Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om støjvilkår i miljøgodkendelse
Dato
18. december 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Afgørelse i sag om miljøgodkendelse af en virksomhed i Roskilde Kommune Miljø
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en virksomhed over Roskilde Kommunes miljøgodkendelse af 23. september 2015. Virksomheden, der modtager og nyttiggør ikke-farligt affald, herunder sortering og nedknusning af byggeaffald, ønskede en ændring af miljøgodkendelsens vilkår 35. Klagen omhandlede specifikt en anmodning om at ændre overgangstidspunktet mellem nat og dag for støj fra kl. 07.00 til kl. 06.00.
Virksomheden begrundede ønsket med særlige driftsforhold, der kræver tidlig udkørsel af lastvogne for at levere materialer til bygge- og anlægsarbejder omkring kl. 07.00. De anførte, at deres drift ikke kunne sammenlignes med dagligvarebutikker, og at kørslen ikke ville medføre forøgede støjgener, da der allerede var støj fra nabovirksomheder og en motorvej.
Roskilde Kommunes Miljøgodkendelse og Støjvilkår
Roskilde Kommune havde meddelt miljøgodkendelse i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 33, stk. 1 for anlæg til modtagelse og nyttiggørelse af ikke-farligt affald, som er omfattet af Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed under punkt K 206 og K 212. Virksomheden er beliggende i et erhvervsområde i byzone, der grænser op til boligområder i en afstand af 180-250 meter.
Miljøgodkendelsen fastsatte støjgrænseværdier i vilkår 35, som følger Miljøstyrelsens vejledende grænser. En oversigt over støjgrænseværdierne er angivet nedenfor:
Støjgrænseværdier | Planområde type | I (Erhverv) | II (Blandet) | III (Bolig) |
---|---|---|---|---|
Mandag-fredag | kl. 07:00-18:00 | 70 dB(A) | 55 dB(A) | 45 dB(A) |
Lørdag | kl. 07:00-14:00 | |||
Mandag-fredag | kl. 18:00-22:00 | 70 dB(A) | 45 dB(A) | 40 dB(A) |
Lørdag | kl. 14:00-22:00 | |||
Søn- og helligdage | kl. 07:00-22:00 | |||
Alle dage | kl. 22:00-07:00 | 70 dB(A) | 40 dB(A) | 35 dB(A) |
Kommunen afviste virksomhedens anmodning om at starte dagperioden kl. 06.00, da de ikke fandt tungtvejende tekniske og økonomiske grunde hertil. De lagde vægt på hensynet til naboerne og kommunens generelle praksis. Kommunen bemærkede, at virksomheden ikke havde en særlig drift, der adskilte sig fra andre vognmænd, og at de fleste materialer kunne leveres dagen før. Desuden havde virksomheden ifølge støjberegninger mulighed for at køre 3-4 lastbiler pr. 30 minutter i natperioden uden at overskride støjgrænserne. Kommunen henviste også til, at de ofte modtog klager over tidlige vareleveringer til byggepladser før kl. 07.00. Selvom en nabovirksomhed havde en lempet dagperiode fra kl. 06.00, begrundet i behov for tidlig levering til asfaltproduktion, fandt kommunen ikke, at dette var overførbart til den klagende virksomhed.
Miljø- og Fødevareklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Roskilde Kommunes afgørelse af 23. september 2015 om miljøgodkendelse af virksomheden. Afgørelsen står således ved magt.
Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om ændring af grænsen mellem nat og dag i miljøgodkendelsens vilkår 35, i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11. Nævnet lagde til grund, at kommunen ved vurderingen af en ansøgning om godkendelse efter Miljøbeskyttelsesloven § 33 skal sikre, at ansøgeren har truffet de nødvendige foranstaltninger for at forebygge og begrænse forurening ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT), og at virksomheden kan drives uden væsentlig påvirkning af omgivelserne, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 18, stk. 1. Desuden skal til- og frakørsel kunne ske uden væsentlige miljømæssige gener for omboende, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 18, stk. 2.
Nævnets Begrundelse for Afgørelsen
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afvisning af at lempe grænsen mellem nat og dag. Nævnet lagde navnlig vægt på, at virksomheden ikke havde særlige produktions- eller driftsforhold, der begrundede en afvigelse fra Miljøstyrelsens vejledning 5/1984 om ekstern støj fra virksomheder. Nævnet bemærkede, at en virksomheds ønske om at kunne levere tjenesteydelser på bestemte tidspunkter ikke i almindelighed kan begrunde en afvigelse af vejledningens definitioner af nat- og dagperioden.
Den omstændighed, at støjgrænsen for den nærliggende emulsionsfabrik var lempet, førte ikke til et andet resultat, da nævnet vurderede, at der skulle foretages en konkret vurdering af den pågældende virksomheds produktions-, leverings- og brancheforhold. Nævnet konstaterede desuden, at virksomheden ifølge støjberegningen havde mulighed for at køre ud med 3 eller 4 lastbiler pr. 30 minutter uden at overskride støjgrænsen om natten, hvilket gav mulighed for en begrænset aktivitet inden kl. 07.00.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser