Markedsføring af konkurrence – Købsbetinget deltagelse og tilfældighedspræg
Dato
15. december 2003
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Kai Wöldike BestedKirsten NielsenMichael B. ElmerOle MarkerRut Jørgensen
Parter
modQuaker Oats Scandinavia (Adv. Erling Borcher)
Sagen omhandlede, hvorvidt Quaker Oats Scandinavia (herefter Quaker) havde overtrådt Markedsføringsloven § 9 ved at afholde en "Ringenes Herre"-konkurrence i forbindelse med salg af morgenmadsproduktet Guldkorn. Forbrugerombudsmanden påstod, at konkurrencen var købsbetinget og baseret på tilfældighed, samt at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 1 og § 2.
Konkurrencens udformning
Konkurrencen løb fra december 2001 til april 2002. Deltagelse kunne ske på to måder:
- Købsbetinget: Ved køb af Guldkorn, hvor pakken indeholdt et kort med en talkode, der gav adgang til op til tre forsøg.
- Ikke-købsbetinget: Ved at indhente konkurrencekuponer i butikkerne, som gav adgang til op til tre forsøg via et andet telefonnummer.
Selve konkurrencen var et voice response rollespil, hvor deltagerne skulle besvare fem spørgsmål. Vinderne blev fundet ud fra, hvem der hurtigst svarede rigtigt på alle spørgsmål. Præmierne inkluderede "Ringenes Herre"-bøger, brætspil, T-shirts og caps.
Markedsføring og tilgængelighed
Konkurrencen blev markedsført via TV-reklamer og annoncer i Anders And & Co. I TV-reklamerne blev det kort og med små bogstaver oplyst, at konkurrencen ikke var købsbetinget, men der blev primært henvist til at "se også i butikkerne". I Anders And-annoncerne blev der henvist til konkurrencekuponer med teksten "Og i butikken, hvor du køber Guldkorn kan du se...".
Forbrugerombudsmanden fremhævede, at den ikke-købsbetingede del af konkurrencen ikke var et reelt alternativ, da:
- Konkurrencekuponerne ikke var nævnt på pakkerne.
- De kun var kort nævnt i reklamefilmene og ad omveje i annoncerne.
- Kun 20.000 kuponer blev trykt i forhold til 0,5 mio. solgte Guldkornspakker over tre måneder, hvilket var utilstrækkeligt.
- Kuponerne var ikke tilgængelige i alle butikker, især ikke i discountsektoren.
Parternes anbringender
Forbrugerombudsmanden argumenterede for, at spørgsmålene ikke krævede en selvstændig kreativ præstation, og at svarene i et fantasispil uden objektivt rigtige svar kunne bero på tilfældighed. Tidsmålingen var så præcis, at tekniske forhold kunne spille ind, og et stort antal præmier indikerede en tilfældighedskonkurrence.
Quaker Oats påstod, at konkurrencen var en præstationskonkurrence, da den krævede intellektuel præstation (kendskab til "Ringenes Herre"-universet) og hurtighed. De afviste, at spørgsmålene var tilfældige, og at tidsmålingen var en objektiv måde at afgøre vinderne på. De bestred også, at markedsføringen var vildledende.
Sø- og Handelsretten afviste Forbrugerombudsmandens principale og subsidiære påstande 1 og 2, da de blev anset for at være for generelt formulerede og ikke konkret relateret til den foreliggende sag.
Retten fandt, at "Ringenes Herre"-konkurrencen var købsbetinget, da markedsføringen ikke tilstrækkeligt oplyste om den ikke-købsbetingede deltagelsesmulighed, og da antallet af konkurrencekuponer var urealistisk lavt i forhold til de solgte produkter, hvilket gjorde den ikke-købsbetingede deltagelse til et urealistisk alternativ.
Dog fandt retten, at konkurrencen ikke var en tilfældighedskonkurrence i strid med Markedsføringsloven § 9. Dette blev begrundet med, at:
- En del af spørgsmålene krævede kendskab til "Ringenes Herre"-universet.
- Svarene skulle gives på tid, hvilket krævede en vis færdighed, især hos børn, der var målgruppen.
- Kombinationen af kendskab og hurtighed gjorde konkurrencen præstationsbaseret.
- Fordelingen af præmier skete efter objektive kriterier (hurtigste korrekte svar), og antallet af præmier ændrede ikke dette.
Retten fandt heller ikke, at der var sket en vildledende præsentation af konkurrencevilkårene eller utilbørlig udnyttelse af børns indsigt i strid med Markedsføringsloven § 1 og § 2.
Afgørelse:
- Sagen afvises for så vidt angår den principale og subsidiære del af Forbrugerombudsmandens påstand 1 og påstand 2.
- Quaker Oats Scandinavia frifindes for den mere subsidiære del af Forbrugerombudsmandens påstand.
- Hver part bærer egne sagsomkostninger.
Lignende afgørelser