Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til ridebanebelysning i Ringsted Kommune
Dato
8. januar 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Ringsted Kommunes afslag på ridebanebelysning Natur- og Miljøklagenævnets
Sagen omhandler en klage over Ringsted Kommunes afslag på landzonetilladelse til lovliggørelse af ridebanebelysning på en ejendom i Ringsted. Belysningen, der består af én lysmast, blev etableret i forbindelse med anlæg af en ridebane, som i 2006 fik landzonetilladelse på vilkår om, at den skulle være uden belysning. Dette vilkår er tinglyst på ejendommen.
Ansøgningens formål og kommunens begrundelse
Ansøgningen omhandlede en ændring af vilkårene i den eksisterende landzonetilladelse for at muliggøre brug af ridebanen hele året rundt til et privat hestehold med træning af konkurrenceheste. Ansøger ønskede en høj belysning (over 1,4 m) for at undgå blænding og for at kunne observere hestenes bevægelser og krop. Lysmasten ville maksimalt være tændt 6-8 timer pr. uge.
Ringsted Kommune meddelte afslag på ansøgningen den 30. september 2013 med henvisning til flere forhold:
- Kommunens administrationsgrundlag fra 2009, som normalt giver afslag på ridebaner med belysning, undtagen orienteringsbelysning.
- Ejendommen er beliggende i et udpeget landskabsområde ifølge kommuneplanen, hvor værdifulde natur-, bevaringsværdige landskaber og kulturhistoriske værdier skal bevares.
- Lys fra kraftige lyskilder kan genere og ødelægge oplevelsen af landskabsværdierne, og høje master opfattes som lysforurening i det åbne land.
- Der er tale om et ikke-erhvervsmæssigt hestehold, hvilket begrænser mulighederne for byggeri og anlæg, der ikke tjener jordbrugserhvervet.
Kommunen havde tidligere oplyst, at orienteringslys (maks. 1,4 m højde, lysstråle fokuseret ned) var tilladt uden landzonetilladelse, og vurderede, at dette imødekom ønsket uden at genere naboer eller det omgivende landskab.
Klagerens argumenter
Ejendommens ejere påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet og anførte, at de fandt det besynderligt, at ejendommen skulle ligge i et værdifuldt landskabsområde, da den er placeret tæt på en 2-sporet jernbane, som snart skal elektrificeres og vil afgive støj og lys. De fremhævede, at der ikke er tætte naboer, og at der inden for det seneste år er opsat to vindmøller i området. Klagerne mente, at en minimalt tændt lysmast ikke ville skabe store problemer og var villige til at etablere beplantning. De argumenterede desuden for, at orienteringslys ikke var tilstrækkeligt til træning af heste, da det ville kaste skygger og gøre det svært at se hestens bevægelser.
Kommunens bemærkninger til klagen
Ringsted Kommune fastholdt sin vurdering og bemærkede, at ejendommen ligger i et forholdsvis åbent landskab, hvor der allerede er mange tekniske anlæg, der skaber visuel uro. Denne uro forventes at blive forstærket af de kommende køreledningsmaster langs jernbanen. Kommunen vurderede, at en lysmast ved ridebanen yderligere ville forstærke den visuelle uro i området.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Ringsted Kommunes afgørelse af 30. september 2013 om afslag på landzonetilladelse til lovliggørelse af ridebanebelysning.
Juridisk grundlag og vurdering
Nævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Det blev lagt til grund, at der var tale om et ikke-erhvervsmæssigt hestehold, hvilket betyder, at etablering af lysmast ved ridebanen kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1.
Landzonebestemmelserne i planloven har til formål at værne om landskabelige og rekreative interesser og at forhindre uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Som udgangspunkt skal det åbne land friholdes for anlæg, der ikke er erhvervsmæssigt nødvendige for landbrugserhvervet. Selvom Planloven § 36, stk. 1, nr. 3 og Planloven § 36, stk. 2 omhandler erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, fandt nævnet, at dette ikke var relevant for den konkrete sag.
Nævnets samlede vurdering
Nævnet foretog en samlet vurdering af det ansøgte i forhold til de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, der skal varetages ved administrationen af landzonebestemmelserne. I vurderingen indgik også hensynet til eventuelle urimelige gener for naboer samt betydningen af afgørelsen for fremtidige lignende sager. Spørgsmål om lovliggørelse af allerede etablerede forhold behandles som udgangspunkt, som om der forudgående var søgt om tilladelse.
Lysmasten er opført i et landskabsområde, hvor naturmæssige, kulturhistoriske, landskabelige og rekreative værdier skal bevares. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Ringsted Kommunes vurdering af, at placering af en lysmast som ansøgt er i strid med de hensyn, der skal varetages med landzonebestemmelserne. Der blev endvidere lagt vægt på den præcedens, en tilladelse ville skabe for fremtidige lignende sager om etablering af lysmaster ved ridebaner til privat brug.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.
Lignende afgørelser