i Sdr. Bjert. Ejendommen, der er på ca. 3,9 ha og ligger i landzone uden landbrugspligt, anvendes delvist til en gårdbutik med café. De ansøgte bygninger skulle anvendes til produktion af varer til gårdbutikken, herunder et dyrehold med 100 høns, og ønskedes opført i tilknytning til eksisterende driftsbygninger.
Kolding Kommune meddelte tilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1. Kommunen vurderede, at placeringen var hensigtsmæssig i forhold til landskab og beplantning og ikke i konflikt med planlovens hensyn. Kommunen undlod naboorientering, da det ansøgte blev anset for at være af underordnet betydning for naboerne, jf. Planloven § 35, stk. 5.
Klager og indvendinger
To naboer påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagerne anførte primært, at hønsehuset var placeret for tæt på deres boliger og skel, og for langt fra ansøgerens egen bolig. Der blev desuden klaget over forventede gener fra lugt, støj, skadedyr, fluer og øget trafik i forbindelse med ægproduktionen og gårdbutikken. Klager 1 bemærkede også, at der ikke var foretaget naboorientering.
Kolding Kommunes supplerende bemærkninger
Kolding Kommune oplyste, at hønsehuset ville blive opført ca. 110 m fra klager 1's bolig (ikke synligt) og ca. 60 m fra klager 2's bolig (synligt, men uden negativ landskabsindflydelse). Kommunen bemærkede, at dyreholdet med 100 høns er erhvervsmæssigt og omfattet af kommunens tilsynsforpligtelse. Vedrørende trafikgener vurderede kommunen, at opførelsen af hønsehuset ikke ville medføre yderligere trafikbelastning, da gårdbutikken allerede var godkendt i 2012 i henhold til Planloven § 37.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Vurdering af naboorientering
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Kolding Kommunes skønsmæssige vurdering af, at det ansøgte var af underordnet betydning for klagerne, jf. Planloven § 35, stk. 5. Nævnet kan kun tilsidesætte kommunens vurdering, hvis den er åbenbart urimelig. Formålet med naboorientering efter Planloven § 35, stk. 4 er at give naboer mulighed for at kommentere ansøgningen, men undtagelsen i stk. 5 kan anvendes ved underordnet betydning.
Vurdering af hønsehus og halvtag
Nævnet bemærkede, at ejendommen er noteret uden landbrugspligt, og det ansøgte kræver derfor landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser samt samfundsmæssige hensyn som trafik. Der kan også tages hensyn til urimelige nabogener.
Natur- og Miljøklagenævnet fandt efter en samlet vurdering, at der kunne meddeles landzonetilladelse til hønsehuset og halvtaget. Nævnet lagde vægt på, at byggeriet kan indpasses på ejendommen uden væsentlige gener for det omgivende landskab og med god sammenhæng til de eksisterende driftsbygninger, hvilket skaber en fornuftig helhed. Nævnet fandt desuden ikke grundlag for at antage, at det ansøgte ville medføre urimelige nabogener, blandt andet henset til afstanden til de omkringliggende boliger. De øvrige anførte klagepunkter kunne ikke føre til et andet resultat.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Kolding Kommunes afgørelse af 9. februar 2015 om landzonetilladelse til opførelse af et halvtag på 48 m² og et hønsehus på 91 m².
Lignende afgørelser