Command Palette

Search for a command to run...

Bekendtgørelse om det europæiske register over godkendte jernbanekøretøjstyper

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

29. april 2025

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Bilag 1

Klik for at åbne

Bilag 1.1

Klik for at åbne

Bilag 1.2

Klik for at åbne

Bilag 1.3

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar Nordjyske Jernbaner

Klik for at åbne

Høringssvar Ankestyrelsen

Klik for at åbne

Høringssvar DSB

Klik for at åbne

Høringssvar Lokaltog

Klik for at åbne

Høringssvar Sikkerhedsstyrelsen

Klik for at åbne

Høringssvar Banedanmark

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen implementerer opdaterede EU-regler for det europæiske register over godkendte typer af jernbanekøretøjer (ERATV).
  • Den nye bekendtgørelse erstatter og ophæver den hidtidige bekendtgørelse nr. 9189 af 20. marts 2012.
  • Trafikstyrelsen udpeges som den kompetente nationale myndighed, der varetager Danmarks forpligtelser i henhold til EU-reglerne.
  • De primære ændringer er tekniske og findes i bilagene, som opdaterer datakrav og parametre for registrering af køretøjstyper.
  • Bekendtgørelsen fastslår, at ved tilbagekaldelse af en typegodkendelse skal køretøjer af den pågældende type, der allerede er i drift, trækkes tilbage.
  • Der forventes ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller borgere.
  • Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
  • Denne bekendtgørelse har til formål at implementere en række opdaterede EU-retsakter vedrørende det europæiske register over godkendte typer af jernbanekøretøjer (ERATV). ERATV er en central database, der administreres af Den Europæiske Unions Jernbaneagentur (ERA) for at sikre en ensartet og gennemsigtig proces for godkendelse af jernbanekøretøjer på tværs af EU.

    Bekendtgørelsen erstatter den tidligere danske regulering på området fra 2012 og sikrer, at dansk lovgivning er i overensstemmelse med den seneste EU-lovgivning.

    Hovedformål og centrale elementer

    • Implementering af EU-ret: Bekendtgørelsen gennemfører Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2011/665/EU med senere ændringer. Dette sikrer, at Danmark følger de fælles europæiske standarder for registrering af jernbanemateriel.
    • Ophævelse af tidligere regler: Den nye bekendtgørelse ophæver Bekendtgørelse nr. 9189 af 20. marts 2012.
    • Trafikstyrelsens rolle: Det fastslås, at Trafikstyrelsen varetager de opgaver og forpligtelser, som påhviler medlemsstaterne. Dette indebærer at indsende og validere data om køretøjstyper, der godkendes i Danmark, til ERATV-databasen.
    • Tekniske specifikationer: De væsentligste ændringer er af teknisk karakter og findes i bekendtgørelsens bilag. Disse bilag specificerer præcist, hvilke data og parametre der skal registreres for forskellige typer af jernbanekøretøjer, såsom trækkende køretøjer, godsvogne og specialkøretøjer. Opdateringerne afspejler revisioner af de tekniske specifikationer for interoperabilitet (TSI'er).

    Konsekvenser ved tilbagekaldelse af godkendelse

    Høringsnotatet til bekendtgørelsen præciserer en vigtig konsekvens af de nye regler: Hvis en typegodkendelse for et jernbanekøretøj bliver tilbagekaldt, indebærer det ikke kun, at nye køretøjer af denne type ikke må markedsføres. Det betyder også, at køretøjer af den pågældende type, som allerede er i drift, skal trækkes tilbage. Dette skærper kravene til producenter og operatører.

    Økonomiske og administrative konsekvenser

    Det forventes ikke, at bekendtgørelsen vil medføre væsentlige økonomiske eller administrative byrder for virksomheder eller borgere. Den viderefører i høj grad eksisterende krav til registrering og ajourfører blot de tekniske specifikationer i overensstemmelse med EU-retten.

    Ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.

    Lignende afgørelser