Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om udstykning af grunde i landzone i Tebbestrup

Dato

11. november 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Randers Kommunes tilladelse til udstykning af 3 grunde i Tebbestrup

Sagen omhandler Randers Kommunes tilladelse af 14. august 2013 til udstykning af tre grunde til enfamiliehuse på en ejendom i landzone i landsbyen Tebbestrup. Ejendommen er registreret som en beboelses- og forretningsejendom, og der blev ansøgt om udstykning af grunde på henholdsvis 1179 m², 1073 m² og 1000 m².

Randers Kommunes forhåndsgodkendelse og begrundelse

Randers Kommune havde den 20. januar 2010 givet en forhåndsgodkendelse af udstykningen. Kommunen vurderede, at udstykningen skulle tillades, da forhåndsgodkendelsen var givet før udarbejdelsen af Landsbyregistrering 2011, som ellers beskriver, at placeringen strider mod den ønskede udvikling af området. Kommunen mente, at der var tale om huludfyldning, og at der var et lokalt behov for det ansøgte. De vurderede, at det ansøgte ikke stred mod formålet med Planlovens § 35, stk. 1 om at forhindre spredt og uplanlagt bebyggelse i landzone.

Klagen fra omboende

Omboende klagede over afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagerne anførte, at udstykningen og opførelsen af enfamiliehuse ville ødelægge landsbymiljøet i Tebbestrup, og at vejene allerede var tungt belastede. De henviste specifikt til Landsbyregistrering 2011, som anbefaler, at engarealerne mellem gårdene i det berørte område friholdes for bebyggelse. Klagerne fandt det uforståeligt, at kommunen tilsidesatte denne registrering, som var ment som et redskab for sagsbehandlingen.

Planlægningsmæssige rammer og tidligere afgørelse

Kommuneplan 2013, vedtaget den 2. september 2013, indeholder retningslinjer for byggeri i landzone, herunder at bebyggelse i landsbyer skal ske inden for landsbyens afgrænsning og under hensyntagen til landsbyens karakter. Landsbyregistrering 2011 er indarbejdet i Kommuneplan 2013 og indeholder samme sårbarhedsbeskrivelser og anbefalinger, som klagerne henviste til. En tidligere afgørelse fra Naturklagenævnet fra 2007 vedrørte frastykning af en erhvervsparcel fra samme ejendom, hvilket blev tilladt, da det alene tjente praktisk-økonomiske formål og ikke ændrede ejendommens anvendelse eller medførte ny bebyggelse.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet vurderede den konkrete afgørelse ud fra de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, der skal varetages ved administrationen af landzonebestemmelserne.

Nævnets vurdering af forhåndsudtalelsen

Natur- og Miljøklagenævnet fastslog, at Randers Kommunes forhåndsudtalelse af 20. januar 2010 ikke kunne binde nævnet som klagemyndighed, da dette ville afskære klageadgangen i strid med Planlovens § 58.

Flertallets afgørelse

Et flertal på ni af nævnets medlemmer fandt, at den tilladte udstykning på engarealerne mellem [adresse1] og [vejen] ikke var i overensstemmelse med Landsbyregistrering 2011, som siden er indarbejdet i Kommuneplan 2013. Ifølge Kommuneplan 2013 gives der alene mulighed for udstykning af grunde i den vestlige del af Tebbestrup. Flertallet vurderede desuden, at den ansøgte udstykning af tre grunde til enfamiliehuse ikke kunne betragtes som "huludfyldning", da udstykningen ikke var omkranset af bebyggelse i kort afstand. Randers Kommunes forhåndsudtalelse var således ikke i overensstemmelse med det dagældende plangrundlag.

Mindretallets synspunkt

Et enkelt medlem (Ole Pilgaard Andersen) mente, at der skulle lægges vægt på Randers Kommunes forhåndsudtalelse, og at udstykningen i øvrigt kunne indpasses i landsbyen. Dette medlem fandt derfor, at Randers Kommunes tilladelse skulle stadfæstes.

Endelig afgørelse

I overensstemmelse med flertallets vurdering ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Randers Kommunes tilladelse af 14. august 2013 til et afslag. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Planlovens § 62.

Lignende afgørelser