Command Palette

Search for a command to run...

Ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for Indsamlingsnævnet

  • Indsamlingsnævnets sammensætning opdateres med nye krav til medlemmernes kompetencer.
  • Et medlem indstillet af Erhvervsministeriet skal have særlig viden om it og digital udvikling.
  • Medlemmet indstillet af Rigspolitiet skal have særlig indsigt i bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
  • Bekendtgørelsens § 6, der omhandler nævnets afgørelseskompetence, bliver nyskrevet for at præcisere og samle nævnets beføjelser.
  • Terminologien for personoplysninger moderniseres fra 'personfølsomme oplysninger' til 'følsomme personoplysninger' i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.
  • Ændringerne forventes at træde i kraft den 15. juni 2025.
  • Justitsministeriet har fremsat et udkast til bekendtgørelse, der har til formål at ændre og modernisere forretningsordenen for Indsamlingsnævnet. Ændringerne sigter mod at styrke nævnets kompetencer inden for digitalisering og bekæmpelse af økonomisk kriminalitet samt at præcisere nævnets beføjelser.

    Nye kompetencekrav til nævnets medlemmer

    For at sikre, at Indsamlingsnævnet er rustet til at håndtere nutidens udfordringer, indføres der specifikke kompetencekrav til to af nævnets medlemmer. Nævnet består fortsat af en formand og fem medlemmer, men kravene til de indstillede medlemmer skærpes.

    Indstillende myndighed/organisationNyt kompetencekrav
    ErhvervsministerietSærlig viden om it og digital udvikling
    RigspolitietSærlig indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering

    Disse ændringer skal sikre, at nævnet har den nødvendige ekspertise til at vurdere sager i en stadig mere digitaliseret verden og til at imødegå risici for misbrug af indsamlinger til kriminelle formål.

    Præcisering af nævnets afgørelseskompetence

    Bekendtgørelsens § 6, som oplister de sager, nævnet træffer afgørelse i, bliver fuldstændigt omskrevet. Den nye formulering samler og præciserer nævnets kompetenceområder i overensstemmelse med indsamlingsloven. Nævnet vil blandt andet træffe afgørelse i sager om:

    • Tilladelse til og afslag på indsamlinger.
    • Tilbagekaldelse af tilladelser.
    • Tilladelse til hus- og gadeindsamling.
    • Vurdering af, om en indsamling er omfattet af loven.
    • Overtrædelse af god indsamlingsskik.
    • Ændring af navn på en indsamling for at undgå forveksling.

    Øvrige justeringer

    • Konsekvensændring: En henvisning i bekendtgørelsens § 9, stk. 4, rettes som følge af den nye struktur i § 6.
    • Terminologi: Begrebet 'personfølsomme oplysninger' i § 19, stk. 2, ændres til 'følsomme personoplysninger'. Dette er en teknisk justering for at bringe sprogbrugen i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning (GDPR).

    Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 15. juni 2025.

    Lignende afgørelser