Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1], Varde

Dato

12. november 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Varde Kommunes tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1]

Varde Kommune meddelte den 29. juli 2013 tilladelse til opsætning af en husstandsvindmølle på en ejendom i landzone beliggende på [adresse1], 6800 Varde. Tilladelsen blev givet i henhold til Planloven § 35, stk. 1.

Ansøgt husstandsvindmølle

Den ansøgte husstandsvindmølle er af typen TWP (6 kW) med 3 vinger på et gittertårn. Den har en tårnhøjde på 21 meter og en totalhøjde på 25 meter. Møllen er placeret cirka 18 meter fra eksisterende bebyggelse på ejendommen.

Varde Kommunes vurdering og vilkår

Varde Kommune vurderede, at opstillingen ikke var i strid med kommuneplanen eller de hensyn, som planlovens landzonebestemmelser skal varetage. Kommunen henviste til, at kommuneplanen tillader husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter ved fritliggende ejendomme i umiddelbar tilknytning til bygningerne, hvis det er foreneligt med det åbne lands interesser. Kommunen fandt, at møllen ville have en begrænset skæmmende indvirkning på landskabet.

Tilladelsen blev givet med følgende vilkår:

  • Husstandsmøllen skal nedtages senest 1 år efter endt brug.
  • Ingen dele af møllen må gå over skel.
  • Husstandsmøllen skal overholde vindmøllebekendtgørelsens grænseværdier for støj.
  • Eksisterende beplantning i skel omkring husstandsmøllen skal bevares og vedligeholdes som et afskærmende element.
  • Husstandsmøllen skal være udført i matte/ikke-reflekterende materialer.
  • Eventuelle udendørs lyskilder (ud over infrarød afmærkning) skal have bevægelsessensor og være afskærmet mod opadrettede lysstråler for at undgå lysforurening af nattehimlen.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Afgørelsen blev påklaget af en nabo, som anførte følgende:

  • Oplysninger om lys- og skyggepåvirkninger på hans ejendom stemte ikke overens med de faktiske forhold.
  • Ejendommen ville få en ikke uvæsentlig værdiforringelse.
  • Bekymring for lavfrekvente lyde fra husstandsmøller, baseret på dagspressens oplysninger.

Varde Kommunes bemærkninger til klagen

Kommunen bemærkede, at beplantning i form af et læhegn sydøst og sydvest for ejendommen ville skærme for møllen. Husstandsmøllen placeres nordøst for nabobebyggelsen i en afstand af ca. 148 meter til naboens udendørs opholdsareal. Støjberegninger, herunder for lavfrekvent støj, viste overholdelse af grænseværdierne. Skyggekastberegninger viste, at naboen ville opleve lys-/skyggereflekser i 3:30 timer pr. år, primært mellem kl. 04.00 og 04.30 i maj og juli. Ansøger havde tilbudt at stoppe møllen i disse tidsrum de sidste to uger af maj og juli. Kommunen vurderede, at skyggekastet lå under den anbefalede grænse på 10 timer årligt i vejledningen om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller, og at påvirkningen ikke ville være væsentlig. Samlet set vurderede kommunen, at opstillingen ikke ville give væsentlige gener for naboer og dyreliv, og at den landskabelige påvirkning ville være meget begrænset.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.

Nævnets vurdering af landzonebestemmelserne

Nævnet bemærkede, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at anlæg som husstandsvindmøller i det åbne land opstilles under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1 skal der tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og andre interesser i det åbne land. Landzonetilladelse må kun meddeles, hvis opstillingen er i overensstemmelse med kommuneplanretningslinjer, der udpeger området til vindmøller, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 2. Dog er husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg undtaget fra dette krav, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3. Kommunen skal dog altid foretage en konkret vurdering af det ansøgte, herunder den landskabelige virkning.

Nævnets konklusion

Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Varde Kommunes konkrete vurdering. Nævnet vurderede, at det ansøgte ikke var i strid med de hensyn, der skal varetages med planlovens landzonebestemmelser. Der blev ikke fundet afgørende landskabelige eller naturmæssige hensyn, der talte imod en tilladelse. Nævnet vurderede, at opstillingen af den ansøgte mølle ikke kunne antages at medføre sådanne gener for naboejendommen, at dette i sig selv kunne begrunde et afslag. Nævnet fandt heller ikke grundlag for at anfægte de fremlagte skyggekastberegninger.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Varde Kommunes afgørelse af 29. juli 2013. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 1. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser