Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til gylletank i Ringkøbing-Skjern Kommune
Dato
22. august 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse i genoptaget sag om tillæg til miljøgodkendelse af husdyrbrug i Ringkøbing-Skjern
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Ringkøbing-Skjern Kommunes miljøgodkendelse af 6. marts 2015 til etablering af en gylletank på en ejendom. Natur- og Miljøklagenævnet ophævede oprindeligt denne afgørelse den 31. januar 2017 og hjemviste sagen til kommunen. Miljø- og Fødevareklagenævnet genoptog sagen den 1. juni 2017, men fastholdt den tidligere afgørelse.
Ejendommens ejer anmodede den 2. november 2017 Miljø- og Fødevareklagenævnet om at genoptage sagen igen. Begrundelsen var, at nævnets afgørelse ville tvinge kommunen til at anvende nye regler i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. ved fornyet behandling, hvilket ville forhindre godkendelse af gylletanken. Ejeren henviste til overgangsreglen i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 87, som fastslår, at hidtidige regler i Bekendtgørelse om pelsdyrfarme m.v. finder anvendelse, hvis afgørelse om lokalisering og afstandskrav er truffet senest 31. december 2016.
Miljø- og Fødevareklagenævnet besluttede at genoptage sagen, da der var fremkommet nye retlige forhold. Nævnet lagde vægt på, at formuleringen af overgangsreglen i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 51, stk. 1 var ændret pr. 1. august 2017. Den nye formulering præciserede, at det ikke var afgørende, om gylletanken var etableret inden 31. december 2016, men om afgørelsen var meddelt inden denne dato.
Den oprindelige miljøgodkendelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune af 8. juni 2010 omfattede en minkproduktion på 200 DE. Tillæg 2, som er genstand for denne sag, omhandlede etablering af en ny gylletank på ca. 2.289 m³ med teltoverdækning. Tanken skulle placeres ca. 60 m fra nabobeboelse og 10 m fra naboskel. Der skete ingen udvidelse af dyreholdet, hvorfor mængden af gylle ifølge det oplyste var uændret i forhold til den eksisterende miljøgodkendelse.
Klagerne, flere omboende, anførte, at gylletankens størrelse ikke var nødvendig, og at lugt- og fluegener ville blive forøget. De påpegede også, at den eksisterende gylletank burde tømmes for bundfald for at øge kapaciteten. Desuden blev der klaget over manglende overholdelse af eksisterende krav vedrørende flue- og lugtgener samt et lovpligtigt læhegn.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 6. marts 2015 om miljøgodkendelse til etablering af en gylletank (tillæg 2) på ejendommen, dog med en ændring om ophævelse af vilkår 29.
Vurdering af gylletankens størrelse og nødvendighed
Nævnet fandt ikke grundlag for at konstatere, at gyllebeholderens kapacitet ikke var nødvendig for driften af ejendommen. Dette blev vurderet ud fra Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 11, som fastsætter krav til tilstrækkelig opbevaringskapacitet, normalt mindst 9 måneders tilførsel. Den ansøgte kapacitet på ca. 1 års produktion overskred minimumskravet, men var ikke i strid med reglerne.
Overholdelse af afstandskrav
Miljø- og Fødevareklagenævnet var enig med kommunen i, at afstandskravene i Bekendtgørelse om pelsdyrfarme m.v. § 3 og Bekendtgørelse om pelsdyrfarme m.v. § 2 var overholdt. Gylletanken var placeret ca. 60 m fra nabobeboelse (krav 50 m) og ca. 10 m fra naboskel (krav 5 m).
Vurdering af lugtgener
Nævnet konstaterede, at mængden af gylle var uændret i forhold til den oprindelige miljøgodkendelse af 8. juni 2010. Etableringen af den nye gylletank ville derfor ikke medføre yderligere lugtgener. Lugtbidrag fra gylletanke indgår ikke i beregningerne af beskyttelsesniveauet for lugt i Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, men håndteres via generelle regler om overdækning og afstandskrav.
Vurdering af flue- og skadedyrsgener
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at den ansøgte produktion ikke ville medføre væsentlige gener fra skadedyr, så længe ansøger overholdt de angivne foranstaltninger og vilkår samt reglerne i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 72, Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 75 og Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 76. Nævnet fandt, at disse regler i tilstrækkelig grad sikrer effektiv fluebekæmpelse og ophævede derfor vilkår 29 i miljøgodkendelsen af 8. juni 2010.
Lovgrundlag og overgangsbestemmelser
Sagen blev behandlet efter de hidtil gældende regler i Husdyrbrugloven og Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug, da klagen ikke var færdigbehandlet pr. 1. august 2017, og ansøgningen var modtaget før 2. marts 2017. Spørgsmålet om lokalisering og afstandskrav blev behandlet efter Bekendtgørelse om pelsdyrfarme m.v. grundet overgangsbestemmelsen i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 87, stk. 1, da afgørelsen om miljøgodkendelse var meddelt inden 31. december 2016.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Husdyrbrugloven § 90.
Lignende afgørelser