Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle ved Sdr. Hygum

Dato

2. maj 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opstilling af husstandsvindmølle ved Sdr. Hygum i Vejen Kommune

Sagen omhandler en klage over Vejen Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i Sdr. Hygum. Ejendommen er beliggende i landzone og i et område, der i kommuneplanen er udpeget som et større uforstyrret landskab. Kommunen havde den 16. juli 2012 meddelt afslag på ansøgningen.

Ejendommens og områdets karakteristika

Ejendommen er en mindre, fritliggende gård omgivet af beplantning og læhegn på 8-12 meters højde. Den ligger højt i et åbent landbrugslandskab med en storslået udsigt, især mod øst og syd. Landskabet er forholdsvis uberørt af store tekniske anlæg, selvom der findes enkelte ældre, større vindmøller (60-70 m høje) ca. 1,5 km syd for ejendommen. Disse møller er ca. 12 år gamle og forventes ikke at blive genopstillet, når de er udtjente.

Ansøgning og kommunens begrundelse

Der blev ansøgt om tilladelse til en 11 kW tovinget husstandsmølle på en gittermast med en samlet højde på 24,75 m. Møllen skulle placeres 25 m fra ejendommens bebyggelse. Vejen Kommune begrundede afslaget med, at en 25 m høj husstandsmølle på stedet ville løfte sig op over bygninger og beplantning, være markant i landskabet og dermed forringe oplevelsen af det åbne landskab. Kommunen anerkendte ønsket om at bidrage til CO2-reduktion, men ville kun se positivt på en mindre mølle, hvis en visualisering viste harmoni med bebyggelsen og beplantningen.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at kommunens begrundelser ikke var indlysende, da der allerede var placeret flere enkeltstående møller på 60-70 m i området. Desuden var et område nordvest for ejendommen udpeget til fremtidig placering af store vindmøller. Klageren mente, at en enkelt husstandsmølle på 25 m ikke logisk set kunne dominere landskabsoplevelsen så meget. Klageren forklarede endvidere, at den ansøgte højde på 25 m var nødvendig for at møllen kunne levere tilstrækkelig el til både strøm- og varmeforbrug, især efter udskiftning af staldvarmeanlægget med en luft til vand varmepumpe.

Vejen Kommunes supplerende udtalelse

Vejen Kommune oplyste, at byrådet havde vedtaget at sende et forslag til vindmølleplan (kommuneplantillæg nr. 5) i høring, med det formål at rydde op i spredte, ældre møller. Kommunen fremhævede, at de eksisterende enkeltstående møller fra 1990'erne ikke ville blive genopstillet. Kommunen fastholdt, at en 25 m høj husstandsmølle ved ejendommen ville blive et markant og synligt element i et større uforstyrret landskab, og at dens placering tæt på planlagte 150 m høje vindmøller ville skabe et forvirrende landskabeligt indtryk på grund af mølletypernes forskellighed og forskellige drejningshastigheder.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Vejen Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle. Nævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1.

Vurderingsgrundlag

Nævnet lagde vægt på, at opførelse af ny bebyggelse i landzone forudsætter kommunal tilladelse, og at afgørelsen træffes på grundlag af planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Et centralt formål er at sikre, at landskabelige hensyn tilgodeses, og at udviklingen sker i overensstemmelse med den overordnede planlægning.

Nævnet henviste til Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, som fastsætter, at der ved behandling af ansøgninger om vindmøller skal tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land, herunder natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrug. Ifølge Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 2 må kommunalbestyrelsen kun meddele tilladelse, hvis opstillingen er i overensstemmelse med kommuneplanretningslinjer eller en lokalplan, dog med undtagelse for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3.

Nævnets vurdering og konklusion

Nævnet bemærkede, at placeringen af en husstandsmølle skal være i umiddelbar tilknytning til den øvrige bebyggelse, så den opfattes som en samlet enhed i landskabet. Praksis opererer med en afstand på ca. 20 m fra bebyggelsen. Vurderingen skal altid ske på grundlag af den overordnede planlægning, med særlig vægt på landskabelige hensyn. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Vejen Kommunes vurdering.

Nævnet lagde vægt på følgende punkter:

  • Møllen placeres 25 m fra ejendommens bebyggelse, hvilket er uden for den typiske praksis for "umiddelbar tilknytning".
  • Møllen er placeret højt i det åbne landskab.
  • En opstilling af møllen vil være landskabeligt uheldig.
  • En husstandsmølle på den ansøgte placering vil være i strid med de planlægningsmæssige interesser for området.

Der forelå ingen oplysninger, der kunne begrunde en tilladelse i strid med vindmøllecirkulæret og praksis for placeringen af husstandsmøller. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.

Lignende afgørelser