Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til genopførelse af enfamiliehus
Dato
3. oktober 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på ansøgning om landzonetilladelse til genopførelse af
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Brønderslev Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til genopførelse af et enfamiliehus på en ejendom i Jerslev. Ejendommen, matr.nr. [...1], Hellum By, har været ubeboet siden 1. maj 2008, efter at det eksisterende hus nedbrændte i starten af 2008. Ansøger købte grunden den 21. august 2012 med forventning om at kunne opføre et nyt hus efter oprydning.
Ansøgningens indhold og kommunens begrundelse
Den 27. november 2012 blev der ansøgt om opførelse af et enfamiliehus på ca. 200 m2, inklusive vognly, hvor et eksisterende skur skulle fjernes. Brønderslev Kommune meddelte afslag på ansøgningen med henvisning til flere forhold:
- Tidsfrist for genopførelse: Kommunen bemærkede, at den tidligere ejer i nedrivningstilladelsen af 8. maj 2008 blev oplyst om, at retten til at opføre en ny bolig i landzonen bortfalder efter 3 år, hvis der ikke forinden er ansøgt herom. På ansøgningstidspunktet var der forløbet over 4,5 år siden branden, hvilket væsentligt overskred den fastsatte frist.
- Ejendommens tilstand og værdi: Ejendommen bestod af et gammelt udhus (ruin) og et drivhus og blev vurderet til ikke at repræsentere nogen væsentlig værdi.
- Beskyttelseslinjer og landskabelige forhold:
- Ca. 85 % af ejendommen er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring et fredet fortidsminde.
- Der er en vejbyggelinje på 20 meter fra vejmidten langs den nærliggende vej.
- Det resterende areal uden beskyttelseszoner og byggelinjer udgør ca. 400 m2, som består af en 3 meter høj skrænt.
- Ejendommen er stærkt kuperet med højdeforskelle på op til 10 meter.
- Hele ejendommen er i kommuneplanen udlagt som naturområde, særligt værdifuldt landskab og større uforstyrret landskab, samt en økologisk forbindelse (våd forbindelse med mose og vandløb).
Kommunen vurderede, at det ud fra en landskabelig betragtning ville være uheldigt at placere en bolig i det særligt værdifulde og uforstyrrede landskab. Kommunen understregede, at afslaget var baseret på en samlet vurdering af disse forhold, ikke kun den overskredne tidsfrist, og henviste til planlovens bestemmelser om kontinuitetsbrud.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Ansøger klagede over afgørelsen og udtrykte uforståenhed over afslaget, da der havde været et hus på ejendommen i mange år. Klagen indeholdt også spørgsmål om, hvad grunden da måtte anvendes til, hvis bebyggelse ikke var tilladt.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og stadfæstede Brønderslev Kommunes afslag på landzonetilladelse.
Nævnets vurdering og praksis
Nævnet lagde vægt på de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, der skal varetages ved administrationen af landzonebestemmelserne. Formålet med landzonebestemmelserne er at modvirke byspredning og hindre spredt bebyggelse i det åbne land, idet byudvikling bør henvises til byzonearealer eller eksisterende landsbyer.
Nævnet henviste til sin praksis, hvorefter der normalt meddeles tilladelse til genopførelse af nedbrændt bebyggelse, hvis der søges om landzonetilladelse inden for rimelig tid (ca. 3 år). I denne sag var der forløbet ca. 4,5 år siden branden, hvilket overskred den rimelige tidsfrist. Ansøgningen blev derfor vurderet som en ansøgning om opførelse af ny bebyggelse i landzone.
Afgørende hensyn
Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en landzonetilladelse i strid med de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Nævnet lagde især vægt på:
- At området i kommuneplanen er udlagt som særligt værdifuldt landskab.
- Præcedensvirkningen af en landzonetilladelse i et sådant område.
Med hensyn til klagers spørgsmål om ejendommens anvendelse, såfremt den ikke måtte bebygges, bemærkede nævnet, at disse spørgsmål skulle rettes til Brønderslev Kommune som tilsynsmyndighed.
Konklusion
På baggrund af ovenstående stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Brønderslev Kommunes afgørelse af 8. marts 2013, og kommunens afslag på ansøgning om landzonetilladelse til genopførelse af enfamiliehus står således ved magt.
Lignende afgørelser