Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om støjvilkår for værftsvirksomhed
Dato
22. december 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Afgørelse i sag om miljøgodkendelse til biaktivitet og revurdering af miljøgodkendelse
Lovreferencer
Sagen omhandler Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af en klage over Frederikshavn Kommunes miljøgodkendelse af 15. september 2016 til virksomheden [virksomhed1] på [adresse1]. Godkendelsen vedrørte en ny biaktivitet (kompositarbejde) og en revurdering af den eksisterende miljøgodkendelse for værftsaktiviteterne. Virksomheden, der har drevet skibsværft siden før Miljøbeskyttelseslovens ikrafttræden, havde ansøgt om udvidelse af aktiviteter og bygningsmæssige ændringer.
Baggrund for Miljøgodkendelsen
Den oprindelige miljøgodkendelse fra 1997 fastsatte støjvilkår, herunder en midlertidig støjgrænse på 83 dB(A) for sandblæsning i boligområder, som skulle revurderes efter fire år. I 2002 blev denne grænse ændret til 69 dB(A) for sandblæsning, svarende til den generelle støjgrænse, med krav om brug af en sandblæsningsmetode med væsentligt lavere støjniveau. Den påklagede godkendelse fra 2016 videreførte de hidtil gældende støjvilkår uændret, med en støjgrænse på 69 dB(A) i boligområder i dagtimerne.
Klagen og Kommunens Svar
Flere omboende klagede over godkendelsen, primært vedrørende støjgener, men også slibestøv og lugt fra glasfiber/komposit. Klagerne anførte, at den seneste støjmåling var fra 1996, og at de oplevede støjgener i aftentimer, weekender og på helligdage, på trods af kommunens påstand om manglende klager de seneste 10 år. Klagerne henviste til mundtlige aftaler med tidligere ejer og klager til Nordjyllands Amt. Frederikshavn Kommune fastholdt, at de ikke havde fundet anledning til at revidere støjgrænserne, da de ikke havde modtaget konkrete klager de seneste 10 år, og da støjen fra sandblæsning og slibearbejde forventedes minimeret ved flytning af aktiviteter indendørs.
Virksomhedens Status og Relevante Love
Virksomheden er godkendelsespligtig efter Miljøbeskyttelsesloven kapitel 5, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed bilag 2, punkt A 204 og D 207. Godkendelsen er meddelt med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 33 og Miljøbeskyttelsesloven § 41.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Frederikshavn Kommunes afgørelse af 15. september 2016 om miljøgodkendelse til [virksomhed1], men med en væsentlig ændring vedrørende støjvilkårene.
Ophævelse og Hjemvisning af Støjvilkår
Nævnet ophævede vilkår 26 (støjgrænser) og hjemviste det til fornyet behandling i Frederikshavn Kommune. Nævnet fandt, at den videreførte støjgrænse på 69 dB(A) i boligområder var en lempelse på 24 dB(A) i forhold til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier (45/40/35 dB(A)), hvilket var uacceptabelt uden tilstrækkelig dokumentation. Nævnet bemærkede, at der ikke var foretaget en aktuel undersøgelse af virksomhedens støjbidrag eller en vurdering af mulighederne for støjdæmpning, på trods af klager fra naboer og ændringer i virksomhedens drift og udbygninger siden 1997.
Påbud om Støjkortlægning
Med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 72 påbød nævnet virksomheden at lade foretage en akkrediteret kortlægning af den samlede støjbelastning ved de mest støjbelastede boliger inden tre måneder fra afgørelsen. Rapporten skal fremsendes til Frederikshavn Kommune og indeholde en redegørelse for virksomhedens tekniske og økonomiske muligheder for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Kommunen skal på baggrund af denne kortlægning fastsætte nye støjvilkår. Målingerne skal udføres og rapporteres af et akkrediteret laboratorium i henhold til Miljøstyrelsens gældende vejledninger.
Øvrige Klagepunkter
Vedrørende klager over slibestøv og lugtgener fandt nævnet ikke behov for yderligere vilkår, da miljøgodkendelsen allerede indeholdt vilkår til at begrænse disse. Håndhævelsen af disse vilkår er kommunens ansvar som tilsynsmyndighed.
Lignende afgørelser