Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afslag på dispensation og landzonetilladelse til garagebygning i Tårnby Kommune

Dato

31. juli 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om lovliggørelse af garagebygning på [adresse1] i Tårnby Kommune

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Tårnby Kommunes afslag på dispensation fra Lokalplan 69 og afslag på landzonetilladelse til lovliggørelse af en garagebygning på ejendommen beliggende [adresse1]. Klagen blev indgivet af ejeren den 11. juni 2013.

Baggrund for garagebygningen

Den omhandlede garagebygning på 91,8 m² var oprindeligt en åben overdækning, der blev brugt til opbevaring af biler og maskiner. Under den tidligere ejer blev bygningen istandsat ved udskiftning af sider og bagvæg med ny træbeklædning samt isætning af porte. Denne ændring skete uden de nødvendige tilladelser.

Kommunens og Nævnets tidligere afgørelser

Tårnby Kommune meddelte den 6. oktober 2010 påbud om lovliggørelse af garageanlægget. Natur- og Miljøklagenævnet afgjorde den 26. juni 2012, at ændringerne var så omfattende, at bygningen havde skiftet karakter fra en åben overdækning til en egentlig ny garagebygning, og at dette måtte sidestilles med opførelse af ny bebyggelse, der krævede tilladelse. Efter ejerskifte i juli 2012 varslede kommunen påbud om lovliggørelse og anmodede om ansøgning om byggetilladelse, landzonetilladelse og dispensation fra lokalplanen.

Ansøgning og kommunens afslag

Den 17. januar 2013 blev der ansøgt om lovliggørende tilladelse/dispensation. Tårnby Kommunes Bygge- og Ejendomsudvalg besluttede den 21. maj 2013 at afslå dispensationen, med den begrundelse at man ikke ønskede at fravige lokalplanens bestemmelser og dermed skabe præcedens. Kommunen bemærkede, at ansøgningen ikke var begrundet i særlige forhold.

Klagerens argumenter

Klager gjorde gældende, at ombygningen ikke kunne sidestilles med nybyggeri, og at kommunen tidligere måtte have tilladt lignende afvigelser fra lokalplanen for erhvervsmæssigt anvendte garager/skure over 50 m². Klager påpegede også, at kommunens tekniske forvaltning oprindeligt havde indstillet til godkendelse, og at afslaget alene var baseret på en politisk vurdering. Endvidere rejste klager tvivl om kommunens habilitet og mente, at kommunen burde føre tilsyn med alle gamle landbrugsskure/garager opført før Lokalplan 69 trådte i kraft.

Lokalplan 69 for Tømmerup Landsby

Lokalplan 69, vedtaget den 30. januar 1991, har til formål at sikre områdets anvendelse til jordbrugsformål og lignende, samt at ny bebyggelse og ombygninger sker nænsomt og i overensstemmelse med omgivelserne.

Lokalplanens relevante bestemmelser omfatter:

  • § 8.2: Bebyggelse må kun nedrives, ombygges eller ændres med kommunalbestyrelsens tilladelse.
  • § 8.4: Taghældningen skal for alle bygninger være 45-55 grader, og tage må kun udføres som sadeltage eller halvvalm.
  • § 8.6: Garager, udhuse og lignende mindre bygninger kan opføres med lavere taghældning end 45 grader, hvis bygningens højde ikke overstiger 3,0 m, og det samlede bebyggede areal af sådanne bygninger på en ejendom ikke overstiger 50 m².

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Tårnby Kommunes afslag på dispensation fra Lokalplan 69 og afslag på landzonetilladelse. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1.

Nævnets prøvelseskompetence

Natur- og Miljøklagenævnet kan efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4 kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Nævnet kan således ikke efterprøve, om afgørelsen er rimelig eller hensigtsmæssig.

Krav om tilladelse og dispensation

Nævnet fastholdt, at garagebygningen havde gennemgået så omfattende ændringer, at det måtte sidestilles med opførelse af ny bebyggelse, hvilket kræver tilladelse og dispensation. I landzone må der ikke uden kommunalbestyrelsens tilladelse opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse, jf. Planloven § 35, stk. 1. Ejendommen er desuden omfattet af Lokalplan 69, hvis bestemmelser er bindende over for borgerne, jf. Planloven § 18. Garagebygningen er ændret i strid med lokalplanens § 8.2 (forbud mod ændringer uden tilladelse) og overholder ikke § 8.4 om taghældning. Da bygningen er større end 50 m², er den heller ikke omfattet af undtagelsen i § 8.6 vedrørende taghældning for mindre bygninger.

Kommunens skønsmæssige vurdering

Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Når en sag ligger inden for kommunens dispensationskompetence, beror det på en skønsmæssig vurdering, om fravigelsen skal tillades eller afslås. Resultatet af denne skønsmæssige vurdering kan ikke efterprøves eller ændres af Natur- og Miljøklagenævnet.

Habilitet og lighedsprincip

Nævnet fandt ikke grundlag for at betvivle kommunens habilitet, blot fordi en tidligere viceborgmester som nabo havde foranlediget den tidligere sag. Vedrørende lighedsprincippet, som indebærer, at ens sager som udgangspunkt skal have samme resultat, fandt Nævnet, at de af klager henviste sager ikke var umiddelbart sammenlignelige. Kommunens afslag var derfor ikke udtryk for usaglig forskelsbehandling.

Tilsynspligt

Klagerens påstand om, at kommunen er forpligtet til at føre tilsyn med alle gamle landbrugsskure/garager opført før lokalplanens ikrafttræden i 1991, blev afvist. Tilsynspligten efter Planloven § 51, stk. 1 indtræder, når kommunen får kendskab til en potentiel overtrædelse, men indebærer ikke en almindelig forpligtelse til regelmæssigt løbende tilsyn.

På baggrund af ovenstående fastholdt Natur- og Miljøklagenævnet Tårnby Kommunes afgørelse.

Lignende afgørelser