Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til udvidelse af svineproduktion på ejendom i Lolland Kommune

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Lolland Kommunes miljøgodkendelse af 28. april 2016 til udvidelse af et husdyrbrug på ejendommen [adresse1]. Ansøgningen omhandlede en udvidelse af svineproduktionen i to faser, fra 1.130 til 1.250 årssøer, samt produktion af 50.000 smågrise og 650 polte, hvilket ville øge dyreenhederne fra 256 DE til 540 DE. Det ansøgte projekt er omfattet af Husdyrbruglovens § 12.

Klagen og dens baggrund

Søllested-Skovlænge-Gurreby Menighedsråd påklagede godkendelsen den 16. maj 2016. Hovedargumentet var, at Gurreby Kirke allerede var påvirket af ammoniak fra nærliggende svinefarme, herunder den ansøgte. Klager fremhævede synlige algeaflejringer på kirken, som ville kræve hyppigere afrensning og kalkning, og anførte en generel negativ miljøpåvirkning fra ammoniak. Nationalmuseet støttede denne bekymring med erfaringer om øget algevækst i områder med stor svineproduktion.

Kommunens vurdering

Lolland Kommune fastholdt, at ansøger overholdt gældende lovgivning, herunder et ammoniakreduktionskrav på 30%, kriterier for naturbelastning og Miljøstyrelsens vejledning om renere teknologi (BAT). Kommunen vurderede, at lovgivningen ikke tog højde for ammoniakbelastning af bygninger, og at der ikke kunne stilles yderligere krav om ammoniakreduktion.

Projekttilpasning og nye oplysninger

Under nævnets behandling anmodede Miljø- og Fødevareklagenævnet om en projekttilpasning, især vedrørende BAT for fosfor og varmepumpens køleydelse. Lolland Kommune fremsendte en tilpasning, der detaljerede gyllekøling og fodring. Kommunen foreslog nye vilkår for gyllekøling, herunder krav til køleeffekt og driftstid for gyllekanaler i både so- og smågrisestalde, samt egenkontrolvilkår for fodring for at optimere næringsstofudnyttelsen og reducere udledning af kvælstof og fosfor.

Sagen blev behandlet efter de hidtil gældende regler i Husdyrbrugloven og Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug, da ansøgningen var modtaget før den 2. marts 2017, og klagesagen ikke var færdigbehandlet inden den 1. august 2017, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 55, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Lolland Kommunes miljøgodkendelse af 28. april 2016, men med en række ændringer i vilkårene.

Udnyttelsesfrist

Nævnet ændrede vilkår 2 og ophævede vilkår 3, således at godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 2 år efter nævnets afgørelse. Dette skyldtes, at hverken ansøgningen eller godkendelsen indeholdt tilstrækkelig begrundelse for en længere udnyttelsesfrist end de normalt fastsatte 2 år, jf. Husdyrbruglovens § 33, stk. 1. Formuleringen i vilkår 4, 6, 7, 8, 11 og 32 blev desuden tilpasset for at afspejle denne ændring.

Ammoniakreduktionskrav og BAT

Nævnet genberegnede og fandt, at det generelle ammoniakbeskyttelsesniveau på 30% var overholdt, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 1. For så vidt angår BAT (Bedste Tilgængelige Teknik), beregnede nævnet den vejledende emissionsgrænseværdi for ammoniak til maksimalt 5.430 kg N/år for det samlede anlæg, hvilket det ansøgte projekt overholdt med en beregnet emission på 5.382 kg N/år. Nævnet fastsatte vilkår 12a for soholdet for at sikre overholdelse af BAT ammoniak, idet antallet af smågrise pr. årsso indgår i foderkorrektionsligningen. Vilkår 46 blev suppleret med egenkontrolvilkår vedrørende fodring.

Fosfor og gyllekøling

Nævnet beregnede den vejledende emissionsgrænseværdi for fosfor til maksimalt 14.161 kg P/år, hvilket det ansøgte projekt overholdt med en beregnet emission på 13.757 kg P/år. Nævnet fastsatte vilkår 12b for soholdet for at sikre overholdelse af BAT fosfor. Vilkår 13 og 14 blev ophævet, og nye vilkår 13a, 13b, 14a og 14b blev indsat for at præcisere krav til gyllekøling, herunder køleeffekt og driftstid for gyllekanaler i både so- og smågrisestalde. Vilkår 15 og 16 blev også ændret for at sikre dokumentation og aflæsning af driftstid.

Dyreholdets vægtinterval og algebevoksning

Vilkår 9 blev ændret for at afspejle det korrekte vægtinterval for polte (32-107 kg) som angivet i ansøgningsskemaet. Vedrørende klagen om algebevoksning på Gurreby Kirke fandt nævnet, at selvom algevækst kan være en æstetisk gene, kan det ikke begrunde vilkår, der er videregående end de sædvanlige krav om anvendelse af bedste tilgængelige teknologi til begrænsning af ammoniakfordampning. Nævnet henviste til en undersøgelse fra Teknologisk Institut, der konkluderede, at algevækst generelt ikke medfører skader, der påvirker materialernes konstruktive levetid. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser