Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra Fodercentralen for Holstebro og Omegn over Holstebro Kommunes spildevandstilladelse af 2. juli 2015. Klagen retter sig specifikt mod vilkår 25 i tilladelsen, som pålægger virksomheden at fremsende en handlingsplan for ændret håndtering af spildevand, herunder opdeling i delstrømme og overensstemmelse med vilkår 4 samt beskrivelse af tekniske løsninger i forhold til BAT.

Virksomhedens argumenter

Virksomheden argumenterer for, at den nuværende ordning, hvor foderspild afsættes til biogas, er den bedste løsning ud fra både miljømæssige og økonomiske hensyn. De mener, at det ikke er i strid med gældende lovgivning at afsætte restprodukter som foderspild og kraftigt belastet spildevand til genanvendelse på biogasanlæg. Virksomheden finder det uforståeligt, at der stilles krav om yderligere tiltag, når opsamling af spild ved kilden og genanvendelse af foderrester vurderes at være BAT.

Klager anfører desuden, at en udbygning og drift af et eget forrenseanlæg med efterfølgende afsætning til det kommunale kloaksystem ville medføre en meromkostning på ca. 12 kr./m³ sammenlignet med afhændelse til biogasanlæg. En test af et forrenseanlæg viste desuden, at den forventede renseeffekt ikke ville kunne overholde de hidtil gældende udlederkrav for COD.

Kommunens vurdering

Holstebro Kommune anfører, at den nuværende løsning, hvor alt rengøringsvand fra produktionslokalet sendes til biogasanlæg, reelt er at betragte som en udtræden af kloakfællesskabet. Kommunen vurderer, at dette er i strid med tilslutningspligten efter Miljøbeskyttelsesloven § 28, stk. 4, og at en tilladelse hertil kan få store konsekvenser for fremtidige afledningsforhold for andre virksomheder i kommunen.

Spildevandstilladelsens vilkår

Den påklagede spildevandstilladelse af 2. juli 2015 omfatter en revurdering af en tidligere tilladelse fra 2004 og en ny tilladelse i forbindelse med etablering af et frysehus. Tilladelsen fastsætter nye grænseværdier for spildevandets indhold af forurenende stoffer, herunder COD på 1000 mg/l, hvilket er en markant reduktion fra de tidligere 4000 mg/l. Vilkår 25 kræver en handlingsplan for at klarlægge, hvordan afledning af spildevand kan opdeles i delstrømme og bringes i overensstemmelse med vilkår 4, som definerer de tilladte typer af spildevand til det kommunale system. Kommunen har i bilag 5 til tilladelsen specificeret, hvilke spildevandsstrømme der forventes afledt til henholdsvis biogasanlæg/genanvendelse og spildevandssystemet:

Oprindelse spildevandBemærkningerAfledes til
Produktion (grovskyl)Indledningsvist grovskyl af blandemaskiner.Biogas/genanvendelse
OptøningDer vil i forbindelse med optøning forekomme frigivelse af kødsafter/blod samt foderrester.Biogasanlæg
Læssehal/grovskyl af lastbilerI forbindelse med pålæsning af lastbiler og et efterfølgende (efter levering af foder) grovskyl af lastbiler, vil der forekomme foderrester.Biogas/genanvendelse
Siloer med flydende varerMindre afledninger i forbindelse med spild/utætheder ved påfyldning/aftapning af flydende varer samt løbende rengøringsvand.Spildevandssystem
Produktion (større rengøring)Efterfølgende større og omfattende rengøringsprocedure.Spildevandssystem*
Frysehuse på den anden side af BülowsvejDer vil for frysehuse beliggende på den anden side af Bülowsvej ske en årlig rengøring af frysehuset.Spildevandssystem
Øvrige frysehuseRengøringsvandSpildevandssystem
Finvask af lastbilerDer vil i forbindelse med fin vask af div. maskinelle dele samt rengøring af lastbiler forekomme rengøringsvand. Der vil fra samme afløb ske en løbende tilledning af kølevand fra virksomhedens kondensatorer. Der er etableret olieudskiller.Spildevandssystem

*Dette spildevand bortskaffes indtil videre til biogasanlæg.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse i sagen og kan ikke give medhold i klagen over Holstebro Kommunes spildevandstilladelse af 2. juli 2015. Kommunens afgørelse står således ved magt.

Nævnets kompetence og prøvelse

Nævnet har begrænset sin prøvelse til at behandle kommunens fastsættelse af vilkår 25 i den påklagede spildevandstilladelse. Nævnet bemærker, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter Miljøbeskyttelsesloven § 30, stk. 1, herunder fastsatte vilkår, kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 91. Tilladelser til tilslutning til spildevandsanlæg meddeles af kommunalbestyrelsen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 28, stk. 3.

Det er dog afgørende, at afgørelser om hel eller delvis fritagelse for tilslutningspligten, altså hel eller delvis udtræden af spildevandsselskabet, træffes af kommunalbestyrelsen i henhold til Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 § 16, stk. 1 og Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 § 16, stk. 2. Disse afgørelser kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, herunder Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 32, stk. 3.

Vurdering af vilkår 25

Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at den nuværende opdeling af spildevandsstrømmen fra virksomheden indebærer, at der ikke kun afleveres affald, men også spildevand til Lemvig Biogasanlæg, hvilket betyder, at virksomheden er delvist udtrådt af spildevandsforsyningsselskabet. Da tilladelse til udtræden kun kan meddeles af kommunalbestyrelsen under specifikke forudsætninger, vurderer nævnet, at det er væsentligt for kommunen at undersøge og kvalificere virksomhedens spildevandsstrømme, herunder afgrænse affald og spildevand. Vilkår 25, som kræver en handlingsplan til at klarlægge netop dette, anses derfor for egnet til formålet.

På baggrund heraf kan Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke give medhold i klagen over spildevandstilladelsens vilkår 25. Nævnet bemærker desuden, at når kommunen har opnået klarhed over spildevandsstrømmene, kan den træffe afgørelse om en eventuel delvis udtræden kan tillades. En sådan afgørelse kan ikke indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet, men kan indbringes for Ankestyrelsen.

Lignende afgørelser