Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler Horsens Kommunes afgørelser af 2. april 2014 vedrørende tilladelse til hestehold og landzonetilladelse til om- og tilbygning på et ridecenter i Østbirk. Ejendommen er beliggende i landzone, tæt på byzoner og i et landskab karakteriseret som småbakket morænelandskab.

Klage fra Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening (DN Horsens) klagede over landzonetilladelsen. Klagen fokuserede på, at den ansøgte udvidelse med tilskuertribuner og flere ridehaller ikke var tilstrækkeligt begrundet, og at projektet ville have en markant og dominerende visuel indflydelse på landskabet. DN Horsens mente desuden, at projektet burde være lokalplanpligtigt på grund af dets omfang og placering på en bakke i et værdifuldt landskab.

Horsens Kommunes Landzonetilladelse

Horsens Kommune meddelte landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1 til en udvidelse af bebyggelsesarealet med 2.858 m² til i alt 7.232 m², og en forøgelse af bygningshøjden fra 8,8 m til 10,2 m. Kommunen vurderede, at projektet ikke var lokalplanpligtigt, da det var en om- og tilbygning af et eksisterende ridecenter, og området ikke var omfattet af særlige beskyttelsesinteresser udover et enkelt fortidsminde. Tilladelsen indeholdt vilkår om beplantning og belysning. Kommunen begrundede tilladelsen med behovet for at renovere og udvide anlægget for at overholde krav i lov om hold af heste, samt ønsket om at afholde indendørs springstævner. Kommunen vurderede, at anlægget ville fremstå mindre dominerende efter udvidelsen på grund af materialer, farver og beplantning.

Horsens Kommunes Tilladelse efter Husdyrbrugloven

Samtidig med landzonetilladelsen meddelte Horsens Kommune tilladelse efter Husdyrgodkendelsesloven § 10 til udvidelse af hesteholdet fra 60 heste (23,39 dyreenheder (DE)) til 85 heste (30,96 DE). Tilladelsen omfattede renovering og udvidelse af staldanlæg og ridehaller i to faser. Kommunen havde desuden meddelt dispensationer fra afstandskrav til naboskel og nabobeboelse i henhold til Husdyrgodkendelsesloven § 9, stk. 3 og Husdyrgodkendelsesloven § 9, stk. 1.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) har truffet afgørelse i sagen og ophævet Horsens Kommunes afgørelser om tilladelse til hestehold og landzonetilladelse til om- og tilbygning af ridecenteret.

Vurdering af lovgrundlag

NMK fastslog, at spørgsmålet om landzonetilladelse forudsætter en stillingtagen til, om projektet er omfattet af Planloven eller Husdyrgodkendelsesloven. Nævnet fandt, at en ridehal naturligt hører sammen med hesteholdet og derfor karakteriseres som en del af et husdyrbrug og anlæg i henhold til Husdyrgodkendelsesloven § 3, stk. 1, nr. 1 og 2. Da projektet indebar en udvidelse af dyreholdet til 30,96 DE, udløste det tilladelsespligt efter Husdyrgodkendelsesloven § 10.

NMK henviste til, at Husdyrgodkendelsesloven § 22, stk. 1 erstatter kravet om landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1 for visse nye bebyggelser til husdyrproduktion. Dette betyder, at kommunen i forbindelse med en tilladelse efter husdyrbrugloven skal vurdere de landskabelige hensyn, som tidligere krævede en landzonetilladelse. På denne baggrund konkluderede nævnet, at det ansøgte projekt udelukkende var omfattet af tilladelsespligt efter husdyrbrugloven og ikke krævede en landzonetilladelse efter planloven.

Ophævelse af afgørelser

Som følge heraf ophævede Natur- og Miljøklagenævnet Horsens Kommunes landzonetilladelse af 2. april 2014, da den blev anset for overflødig. Klagen fra DN Horsens vedrørende landzonetilladelsen blev herefter behandlet som en klage over kommunens tilladelse efter Husdyrgodkendelsesloven § 10, herunder den landskabelige vurdering.

NMK bemærkede desuden, at nævnet i en særskilt afgørelse (NMK-503-00086) havde ændret kommunens dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 18 til et afslag, da projektet lå inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen. Denne afgørelse medførte, at tilladelsen efter husdyrbrugloven ikke kunne udnyttes. Nævnet vurderede, at et eventuelt revideret projekt med en placering uden for fortidsmindebeskyttelseslinjen ville kræve så store ændringer, at kommunen i givet fald måtte træffe en ny afgørelse efter husdyrbrugloven. I den forbindelse påpegede nævnet, at en eventuel dispensation i forhold til afstandskrav, herunder 30 m til naboskel, skulle indgå i en sådan ny afgørelse efter Husdyrgodkendelsesloven § 9, stk. 3.

Natur- og Miljøklagenævnet ophævede på denne baggrund Horsens Kommunes afgørelser af 2. april 2014 om henholdsvis tilladelse til hestehold og landzonetilladelse til om- og tilbygning på ridecenteret. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser