Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1]
Dato
25. november 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Vejle Kommunes tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1]
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) behandlede en klage fra omboende vedrørende Vejle Kommunes tilladelse af 26. juli 2013 til opsætning af en husstandsvindmølle på en ejendom i Egtved. Ejendommen er beliggende i landzone og inden for skovbyggelinjen.
Tidligere afgørelse og ny ansøgning
NMK havde den 21. juni 2013 tidligere ændret Vejle Kommunes tilladelse til et afslag for en lignende ansøgning på samme ejendom. Dette skyldtes, at den daværende placering 30 meter fra bebyggelsen ikke blev anset for at være i umiddelbar tilknytning til ejendommen.
Den nye ansøgning omhandlede en husstandsvindmølle med en tårnhøjde på 21 meter og en vingediameter på 7,13 meter. Møllen ønskedes opført 20 meter fra ejendommens samlede bebyggelse, vest for denne. Afstanden til nærmeste nabobeboelser var henholdsvis 129 og 125 meter, hvilket er mere end fire gange møllens totalhøjde.
Klagepunkter fra omboende
Klagerne udtrykte uforståenhed over for tilladelsen og anførte, at der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til deres indvendinger. De centrale klagepunkter omfattede:
- Støjgener
- Refleksions- og skyggegener
- Forhold til natur og landskab
- Værditab af ejendomme
Klagerne mente, at området burde sidestilles med et boligområde i byzone på grund af de omkringliggende ejendommes tætte placering. De anførte, at afstandskravet på fire gange møllens totalhøjde var en minimumsanvisning, der ikke tog højde for de konkrete husplaceringer, hvilket ville medføre betydelige gener på udendørs opholdsarealer. De betvivlede også kommunens beregninger for skyggekast og refleksioner og fremhævede ønsket om at bevare områdets fred og ro samt herlighedsværdi. Klagerne foreslog solceller som et alternativ og fremlagde en ejendomsmæglers vurdering af værditab.
Vejle Kommunes vurdering og betingelser
Vejle Kommune havde i sin afgørelse vurderet, at støjen fra vindmøllen ville være under de fastsatte grænseværdier i bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Med hensyn til skyggekast vurderede kommunen, at møllen ikke ville give skyggekast på beboelserne mere end 10 timer om året, hvilket også blev fastsat som en betingelse for tilladelsen. Kommunen bemærkede, at vindmøllen opføres i et område uden særlige landskabelige interesser og i tilknytning til eksisterende bygninger, hvilket ville give en begrænset påvirkning af landskabet og naturen i overensstemmelse med vindmøllecirkulæret. Vedrørende værditab henviste kommunen til, at vindmøller med en totalhøjde under 25 meter ikke er omfattet af værditabserstatning i henhold til lov om vedvarende energi.
Kommunen konkluderede, at hensynet til natur, landskab og kulturhistoriske værdier var tilgodeset, og at der var taget størst muligt hensyn til nabobeboelserne. Følgende betingelser blev fastsat for tilladelsen:
- Vindmøllen skal nedtages senest 1 år efter endt brug.
- Møllens vinger skal være antirefleksbehandlede.
- Nabobeboelser må ikke påføres skyggekast i mere end 10 timer om året.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) stadfæstede Vejle Kommunes tilladelse af 26. juli 2013 til opsætning af en husstandsvindmølle.
Klageberettigelse
NMK fastslog, at ejere af omkringliggende ejendomme ikke er klageberettigede efter Naturbeskyttelsesloven § 86. Nævnet kunne derfor ikke realitetsbehandle klagen i forhold til Naturbeskyttelsesloven § 17.
Planlovens formål og vindmøllecirkulæret
NMK henviste til Planlovens § 35, stk. 1, som fastslår, at der i landzoner kræves tilladelse til ny bebyggelse. Formålet med landzonebestemmelserne er at sikre, at anlæg som husstandsvindmøller opstilles under hensyntagen til landskabelige værdier og overordnet planlægning.
Nævnet henviste også til Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, der kræver størst muligt hensyn til nabobeboelser og andre interesser i det åbne land. Ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3 er husstandsvindmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opføres i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, undtaget fra kravet om at være i et kommuneplanudpeget område.
Natur- og Miljøklagenævnets vurdering
NMK vurderede, at den nu ansøgte placering af vindmøllen i en afstand af 20 meter fra ejendommens bebyggelse var i umiddelbar tilknytning til denne. Møllen overholdt desuden støjgrænserne fastsat i bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Vejle Kommunes konkrete vurdering, da det ansøgte ikke blev anset for at være i strid med de hensyn, der skal varetages med planlovens landzonebestemmelser. Der blev ikke fundet afgørende landskabelige eller naturmæssige hensyn, der talte imod en tilladelse. Opstillingen af møllen blev ikke vurderet til at medføre sådanne gener for naboejendommene, at det i sig selv kunne begrunde et afslag.
Afgørelse og gyldighed
På baggrund af ovenstående stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Vejle Kommunes afgørelse af 26. juli 2013.
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller hvis den ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 1.
NMK's afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.
Lignende afgørelser