Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Lemvig Kommune
Dato
25. september 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af husstandsvindmølle på [adresse1] i Lemvig Kommune
Lemvig Kommune meddelte den 17. februar 2014 landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en landbrugsejendom på ca. 3,5 ha beliggende på [adresse1] i Tørring. Ansøgningen omhandlede en vindmølle med en navhøjde på 18,3 m, en rotordiameter på 13 m og en totalhøjde på 24,8 m, placeret ca. 16 m vest for den eksisterende bebyggelse.
Klage fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening, Lokalafdeling Lemvig, påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagen fremhævede, at vindmøllen ønskedes placeret i et område, der i kommuneplanen er udpeget som "landskabeligt interesseområde", kirkezone 2 og kystnærhedszone. Det blev anført, at opstillingen ville være i strid med kommuneplanens retningslinjer for kystnærhedszonen og uforenelig med de hensyn, der skal varetages i det landskabelige interesseområde. Foreningen bemærkede, at forvaltningen oprindeligt havde indstillet et afslag på baggrund af en faglig vurdering, men at udvalget alligevel havde meddelt tilladelse.
Områdets karakteristika
Ejendommen ligger i et åbent, kuperet landskab med udsigt til Limfjorden og Tørring Kirke. Tørring Kirke er omfattet af en kirkefredning fra 1951 og en frivillig aftale fra 1991, der udlægger en zone II omkring det fredede areal, hvor [adresse1] ligger i udkanten. I denne zone bør ny bebyggelse ske med størst mulig hensyntagen til kirken og ikke være højere end almindelige beboelseshuse (8,5 m). Nærmeste Natura 2000-område er ca. 2,8 km øst for ejendommen.
Kommunens vurdering
Lemvig Kommune begrundede sin tilladelse med, at husstandsvindmøllen opstilles i umiddelbar tilknytning til ejendommens eksisterende bygninger i et forholdsvist åbent, let kuperet landskab. Kommunen vurderede, at landskabet ville kunne rumme husstandsvindmøllen uden væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af det åbne land. Kommunen vurderede desuden, at Natura 2000-områder og Bilag IV-arter ikke ville blive negativt påvirket. Kommunens administration havde dog tidligere vurderet, at møllens højde og korte afstand til nabo ville kunne give generende solglimt og skygger, og at møllen ville fremstå dominerende og have en væsentlig, negativ indvirkning på oplevelsen af det åbne land.
Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Lemvig Kommunes afgørelse af 17. februar 2014 om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på ejendommen [adresse1] til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde vægt på, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at opstilling af anlæg i det åbne land sker under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Ved afgørelsen henses endvidere til, hvilken betydning afgørelsen kan få for lignende sager.
Nævnet henviste til, at kystnærhedszonen efter Planloven § 5a skal søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed. I kystnærhedszonen må der, jf. Planloven § 35, stk. 3, kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne.
Det blev også fremhævet, at der ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, skal tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land, herunder natur- og landskabsværdier. Selvom husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg er undtaget fra kravet om kommuneplanretningslinjer, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3, skal kommunen altid foretage en konkret vurdering med særlig vægt på landskabelige hensyn.
Konkret vurdering
Nævnet fandt efter en konkret vurdering, at tilladelsen skulle ændres til et afslag. Nævnet lagde navnlig vægt på følgende:
- Landskabelig udpegning: Husstandsvindmøllen placeres i et åbent, kuperet landskab i et område, der er udpeget som landskabeligt interesseområde, kystnærhedszone og kirkezone 2.
- Synlighed: Møllen vil være synlig på lang afstand og dermed have en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet.
- Præcedensvirkning: En tilladelse ville kunne få en uheldig præcedensvirkning for lignende ansøgninger om opsætning af husstandsvindmøller i området eller tilsvarende ansøgninger andre steder.
Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
Lignende afgørelser