Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse af økologisk svineproduktion

Thisted Kommune meddelte den 23. januar 2017 miljøgodkendelse til en ændring af en økologisk svineproduktion på ejendommen [adresse1]. Ansøgningen, indgivet den 29. juli 2016, omhandlede en overgang fra 8.986 konventionelle slagtesvin til 6.200 økologiske slagtesvin, hvilket reducerede dyreenhederne fra 249 DE til 170 DE. Projektet inkluderede etablering af et udendørsareal med spalter og ændring af gulvtypen i eksisterende stalde til delvist fast gulv. Kommunen fastsatte vilkår for det tilladte dyrehold, herunder et vægtinterval for de økologiske slagtesvin på 31-110 kg. Ifølge Husdyrbruglovens § 11 krævede projektet en godkendelse efter lovens Husdyrbruglovens § 11, stk. 2. Kommunen skulle sikre, at ansøgeren havde truffet de nødvendige foranstaltninger for at forebygge og begrænse forurening ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT), og at husdyrbruget kunne drives uden at påvirke omgivelserne uforeneligt, jf. Husdyrbruglovens § 19. Godkendelsen skulle indeholde vilkår, der sikrede opfyldelse af kravene i Husdyrbruglovens § 27. Afslag skulle gives, hvis Husdyrbruglovens § 19 ikke var opfyldt, jf. Husdyrbruglovens § 31. Desuden skulle risikoen for forurening eller væsentlige gener begrænses, hvis anlægget lå mindre end 300 m fra visse beboelsesområder, jf. Husdyrbruglovens § 20. De nærmere regler var fastsat i den dagældende Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 55, stk. 1. Sagen blev behandlet efter de hidtil gældende regler, da ansøgningen var modtaget før den 2. marts 2017. En omboende klagede den 10. januar 2017 til Natur- og Miljøklagenævnet, som senere blev overført til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte primært, at ændringerne ville medføre lugtgener, især fra to gyllebeholdere, som ifølge klageren aldrig havde haft flydelag, selvom dette var forudsat i den oprindelige miljøgodkendelse fra 2003. Klageren mente, at gyllebeholderne burde overdækkes, og at dette var en betingelse for økologisk produktion. Endvidere anførte klageren, at husdyrbrugets arealer burde dyrkes økologisk, da svineproduktionen overgik til økologisk drift. Thisted Kommune bemærkede, at klagen var indsendt i høringsperioden og derfor blev betragtet som et høringssvar, og at klageren var blevet informeret om muligheden for at genindsende klagen efter meddelelse af godkendelsen. Kommunen vurderede, at det ansøgte ikke ville give anledning til væsentlige lugtgener for nærmeste nabo uden landbrugspligt, da den ansøgte produktion medførte uændrede eller færre lugtgener end den eksisterende, og afstanden til omboende var længere end 50 % af den beregnede geneafstand, i henhold til den såkaldte 50 %-regel. Kommunen fremhævede, at den korrigerede geneafstand i ansøgt drift (139,32 m) var kortere end i nudrift (227,89 m), og den vægtede gennemsnitsafstand (108,61 m) var længere end 50 % af den korrigerede geneafstand (69,66 m).

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Thisted Kommunes afgørelse af 23. januar 2017 om miljøgodkendelse til udvidelse af husdyrbruget på ejendommen, dog med en ændring af vilkår 2.1.1.1. Nævnet ændrede det tilladte vægtinterval for økologiske slagtesvin fra 31-110 kg til 30-110 kg for at stemme overens med det ansøgte. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter nævnets afgørelse. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt.

Lugtgener

Nævnet vurderede klagepunktet om lugtgener i henhold til Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 3, som fastslår, at godkendelse ikke kan gives, hvis projektet medfører væsentlige virkninger på miljøet, herunder overskridelse af beskyttelsesniveauet for lugt i bekendtgørelsens bilag 3, afsnit B. Nævnet bemærkede, at udvidelser eller ændringer af et husdyrbrug heller ikke kan godkendes, hvis der ved en samlet vurdering af hele husdyrbruget vurderes at være væsentlige virkninger på miljøet, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 11, stk. 2. Selvom den beregnede geneafstand til nærmeste enkeltbolig var større end den faktuelle afstand, fandt nævnet, at den ansøgte produktion ikke medførte øgede lugtgener sammenlignet med den eksisterende drift. Afstanden til nærmeste enkeltbolig (109 m) var desuden længere end 50 % af den beregnede geneafstand (139 m). Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering, da betingelserne i Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug bilag 3, afsnit B, var opfyldt.

Overdækning af gyllebeholdere

Vedrørende klagepunktet om overdækning af gyllebeholdere henviste nævnet til Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 22, stk. 3, som kræver fast overdækning for beholdere etableret den 1. januar 2007 eller senere og mindre end 300 m fra nabobeboelse. Da de to gyllebeholdere på ejendommen var etableret i 2004, var de ikke omfattet af denne bestemmelse. Nævnet bemærkede desuden, at en eventuel manglende overholdelse af vilkår om flydelag var et tilsynsspørgsmål, der ikke kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. Husdyrbruglovens § 48, stk. 2. Klager over tilsynspligten skulle indgives til Ankestyrelsen. Nævnet fastslog endvidere, at der ikke gælder særlige regler om overdækning af gyllebeholdere, der anvendes i økologiske husdyrbrug.

Udbringningsarealer

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede ikke klagepunktet om, at husdyrbrugets arealer burde dyrkes økologisk. Dette skyldtes, at vilkår vedrørende udbringningsarealer bortfaldt den 1. august 2017 i henhold til overgangsbestemmelserne i ændringsloven.

Lignende afgørelser