Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om revideret miljøgodkendelse for [virksomhed1] på [adresse1]

Sagen omhandler Furesø Kommunes afgørelse af 16. august 2013 om revideret miljøgodkendelse til en virksomhed beliggende på [adresse1], Værløse. Virksomheden, der oprindeligt var en vognmandsvirksomhed, havde i 1994 fået miljøgodkendelse til en omlastestation med en kapacitet på op til 35 tons affald dagligt. I 2012 blev denne godkendelse suppleret med tilladelse til omlastning og sortering af PCB-holdige vinduer.

Ansøgning om udvidet miljøgodkendelse

Den 3. april 2013 ansøgte virksomheden om en revideret miljøgodkendelse for at kunne omlaste og sortere ikke-farligt affald samt affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Ansøgningen indebar en markant udvidelse af kapaciteten fra 35 tons til 100 tons dagligt, herunder tungere fraktioner som beton og ren jord. Virksomheden ønskede også at kunne udføre neddeling (ved gravemaskine, shredning eller knusning), presning, komprimering og balletering af affaldet. For at imødekomme dette havde virksomheden erhvervet en nabogrund og lejet yderligere areal, hvilket muliggjorde et samlet område til sorterings- og genbrugsvirksomhed.

Kommunens afgørelse og klager

Furesø Kommune meddelte den 16. august 2013 den ansøgte reviderede miljøgodkendelse med standardvilkår. Afgørelsen blev påklaget af to grundejerforeninger, der anførte, at udvidelsen var en markant ændring af virksomhedens aktiviteter og i strid med Lokalplan nr. 12 for området. Klagerne henviste specifikt til lokalplanens bestemmelser om, at området B er forbeholdt "mindre industri- og værkstedsvirksomhed, lager- og vognmandsvirksomhed" og at der kun må etableres virksomhed, som ikke medfører gener i form af støj, røg eller lugt.

Furesø Kommune fastholdt, at virksomheden faldt inden for begrebet "lager- og vognmandsvirksomhed" i lokalplanens Lokalplan nr. 12 § 3.2.1 og at bestemmelsen om "mindre" virksomheder ikke var tilstrækkeligt defineret til at begrænse anvendelsen. Kommunen mente, at miljøgodkendelsen, der fastsatte vilkår for at undgå gener, var i overensstemmelse med lokalplanens Lokalplan nr. 12 § 3.3.

Klagerne fastholdt, at en omlastestation, der håndterer 100 tons affald dagligt og udfører behandling som knusning, ikke kan karakteriseres som en "mindre lager- og vognmandsvirksomhed". Virksomheden argumenterede for, at udvidelsen var nødvendig for at effektivisere affaldstransport og øge genbrug, hvilket var i tråd med nationale mål for affaldshåndtering.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) vurderede, at den omhandlede virksomhed var omfattet af bestemmelserne om godkendelse af forurenende virksomhed i Miljøbeskyttelsesloven kapitel 5. Kommunens afgørelse om miljøgodkendelse, der tillod en væsentlig udvidelse af virksomhedens hidtidige aktiviteter, havde hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 33 og Miljøbeskyttelsesloven § 41b.

Forholdet til lokalplanen

NMK lagde vægt på, at lokalplanens bestemmelser er bindende i henhold til Planloven § 18, og at offentlige myndigheders udstedelse af forvaltningsakter, herunder miljøgodkendelser, skal være i overensstemmelse med lokalplanen. Hvis en disposition ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver det en dispensation, og mere væsentlige afvigelser kan kun gennemføres ved en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 1 og Planloven § 19, stk. 2.

NMK fandt, at de udvidede aktiviteter, der var godkendt med miljøgodkendelsen af 16. august 2013, indebar en langt mere intensiv anvendelse af ejendommen end udøvelse af en vognmandsvirksomhed. Nævnet bemærkede, at der ikke kun var tale om omlastning og sortering, men også om egentlig behandling af affaldet gennem neddeling, knusning, presning, komprimering og balletering. Disse aktiviteter, kombineret med den tredobbelte mængde affald og udvidede driftstider, kunne ikke anses for at falde ind under begrebet "lager- og vognmandsvirksomhed" som defineret i lokalplanens Lokalplan nr. 12 § 3.2.1.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet kunne på den baggrund ikke tiltræde den del af Furesø Kommunes afgørelse, der tillod virksomheden at omlaste og behandle op til 100 tons ikke-farligt affald og affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Da tilladelsen til at udvide aktiviteterne var en integreret del af den reviderede miljøgodkendelse, ophævede NMK hele Furesø Kommunes afgørelse af 16. august 2013 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Dette skulle give kommunen mulighed for at meddele en revideret miljøgodkendelse, der stemmer overens med de aktiviteter, der var tilladt i den oprindelige miljøgodkendelse af 18. august 1994 samt tillægsgodkendelsen af 28. marts 2012.

Lignende afgørelser