Command Palette

Search for a command to run...

Randers Kommune meddelte den 16. september 2016 en miljøgodkendelse til en virksomhed, der ansøgte om at modtage, sortere og opbevare byggeaffald, herunder træflishugning, samt husholdningsaffald. Virksomheden planlagde at etablere en 6,5 meter høj støjvold og er omfattet af lokalplan nr. 150, der udlægger området til erhvervsformål.

En omboende klagede den 13. oktober 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet (senere overført til Miljø- og Fødevareklagenævnet) over kommunens afgørelse. Klager anførte, at miljøgodkendelsen ikke fulgte Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984 om ekstern støj fra virksomheder, især vedrørende støjgrænser for områder med blandet bolig- og erhvervsbebyggelse.

Støjberegninger og vilkår

BP Støjmåling udarbejdede et notat den 18. juli 2016 med beregninger af støj fra træflishuggeren. Beregningerne tog udgangspunkt i en støjgrænse på 55 dB(A) i dagperioden, men med et impulstillæg på 5 dB(A) for visse punkter, hvilket reducerede virksomhedens maksimale støjbidrag til 50 dB(A). Rapporten konkluderede, at træflishuggeren kunne være i drift i maksimalt 4 timer pr. 8-timers dagperiode for at overholde støjgrænserne.

Randers Kommune fastsatte i miljøgodkendelsen flere vilkår for støj, herunder:

  • Vilkår E1: Etablering af støjvold som beskrevet i BP-støjmålingsrapporten før ibrugtagning.
  • Vilkår E2: Skriftlig meddelelse til naboer 7 dage før træflismaskinen tages i brug. Maskinen måtte oprindeligt være i drift på hverdage kl. 08:00-16:00, i alt 10 hverdage sammenlagt, efterfulgt af mindst en uges pause, og maksimalt 30 hverdage om året i ugerne 1-16 og 43-53.
  • Vilkår E3: Samlede støjbidrag måtte ikke overskride fastsatte grænser for forskellige områdetyper og tidsperioder, med et tillæg på 5 dB(A) ved tydelige impulser eller toner.
OmrådetyperMan-fredag Kl. 07-18 Lørdag kl. 07-14Man-fredag kl. 18-22 Lørdag kl. 14-22 Søn- og helligdage Kl 07-22Alle dage Kl. 22-07Masimalværdier kl. 22-07
Erhvervs område 2.0155 dB(A)45 dB(A)40 dB(A)55 dB(A)
Boligområde 2.01 B445 dB(A)40 dB(A)35 dB(A)50 dB(A)
Bolig åben land55 dB(A)45 dB(A)40 dB(A)55 dB(A)

Kommunen vurderede, at vilkårene ville beskytte naboerne tilstrækkeligt, og at de nærmeste naboer på årsplan ville blive udsat for støjpåvirkning under det tilladte niveau. Kommunen bemærkede desuden, at ejendommene syd/sydvest for virksomheden ligger i det åbne land, hvor støjgrænser svarende til område type 3 (bykerne) skulle anvendes efter en konkret vurdering, i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984. Kommunen henviste også til en tidligere sag fra 2012, hvor lignende støjvilkår var fastsat for en anden virksomhed i området, og nævnte den høje baggrundsstøj fra en nærliggende omfartsvej.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) traf afgørelse i sagen efter Miljøbeskyttelsesloven § 33. Virksomheden er omfattet af godkendelsespligtige bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven kapitel 5 og er listet i Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed bilag 2 (K212 og K206). Virksomheden er desuden omfattet af standardvilkår i Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed afsnit 18 og Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed afsnit 21.

Vurdering af støjgrænser

MFKN bemærkede, at der i miljøgodkendelsen skal fastsættes vilkår for støjgrænser i overensstemmelse med Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 21, stk. 1, nr. 3 og Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Randers Kommunes vurdering af støjgrænser for boligområdet nord/nordøst for virksomheden (svarende til område type 5) eller for boliger i det åbne land syd for virksomheden (svarende til område type 3). MFKN afviste klagers henvisning til støjvejledningens afsnit om blandet bolig- og erhvervsbebyggelse, da området syd for virksomheden ikke er et sådant område.

Støj fra træflismaskinen

MFKN konstaterede, at BP Støjmålings beregning, som konkluderede, at træflismaskinen maksimalt kunne være i drift i 4 timer for at overholde støjgrænserne, var tilstrækkelig. Nævnet bemærkede, at der ikke er krav om forudgående dokumentation udført som

Lignende afgørelser