Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om genbrugsplads i Kolding - ophævelse af forlængelse af miljøgodkendelse
Dato
21. august 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Øvrige lovområder
Højdepunkt
Ophævelse af afgørelse om forlængelse af miljøgodkendelse til genbrugsplads i Kolding
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag vedrørende Kolding Kommunes afgørelse af 24. november 2017 om forlængelse af miljøgodkendelsen til en kommunalt drevet genbrugsplads på [adresse1]. Afgørelsen blev påklaget af to omboende, der anførte væsentlige gener fra genbrugspladsen.
Sagens Baggrund og Historik
Genbrugspladsen har eksisteret i cirka 30 år og fik oprindeligt en miljøgodkendelse den 21. juni 1994, som fastsatte åbningstider og støjgrænser. Den 30. september 2016 traf Kolding Kommune afgørelse om at udvide åbningstiderne tidsbegrænset frem til 30. september 2017 med henvisning til Miljøbeskyttelsesloven § 41b. Denne afgørelse tillod også, at pladsen kun var bemandet i dele af åbningstiden, hvilket var i strid med den oprindelige godkendelses vilkår 1.
I forbindelse med en ombygning af pladsen blev der den 11. september 2017 udført en støjberegning. Rapporten konkluderede, at de vejledende støjgrænser var overskredet ved flere adresser på hverdage, lørdag formiddag og søndag, når usikkerheden ikke blev fratrukket. Rapporten nævnte, at grænseværdierne ville kunne overholdes, hvis der blev foretaget yderligere forbedringer som støjafskærmning eller ændret drift.
Den Påklagede Afgørelse
Kolding Kommune forlængede den 24. november 2017 perioden med de udvidede åbningstider frem til 31. december 2018. Kommunen begrundede forlængelsen med et ønske om at tilbyde borgerne en bedre service. Afgørelsen forudsatte, at der enten udføres yderligere forbedringer med hensyn til støjafskærmning, eller at driften ændres, så støjvilkårene fra 1994-godkendelsen kan overholdes. Kommunen henviste til Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 33 for tidsbegrænsningen.
Klagernes Anbringender
De to omboende klagere anførte navnlig:
- Genbrugspladsen medfører støjgener, luftforurening (støv og lugt) og trafikgener.
- Ændringen af åbningstiderne er VVM-pligtig.
- Støjberegningerne er ikke retvisende, da de bygger på forkerte forudsætninger (f.eks. brug af el-trucks i stedet for diesel-trucks og lukkede porte).
- Virksomheden overtræder vilkår 1 i miljøgodkendelsen fra 1994 om bemanding i hele åbningstiden.
- Den naboretlige tålegrænse er overskredet, og generne står ikke i forhold til nødvendigheden af udvidede åbningstider, da der findes andre døgnåbne genbrugspladser i nærheden.
Klagerne udtrykte også bekymring for ejendomsværditab og gener fra genbrugsprojektet Re Use, herunder udendørs sortering af storskrald og transport af containere for åben port. Klager 2 påpegede desuden, at håndtering af hårde hvidevarer medfører støjgener og frigivelse af freon.
Kolding Kommunes Bemærkninger
Kolding Kommune afviste klagernes anbringender om, at håndbog om Miljø og Planlægning skulle anvendes ved revurderinger. Kommunen henviste til tidligere støjmålinger, der viste overskridelser, men anførte, at målingerne medtog baggrundsstøj, og at der ikke var opført støjafskærmning på det tidspunkt. Kommunen fastholdt, at støjskærme kan nedbringe støj, og at det er en subjektiv vurdering, om de skæmmer. Kommunen oplyste, at der ikke var modtaget klager over lugt eller støv, og at ændringen ikke ville medføre mere affald, men blot fordele den samme mængde over flere timer. Kommunen henviste også til en VVM-screening fra 2016 og et politisk ønske om at forbedre borgerservicen. Kommunen planlægger at etablere en ny plads og har opført midlertidige støjdæmpende foranstaltninger.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Kolding Kommunes afgørelse af 24. november 2017 om forlængelse af miljøgodkendelsen til genbrugspladsen på [adresse1]. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1.
Hjemmel for Afgørelsen
Nævnet fandt, at Kolding Kommunes afgørelse led af en væsentlig mangel, idet udvidelsen af driftstiden er godkendelsespligtig efter Miljøbeskyttelsesloven § 33 og dermed forudsætter en godkendelsesbehandling. Dette gælder, selvom ændringen alene er midlertidig. Nævnet lagde vægt på, at udvidelsen af driftstiden indebærer en ændring af støjpåvirkningen i forhold til de omboende, da der vil være støj fra virksomheden i tidsrum, hvor der ikke tidligere har været tilladt drift.
Forhold til Fornyet Behandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at Kolding Kommune ved den fornyede behandling af sagen skal være opmærksom på, at det ikke er dokumenteret, at driftstiden kan udvides uden overskridelse af de gældende støjgrænser, som er fastsat i miljøgodkendelsen af 21. juni 1994. Det følger af Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 18, stk. 1, nr. 2, at der ikke kan meddeles godkendelse, medmindre det er vurderet, at virksomheden kan drives uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med omgivelsernes sårbarhed og kvalitet. Virksomheden skal dokumentere, at de gældende støjgrænser er overholdt for hvert relevant område uden hensyntagen til usikkerheden.
Nævnet konstaterer, at støjrapporten af 11. september 2017 viser, at støjbelastningen overskrider de gældende støjgrænser, når usikkerheden ikke fratrækkes. Kommunen har selv vurderet, at der skal ske forhøjelse af støjskærmen, flytning af porten eller anden tilpasning af driftsbetingelserne, før støjgrænserne kan overholdes.
Endelig bemærker nævnet, at en ændring eller udvidelse af aktiviteterne på genbrugspladsen kan være omfattet af afsnit III i Miljøvurderingsloven. Klager over kommunens tilsyn med vilkår om støv og lugt hører under kommunens tilsyn og kan rettes til Ankestyrelsen, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 3.
Lignende afgørelser