Bekendtgørelse om det europæiske register over godkendte jernbanekøretøjstyper
Myndighed
Trafikstyrelsen
Publiceringsdato
29. april 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Denne bekendtgørelse har til formål at implementere en række opdaterede EU-retsakter vedrørende det europæiske register over godkendte typer af jernbanekøretøjer (ERATV). ERATV er en central database, der administreres af Den Europæiske Unions Jernbaneagentur (ERA) for at sikre en ensartet og gennemsigtig proces for godkendelse af jernbanekøretøjer på tværs af EU.
Bekendtgørelsen erstatter den tidligere danske regulering på området fra 2012 og sikrer, at dansk lovgivning er i overensstemmelse med den seneste EU-lovgivning.
Hovedformål og centrale elementer
- Implementering af EU-ret: Bekendtgørelsen gennemfører Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2011/665/EU med senere ændringer. Dette sikrer, at Danmark følger de fælles europæiske standarder for registrering af jernbanemateriel.
- Ophævelse af tidligere regler: Den nye bekendtgørelse ophæver Bekendtgørelse nr. 9189 af 20. marts 2012.
- Trafikstyrelsens rolle: Det fastslås, at Trafikstyrelsen varetager de opgaver og forpligtelser, som påhviler medlemsstaterne. Dette indebærer at indsende og validere data om køretøjstyper, der godkendes i Danmark, til ERATV-databasen.
- Tekniske specifikationer: De væsentligste ændringer er af teknisk karakter og findes i bekendtgørelsens bilag. Disse bilag specificerer præcist, hvilke data og parametre der skal registreres for forskellige typer af jernbanekøretøjer, såsom trækkende køretøjer, godsvogne og specialkøretøjer. Opdateringerne afspejler revisioner af de tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI'er).
Konsekvenser ved tilbagekaldelse af godkendelse
Høringsnotatet til bekendtgørelsen præciserer en vigtig konsekvens af de nye regler: Hvis en typegodkendelse for et jernbanekøretøj bliver tilbagekaldt, indebærer det ikke kun, at nye køretøjer af denne type ikke må markedsføres. Det betyder også, at køretøjer af den pågældende type, som allerede er i drift, skal trækkes tilbage. Dette skærper kravene til producenter og operatører.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det forventes ikke, at bekendtgørelsen vil medføre væsentlige økonomiske eller administrative byrder for virksomheder eller borgere. Den viderefører i høj grad eksisterende krav til registrering og ajourfører blot de tekniske specifikationer i overensstemmelse med EU-retten.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Lignende afgørelser