Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Dom for overtrædelse af markedsføringsloven ved udsendelse af spammails

Dato

18. januar 2007

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Claus JepsenKirsten NielsenOle Lundsgaard AndersenPeter Møgelvang-Hansen

Parter

Anklagemyndigheden
modT (Advokat Thomas Markert)

Anklagemyndigheden rejste tiltale mod selskabet T for overtrædelse af Markedsføringsloven § 6a, stk. 1 ved at have sendt ca. 5.000 uopfordrede e-mails. E-mailene, der blev sendt omkring den 20. august 2004, omhandlede en computermesse afholdt den 27. og 28. august 2004 i V. Formålet med udsendelsen var at afsætte varer, arbejds- eller tjenesteydelser, selvom modtagerne ikke forudgående havde anmodet om henvendelsen eller givet samtykke.

Baggrund for sagen

Tiltalte, T, var eneejer af et selskab, der solgte hardware og software. Selskabet sendte 31.000 nyhedsmails til tilmeldte abonnenter og yderligere 5.000 mails til kunder i deres database, som ikke havde givet samtykke til at modtage e-mails. T forklarede, at formålet med messen var at få folk til at udforske mulighederne inden for "Det digitale hjem", og at det primære formål ikke var at afsætte varer direkte på messen.

Messens økonomi og formål

PostBeløb (kr.)
Afholdte udgifter400.000
Indtægter fra standleje200.000
Underskud200.000
Salg af egne produkter på messen60.000

T forklarede, at de selv solgte ca. 20 forskellige produkter på messen, men at andre udstillere ikke måtte sælge. Selskabet omsatte for 140 mio. kr. i 2004 med et tab på 1,5 mio. kr.

Parternes synspunkter

  • Anklagemyndigheden anførte, at e-mailen var omfattet af Markedsføringsloven § 6a, da den havde til formål at fremme afsætning af varer eller tjenesteydelser. Det var ikke afgørende, om henvendelsen angik konkrete varer eller mere generelle markedsføringsforanstaltninger. Anklagemyndigheden mente, at T havde en direkte kommerciel interesse i at afholde messen for at opnå fortjeneste gennem branding.
  • Tiltalte nægtede sig skyldig og gjorde gældende, at e-mailene ikke var udsendt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, men alene som en indbydelse til en non-profit messe. Forsvareren argumenterede for, at invitationen ikke var strafbar, da markedsføring ikke indgår i Markedsføringsloven § 6a's ordlyd. Desuden mente forsvareren, at T havde været i en undskyldelig retsvildfarelse, og da der ikke var opnået fortjeneste, burde der ske strafbortfald, jf. Straffeloven § 83.

Sø- og Handelsretten lagde til grund, at T som arrangør af messen afholdt udgifter og modtog indtægter fra standleje, og at T selv solgte produkter for ca. 60.000 kr. på messen.

Rettens vurdering

Retten fandt det ubetænkeligt at anse meddelelsen om udstillingen, som T elektronisk sendte til 36.000 modtagere (heraf 5.000 uden samtykke), som en henvendelse med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser, jf. Markedsføringsloven § 6a, stk. 1. Da det tiltalte selskab erkendte, at der ikke forelå samtykke fra de 5.000 modtagere, fandtes tiltalte skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet.

Retten fandt ikke, at der forelå en undskyldelig retsvildfarelse.

Strafudmåling

Straffen blev fastsat efter Markedsføringsloven § 30, stk. 6. Retten lagde vægt på antallet af henvendelser (5.000 uopfordrede mails) og henvendelsernes karakter og indhold, som ikke reklamerede for konkrete produkter, men indbød til computermessen. Det blev også bemærket, at modtagerne tidligere havde købt produkter hos T.

Afgørelse:

  • T straffes med en bøde på 25.000 kr.
  • T skal betale sagens omkostninger.

Tiltalte er anonymiseret til T.Øvrige navne i dommen er ligeledes anonymiseret.Sagen er anket til Højesteret (HR 107/07) den 9. marts 2007. 

Lignende afgørelser