Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til opførelse af sommerhus

Dato

1. september 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om landzonetilladelse til opførelse af et sommerhus i Ballerup Kommune

Sagen omhandler en klage over Ballerup Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til opførelse af et sommerhus på ejendommen [adresse1] 12, 2750 Ballerup. Ansøger havde oprindeligt søgt om tilladelse til et nyt sommerhus på 111 m² med en 12 m² overdækket terrasse, som erstatning for et eksisterende sommerhus på ca. 70 m² samt et anneks på ca. 10 m² og et das på 3 m².

Ballerup Kommune meddelte afslag på det ansøgte, men gav tilladelse til opførelse af et sommerhus på 80 m² og en overdækket terrasse på maks. 20 m². Kommunen begrundede afgørelsen med, at retspraksis normalt kun tillader sommerhuse på 60-80 m² i landzone, medmindre området er et typisk sommerhusområde. Kommunen beskrev området som tæt beplantet med små huse og fandt ikke grundlag for at tillade et hus, der var 40 m² større end det eksisterende.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Klager anførte, at kommunens afgørelse ikke var rimelig, da andre ejendomme i området havde opført større og tidssvarende bebyggelse, herunder en nabo, der havde bygget over 100 m², og en anden over 300 m². Klager fremhævede, at den samlede bebyggelse på ejendommen ikke ville blive 40 m² større, da eksisterende anneks og das ville blive revet ned. Desuden ville der blive indrettet tidssvarende sanitære forhold inde i sommerhuset.

Sagens oplysninger og planlægningsmæssige forhold

Ejendommen ligger i landzone og er placeret i den indre grønne kile, Hjortespringskilen, som defineret i Fingerplan 2013. Ifølge planen skal kilerne forbeholdes almen, ikke-bymæssig friluftsanvendelse og friholdes for byzone og bebyggelse til bymæssige friluftsformål. Kommuneplanen understreger, at Hjortespringskilen er et vigtigt strukturerende element, der skal fastholdes som et varieret dødislandskab og friholdes for yderligere bebyggelse, der begrænser offentlighedens adgang. Området er desuden omfattet af kommuneplanramme nr. 2.F4, Landskabsområde, hvor eksisterende lovlig bebyggelse til fritidsformål kan opretholdes, men ikke anvendes til helårsbeboelse.

Kommunen oplyste i anledning af klagen, at de værnede om deres begrænsede landzoneområde og var opmærksomme på ikke at tillade bebyggelse, der ville ændre landskabet. De større beboelser, klager henviste til, var helårsbeboelser. Kommunen havde desuden meddelt afslag på lignende ansøgninger på andre ejendomme på [adresse1] efter nærværende afgørelse.

Det blev også konstateret, at ejendommen er omfattet af skovbyggelinjen i Naturbeskyttelsesloven § 17, og at kommunen ikke havde meddelt dispensation herfra, da de ville afvente nævnets afgørelse.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og stadfæstede Ballerup Kommunes afgørelse.

Nævnets vurdering af landzonetilladelser

Nævnet bemærkede, at udgangspunktet efter planloven er, at sommerhuse skal ligge i sommerhusområder, og at nye sommerhuse normalt ikke tillades i landzone. Vurderingen af sager om udvidelse eller udskiftning af sommerhuse sker på grundlag af en konkret vurdering, der tager højde for planlægningsmæssige og landskabelige overvejelser samt landzonebestemmelsernes formål.

Den tilladte størrelse og udformning afhænger af de konkrete landskabelige forhold og den ansøgte bebyggelses påvirkning heraf. I områder med særlig følsom natur eller landskab, f.eks. Natura 2000-områder, § 3-områder eller højt prioriterede rekreative/grønne områder, er praksis normalt restriktiv. I sådanne områder gives der typisk ikke tilladelser, dog kan mindre tilbygninger på 2-8 m² til tidssvarende badeværelser accepteres.

I øvrige områder uden særlige naturinteresser eller landskabelige hensyn kan fritliggende sommerhuse i det åbne land efter konkret vurdering tillades udvidet til i alt 60-80 m². I områder præget af sommerhusbebyggelse med ensartede grundstørrelser kan sommerhuse tillades udvidet til det, der svarer til de omkringliggende, eller i alt ca. 100 m². Nævnet har dog ikke en generel praksis om at acceptere udbygning af mindre sommerhuse i landzone til op til 100 m².

Konkret vurdering af sagen

Nævnet fandt ikke anledning til at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen ligger i den indre grønne kile, Hjortespringskilen. Desuden indgik præcedensvirkningen af en tilladelse og størrelsen på de omkringliggende sommerhuse i nævnets vurdering. Nævnet vurderede, at en tilladelse til et større sommerhus kunne føre til et øget pres på naturområderne og til sager om nedrivning af små sommerhuse og opførelse af nye, betydeligt større. Større sommerhuse bør henvises til udlagte sommerhusområder.

Lighedsgrundsætningen

Vedrørende klagepunktet om tilsidesættelse af lighedsgrundsætningen bemærkede nævnet, at kommunen skal overholde almindelige forvaltningsretlige principper, herunder lighedsgrundsætningen, som indebærer, at ens sager som udgangspunkt skal have samme resultat. På baggrund af kommunens oplysninger om de sammenlignelige ejendomme i området, som enten havde helårsstatus eller historisk set var helårsboliger, fandt nævnet ikke, at der var grundlag for at give medhold i klagepunktet om usaglig forskelsbehandling.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Ballerup Kommunes afgørelse af 19. august 2013 om landzonetilladelse til at opføre et sommerhus på 80 m² og en overdækket terrasse på maks. 20 m².

Lignende afgørelser