Teleselskab idømt millionbøde for uanmodet udsendelse af SMS'er og e-mails
Dato
14. marts 2005
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Aksel GybelHans Jørgen NielsenLaura LarsenMichael B. ElmerPeter Møgelvang-Hansen
Parter
modTiltalte (Adv. Christian Levin Nielsen)
Et teleselskab blev tiltalt for flere overtrædelser af markedsføringsloven i april 2003. Sagen udsprang af en aggressiv markedsføringskampagne, der blev iværksat i forbindelse med, at konkurrenten Telmore blev opkøbt af TDC.
Uanmodede elektroniske henvendelser
Anklageskriftet omfattede to centrale forhold vedrørende uanmodede henvendelser:
- Forhold 1: Udsendelse af ca. 12.000 SMS-beskeder til tilfældige telefonnumre uden forudgående samtykke. Beskeden indeholdt et tilbud om at skifte til tiltaltes mobilselskab.
- Forhold 2: Udsendelse af ca. 40.000 e-mails, ligeledes uden forudgående samtykke fra alle modtagere.
Tiltalte erkendte de faktiske omstændigheder, men anførte som forsvar, at man ikke anså SMS'er for at være omfattet af begrebet "elektronisk post" i Markedsføringsloven § 6a. For e-mailene hævdede tiltalte at have samtykke fra ca. 10% af modtagerne.
Utilbørlig markedsføring mod konkurrent
Tiltalen dækkede også tre forhold (3-5) vedrørende indholdet af markedsføringen på tiltaltes hjemmeside og i en pressemeddelelse. Kommunikation var rettet direkte mod Telmores kunder og indeholdt udsagn som:
- "Vi synes det er synd for Telmores kunder!"
- Spekulationer om, at Telmores kunder ville komme til at betale mere efter TDC's opkøb.
- En konkurrence om at finde et nyt, nedsættende navn til Telmore (f.eks. "TDCmore? Eller Paymore?").
Tiltalte forsvarede sig med, at den anvendte tone var "frisk og frejdig" og almindelig i en branche med hård konkurrence, og at indholdet ikke var utilbørligt.
Sø- og Handelsretten fandt tiltalte skyldig i alle de væsentligste anklagepunkter og idømte en markant bøde.
Rettens vurdering af anklagepunkterne
Retten fastslog, at begrebet "elektronisk post" i Markedsføringsloven § 6a er teknologineutralt og derfor også omfatter SMS-beskeder. Tiltaltes retsvildfarelse herom blev ikke anset for undskyldelig.
Forhold | Beskrivelse | Rettens afgørelse | Lovovertrædelse |
---|---|---|---|
1 | Udsendelse af 12.000 uanmodede SMS'er | Skyldig | Markedsføringsloven § 6a, stk. 1 |
2 | Udsendelse af 40.000 e-mails | Skyldig (for 36.000 e-mails) | Markedsføringsloven § 6a, stk. 1 |
3-5 | Utilbørlige angivelser om konkurrent | Skyldig | Markedsføringsloven § 2, stk. 2 og § 2a, stk. 2 |
For så vidt angår e-mailene (forhold 2), lagde retten tiltaltes forklaring om samtykke fra 4.000 modtagere til grund, da anklagemyndigheden ikke havde undersøgt dette nærmere. Tiltalte blev derfor dømt for udsendelse af 36.000 e-mails.
Retten fandt desuden, at udtalelserne om konkurrenten var utilbørlige og egnede til at miskreditere, hvilket var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 2, stk. 2.
Straf og bøde
Straffen blev fastsat i henhold til Markedsføringsloven § 22, stk. 6. Retten lagde vægt på det store antal uanmodede henvendelser og den gene, det medførte for modtagerne.
Thi kendes for ret: Tiltalte blev straffet med en bøde på 2.000.000 kr. og skulle betale sagens omkostninger.
Sagen er anket den 18. april 2004 til Højesteret (j.nr. 134/05). Sagen er sluttet ved Højesteret den 22. september 2005.Dommen er anonymiseret.
Lignende afgørelser