Command Palette

Search for a command to run...

Dom for overtrædelse af markedsføringsloven ved uanmodet elektronisk markedsføring

Dato

1. maj 2003

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Hans Jørgen NielsenKaj SchouLaura LarsenMichael B. ElmerPeter Møgelvang-Hansen

Parter

Anklagemyndigheden (Specialkonsulent Peter F og h-Knudsen, Forbrugerombudsmanden)
modFonn Danmark ApS (Adv. Christian Levin Nielsen)

Sagen omhandlede Anklagemyndighedens tiltale mod Fonn Danmark ApS for overtrædelse af Markedsføringsloven § 22, stk. 3, jf. § 6 a, stk. 1, ved at have sendt uopfordrede markedsføringshenvendelser via telefax og e-mail.

Baggrund for Sagen

Fonn Danmark ApS, etableret i 1996 som et datterselskab af et norsk selskab, har siden etableringen markedsført bøger og software via telefax og fra 1999 via e-mail. Denne praksis fortsatte efter den 1. juli 2000, hvor forbuddet i Markedsføringsloven § 6 a trådte i kraft. Anklageskriftet omfattede 143 tilfælde fra februar 2001 til september 2002 og yderligere 13 tilfælde fra november 2001 til oktober 2002, i alt 156 tilfælde af uopfordrede henvendelser til forbrugere og erhvervsdrivende.

Fonn Danmark ApS erkendte de faktiske omstændigheder, men nægtede sig skyldig. Selskabet anførte, at de troede, udsendelserne var berettigede, idet de misforstod lovgivningen. De mente, at den danske lov, ligesom den tilsvarende norske, kun forbød uopfordret kommunikation over for forbrugere, ikke erhvervsdrivende. Desuden mente de, at modtagere, der havde modtaget reklamer før lovens ikrafttræden og ikke havde frabedt sig dem, stiltiende havde givet samtykke.

Markedsføringspraksis og Databaser

Fonn Danmark ApS's database indeholdt ca. 65.000 danske telefaxnumre og 55.000-60.000 e-mailadresser. En betydelig del af disse stammer fra TDC's kataloger og Købmandsstandens Oplysningsbureau, mens kun en mindre del kom fra selskabets egne kunder. Langt de fleste adresser tilhørte erhvervsdrivende. Reklamer blev udsendt én gang om måneden til samtlige registrerede numre og adresser. Selskabet havde ingen dokumentation for, at modtagerne havde givet samtykke til at modtage reklamerne.

Forbrugerombudsmandens Henvendelser

Forbrugerombudsmanden henvendte sig første gang til Fonn Danmark ApS i marts 2000 for at gøre opmærksom på det fremsatte lovforslag om Markedsføringsloven § 6 a. Efter lovens ikrafttræden i juli 2000 orienterede Forbrugerombudsmanden igen i marts 2001 og henstillede til, at selskabet indrettede sin markedsføring efter de nye regler. Fonn Danmark ApS beklagede i marts 2001 en misforståelse af lovgivningen og lovede at stoppe udsendelse af telefaxer til nye kontakter. Trods dette indgav Forbrugerombudsmanden politianmeldelse i november 2001 efter fortsatte klager.

Sø- og Handelsretten fandt det bevist, at Fonn Danmark ApS havde udsendt de 156 uopfordrede telefaxer og e-mails, som anklageskrifterne omhandlede. Retten fastslog, at stiltiende, ikke-informeret samtykke ikke opfylder kravet om forudgående anmodning i Markedsføringsloven § 6 a.

Rettens Begrundelse

Retten lagde vægt på, at Danmark med Markedsføringsloven § 6 a har implementeret artikel 10 i Fjernsalgsdirektivet (97/7) og udvidet beskyttelsen mod uopfordret elektronisk kommunikation til også at omfatte erhvervsdrivende, hvilket er et højere beskyttelsesniveau end det, der gælder for forbrugere i Norge. Hjemlandsprincippet i Direktivet om elektronisk handel (2000/31) fandtes ikke relevant, da markedsføringen var rettet mod dansk territorium, jf. Straffeloven § 6, stk. 1 og § 9.

Vedrørende henvisningen til EU-direktiv 2002/58 (artikel 13, stk. 2) om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation, som tillader markedsføring til eksisterende kunder under visse betingelser (let og gebyrfri mulighed for at frabede sig markedsføring), fandt retten, at Fonn Danmark ApS ikke havde opfyldt disse betingelser. Kunderne havde ikke fået mulighed for at afvise anvendelsen af deres elektroniske adresseoplysninger til markedsføring, hverken ved indsamling eller ved hver meddelelse.

Strafudmåling

Retten fandt Fonn Danmark ApS skyldig i overtrædelse af Markedsføringsloven § 22, stk. 3, jf. § 6 a, stk. 1. Ved strafudmålingen blev der lagt vægt på, at selskabet fortsatte sin ulovlige markedsføring, selv efter at de danske myndigheder havde vejledt dem om reglerne. Dette betød, at selskabet ikke kunne påberåbe sig undskyldelig retsvildfarelse. Hovedparten af modtagerne var erhvervsdrivende, som har spildt tid og arbejdskraft på at håndtere de uopfordrede henvendelser. Under hensyntagen til antallet af henvendelser, antallet af modtagere, den gene og økonomiske skade, samt oplysninger om Fonn Danmark ApS's forhold, fastsattes bøden til 15.000 kr.

Fonn Danmark ApS blev idømt en bøde på 15.000 kr. og skal betale sagens omkostninger.

Lignende afgørelser