Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Lemvig Kommune stadfæstes

Dato

25. september 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opstilling af husstandsvindmølle på [adresse1] i Lemvig Kommune

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Lemvig Kommunes afgørelse af 18. februar 2014, som meddelte landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en landbrugsejendom i Tørring, Lemvig. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.

Klagens indhold

Danmarks Naturfredningsforening, Lokalafdeling Lemvig, påklagede afgørelsen med den begrundelse, at vindmøllen placeres i kystnærhedszonen, som skal friholdes for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed. De argumenterede for, at husstandsvindmøller ikke har særstatus i denne henseende. Klageren mente, at forvaltningen burde have vurderet den pågældende ejendom på samme måde som nærliggende adresser, hvor der var indstillet afslag på lignende ansøgninger. Det blev fremhævet, at området er et roligt landskab med særlige landskabelige værdier, herunder udsigt over Nissum Bredning, og at vejen er en del af Margueritruten. Kravene til hensyntagen til natur- og landskabsværdier er skærpede i beskyttede områder.

Sagens baggrund og ejendomsforhold

Ejendommen er landbrugsnoteret og ligger i kystnærhedszonen samt i et område, der i Kommuneplan 2013-2025 for Lemvig Kommune er udpeget som landskabeligt interesseområde. Kommuneplanen fastslår, at områder med særlige landskabelige kendetegn skal beskyttes mod forringelse og som udgangspunkt friholdes for nyt byggeri og anlæg. Nærmeste Natura 2000-område (nr. 28 Agger Tange, Nissum Bredning, Skibsted Fjord og Agerø) ligger ca. 1,9 km øst for ejendommen. Den ansøgte husstandsvindmølle har en navhøjde på 18 m, en rotordiameter på 13 m og en totalhøjde på 25 m. Den ønskes placeret ca. 20 m vest for den eksisterende bebyggelse, og nærmeste nabo er ca. 92 m væk.

Kommunal behandling og bemærkninger

Lemvig Kommunes administration besigtigede området og vurderede, at ejendommen ligger i et åbent og kuperet landskab med begrænsede tekniske anlæg. Ansøgningen blev sendt i nabohøring, hvor der ikke indkom bemærkninger. Kommunen meddelte landzonetilladelse på vilkår om fjernelse af møllen efter et års driftstop og uden vingeoverslag på naboejendomme. Kommunen begrundede afgørelsen med, at møllen opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygninger, og at ejendommen ligger lavt i området, hvilket medfører, at møllen delvist vil være skjult af bygninger og randbeplantning. Kommunen vurderede, at landskabet ville kunne rumme møllen uden væsentlig negativ indvirkning, og at Natura 2000-områder ikke ville blive påvirket negativt.

Lemvig Kommune bemærkede yderligere, at møllen placeres tæt på et læhegn, hvilket vil skjule den nederste del af tårnet fra syd, øst og vest. [Virksomhed1] ApS, leverandør af møllen, anførte, at kommunens VVM-screening ikke viste konflikter med arealanvendelse, naturområder eller fredede områder, og kritiserede Danmarks Naturfredningsforenings enslydende klager. Danmarks Naturfredningsforening fastholdt sin ret til at være uenig i skønsmæssige afgørelser og understregede, at klagerne var baseret på konkret kendskab til landskabet, som bør friholdes for hurtigtkørende møller.

Natur- og Miljøklagenævnet besigtigede ejendommen den 18. september 2014 som led i sagsbehandlingen. Nævnet bestod af ni medlemmer, herunder formanden Mikkel Schaldemose.

Retsgrundlag for landzonetilladelser

Nævnet henviste til Planloven § 35, stk. 1, som fastslår, at ny bebyggelse eller ændret anvendelse i landzone kræver kommunal tilladelse. Formålet med landzonebestemmelserne er at sikre, at anlæg som husstandsvindmøller opføres under hensyntagen til landskabelige værdier og overordnet planlægning. Afgørelsen skal også tage højde for præcedens for lignende sager.

Kystnærhedszonen og vindmøllecirkulæret

I kystnærhedszonen skal der efter Planloven § 5a søges friholdt for bebyggelse, der ikke er kystnærhedsafhængig. Landzonetilladelse kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3. Nævnet henviste også til Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1 og stk. 2, som kræver hensyntagen til nabobeboelser, natur, kulturhistoriske værdier og jordbrug, samt overensstemmelse med kommuneplanretningslinjer. Dog er husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg undtaget fra kravet om kommuneplanudpegning, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3. Kommunen skal dog altid foretage en konkret vurdering med særlig vægt på landskabelige hensyn.

Nævnets praksis og konkrete vurdering

Efter nævnets praksis skal husstandsvindmøller som udgangspunkt opføres i umiddelbar tilknytning til den øvrige bebyggelse for at fremstå som en samlet enhed i landskabet. Praksis tilsiger afslag på opstilling i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det konkret kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen. Selvom ejendommen ligger i kystnærhedszonen og et landskabeligt interesseområde, fandt Natur- og Miljøklagenævnet, at der var tale om et særligt tilfælde. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen ligger lavt i landskabet, og at husstandsvindmøllen vil kunne indpasses i området uden væsentlig negativ indvirkning, da den vil være delvist skjult af eksisterende bygninger og randbeplantning.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Lemvig Kommunes afgørelse af 18. februar 2014. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.

Lignende afgørelser