Afslag på landzonetilladelse til skur i Fredensborg Kommune
Dato
12. december 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opførelse af et haveskur på en ubebygget ejendom i Fredensborg
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Fredensborg Kommunes afgørelse af 20. november 2013, som gav landzonetilladelse til opførelse af et 6 m² stort skur på en ubebygget ejendom i landzone. Ejendommen, der er på 1.189 m², ligger i et varieret landskab præget af mindre marker, spredt bebyggelse og naturarealer, herunder områder omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 3. Ejendommen er desuden beliggende inden for søbeskyttelseslinjen afkastet af Præstemose og skovbyggelinjen afkastet af Gammel Grønholt Vang. Ejeren havde tidligere fået afslag på at opføre et enfamiliehus på ejendommen.
Klagen og dens begrundelse
En nabo påklagede kommunens afgørelse med henvisning til, at skuret ville stride mod de landskabelige, historiske og naturmæssige interesser i området. Klager fremhævede områdets karakter med åbne marker, spredt bevoksning og et rigt dyreliv og mente, at landskabets historie skulle bevares med de nuværende ejendomme og bygninger. Klager udtrykte også bekymring for præcedensvirkningen af tilladelsen.
Kommunens vurdering og planlægningsmæssige udpegninger
Fredensborg Kommune havde givet tilladelsen i henhold til Planloven § 35, stk. 1, idet de vurderede, at skurets omfang og placering havde underordnet betydning for landskabsoplevelsen. Kommunen lagde vægt på, at landskabet var præget af spredt træbevoksning og vådområder, og at skuret alene skulle benyttes i forbindelse med dyrkning og pleje af arealet. Kommunen havde desuden meddelt dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 (søbeskyttelseslinjen) og Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1 (skovbyggelinjen), da skuret ikke ville påvirke søen eller skoven som landskabselementer. Disse dispensationer blev ikke påklaget.
Ejendommen er i kommuneplanen udpeget som:
- Jordbrugsområde i landområdet (kommuneplanramme LJ 03).
- Beskyttelsesområde for naturværdier (spredningskorridor).
- Beskyttelsesområde for landskabsværdier.
- Landskabsstrøg.
Kommuneplanens retningslinjer angiver, at der i beskyttelsesområder som hovedregel ikke må planlægges eller gennemføres byggeri og anlæg ud over det erhvervsmæssigt nødvendige for landbrug, skovbrug og fiskeri. Kommunen afviste klagers argument om, at der kun måtte bygges på eksisterende fundamenter, og bemærkede, at tilladelsen til skuret ikke åbnede op for en genoptagelse af ansøgningen om et enfamiliehus.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Nævnet bemærkede, at opførelse af et skur på en ubebygget ejendom uden landbrugspligt kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Nævnet henviste også til Planloven § 36, stk. 1, nr. 3 og Planloven § 36, stk. 2 vedrørende erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, samt Planloven § 36, stk. 1, nr. 7 vedrørende mindre bygninger i tilknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse, men fastslog, at disse undtagelser ikke fandt anvendelse i den konkrete sag.
Nævnets vurdering og praksis
Nævnet foretog en samlet vurdering af det ansøgte i forhold til planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, samt eventuelle urimelige gener for naboer og præcedensvirkning. Formålet med planlovens landzonebestemmelser er at værne om landskabelige og rekreative interesser og at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Som udgangspunkt skal det åbne land friholdes for anlæg, der ikke er erhvervsmæssigt nødvendige for landbrugserhvervet. Nævnet henviste til sin praksis, hvorefter der normalt ikke gives tilladelse til opførelse af hytter og skure m.v. på arealer i det åbne land.
Flertallets afgørelse
Et flertal på syv af nævnets medlemmer fandt ikke, at der var forhold i sagen, der kunne begrunde en fravigelse af nævnets praksis. Flertallet lagde vægt på landzonebestemmelsernes formål om at undgå spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. De vurderede, at opførelse af skuret i et område udpeget som beskyttelsesområde for landskabsværdier, og som efter nævnets vurdering er et værdifuldt sø- og skovlandskab, ville stride mod landzonebestemmelsernes landskabsbeskyttende formål. Det blev bemærket, at det er landskabet som sådan, der er værdifuldt, og det er ikke afgørende, om skuret kan ses fra søen, naboer eller offentlig vej. Desuden indgik det i vurderingen, at en tilladelse ville kunne få betydning for andre lignende ansøgninger om landzonetilladelse til opførelse af skure m.v. uden tilknytning til bebyggelse.
Mindretallets synspunkt
Tre medlemmer stemte for at stadfæste kommunens landzonetilladelse, da de ikke fandt grundlag for at tilsidesætte Fredensborg Kommunes vurdering.
Endelig afgørelse
I overensstemmelse med flertallet ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Fredensborg Kommunes afgørelse af 20. november 2013 om landzonetilladelse til at opføre et skur på 6 m² til et afslag. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af nævnet, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 5, stk. 1.
Lignende afgørelser