Natur- og Miljøklagenævnets afslag på genoptagelse af sag om landzonetilladelse og dispensation i Roskilde Kommune
Dato
24. april 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om genoptagelse af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i sagen
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) afviste den 28. januar 2015 at realitetsbehandle en klage over Roskilde Kommunes afgørelser vedrørende en ejendom i Roskilde. Klagen omhandlede en landzonetilladelse fra 18. juli 2012 til opførelse af et enfamiliehus og en dispensation fra Lokalplan 440 af 27. juni 2014 til terrænregulering. Afvisningen skete, fordi klagefristen var overskredet, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 35, stk. 1.
Anmodning om genoptagelse
Klagers advokat anmodede den 10. februar 2015 om genoptagelse af sagen. Advokaten bestred, at klagefristen var overskredet, idet klagen var indgivet pr. mail den 24. juli 2014 kl. 11.46.30 til kommunens mailadresse ''. Det blev anført, at advokaten ikke havde modtaget en automatisk afvisningsmeddelelse, hvilket indikerede, at klagen var modtaget rettidigt dagen før klagefristens udløb. Advokaten argumenterede, at interne kommunale forhold, der forhindrede registrering eller fremsøgning af mailen, var klager uvedkommende.
Advokaten rykkede kommunen den 28. juli 2014 og modtog en kvittering for modtagelse af den genfremsendte mail. Det blev fremhævet, at kommunens afdeling for Plan og Udvikling i en mail af 27. oktober 2014 havde meddelt, at de ville behandle klagen, som om den var modtaget den 24. juli 2014, da det var kommunen, der ikke havde kunnet modtage mailen. Advokaten gjorde derfor gældende, at klagefristen var suspenderet mellem parterne.
Kommunens svar og sagens forløb
Roskilde Kommune oplyste den 14. april 2015, at de havde kontrolleret alle indgående filer fra omkring den 24. juli 2014, men at dokumentet først blev modtaget den 28. oktober 2014, efter at det var videresendt internt. Kommunen havde tidligere, den 3. oktober 2014 og 24. oktober 2014, informeret advokaten om, at klagen ikke var modtaget, og beklaget tekniske problemer.
NMK's oprindelige afgørelse af 28. januar 2015 fastslog, at:
- Klagen over dispensationen af 27. juni 2014 skulle være indgivet senest 25. juli 2014. Den blev modtaget den 28. oktober 2014.
- Klagen over landzonetilladelsen af 18. juli 2012, som blev offentliggjort den 20. juli 2012, skulle være indgivet senest 17. august 2012. Den blev også modtaget den 28. oktober 2014.
NMK bemærkede, at klagefristen for dispensationen var 4 uger fra meddelelse, jf. Planloven § 60, stk. 1. For den offentligt bekendtgjorte landzonetilladelse regnedes fristen fra bekendtgørelsen, ligeledes 4 uger, jf. Planloven § 60, stk. 1. Klagen skulle indgives skriftligt til den myndighed, der havde truffet afgørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 2.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) afslog anmodningen om genoptagelse af sagen.
Nævnets vurdering af genoptagelse
NMK har pligt til at vurdere genoptagelse, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl eller væsentlige nye retlige forhold, der sandsynliggør et andet resultat.
NMK fastholdt sin oprindelige afgørelse om at afvise realitetsbehandling, da klagen over begge kommunale afgørelser var modtaget efter klagefristens udløb. Selvom advokaten anførte, at klagen var sendt rettidigt via mail den 24. juli 2014 til den angivne adresse, og at der ikke blev modtaget en fejlmeddelelse, fandt nævnet ikke grundlag for genoptagelse.
NMK bemærkede, at Roskilde Kommune havde bekræftet, at der sendes en automatisk kvittering for mails til '', men at kommunen ikke havde modtaget klagen før den 28. oktober 2014.
Konklusion
NMK fandt ikke, at der var fremkommet nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at sagen sandsynligvis ville have fået et andet resultat. Der var heller ikke påvist væsentlige sagsbehandlingsfejl eller fremkommet væsentlige nye retlige forhold.
Nævnet understregede, at en kommune efter praksis ikke har kompetence til at udsætte klagefristen i Planloven § 60, stk. 1. Det er afsenderen af en klage, der i almindelighed må bære risikoen for forsinkelse eller manglende fremkomst. Den korrekte mailadresse og klagefrist fremgik udtrykkeligt af klagevejledningen.
Afgørelsen om afslag på genoptagelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser