Command Palette

Search for a command to run...

Opdatering af bekendtgørelse om helbreds- og kompetencekrav for jernbanepersonale

  • Bekendtgørelsen opdaterer og erstatter de gældende regler fra 2016 om helbreds- og kompetencekrav for personale med sikkerhedskritiske funktioner på jernbanen.
  • Formålet er at rette fejl, præcisere bestemmelser og sikre korrekt implementering af EU-lovgivning, uden at indføre nye krav for virksomheder eller ansatte.
  • Henvisninger til EU-lovgivning opdateres, så der nu refereres til Kommissionens gennemførelsesforordning 2019/773 i stedet for forordning 2015/995.
  • Anvendelsesområdet præciseres, så det tydeligt fremgår, at førere af S-tog, metrokøretøjer og personale på letbane- og metroområdet er undtaget.
  • Muligheden for at dispensere fra høre- og synskrav fjernes, da disse krav er fastsat i bindende EU-regler.
  • En række bestemmelser, der allerede følger direkte af EU-retten, fjernes fra bekendtgørelsen for at undgå unødvendig dobbeltregulering.
  • Trafikstyrelsens beføjelse til at håndtere helbredsgodkendelser justeres fra en pligt til at tilbagekalde til en mulighed for at tilbagekalde, hvilket bedre afspejler praksis.
  • Bekendtgørelsen foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025, og den ophæver bekendtgørelse nr. 1359 af 22. november 2016.
  • Dette udkast til en ny bekendtgørelse har til formål at opdatere og erstatte den nuværende bekendtgørelse fra 2016 om helbreds- og kompetencekrav for personale, der varetager sikkerhedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet. Opdateringen sker for at rette mindre fejl, præcisere uklare bestemmelser og sikre en korrekt implementering af gældende EU-ret, som påpeget af Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA). Der indføres ingen nye materielle krav for virksomheder eller deres ansatte.

    Væsentlige ændringer og præciseringer

    Bekendtgørelsen medfører en række justeringer for at forbedre reglernes klarhed og overensstemmelse med EU-lovgivningen.

    OmrådeNuværende praksis/regelForeslået ændringBegrundelse
    AnvendelsesområdeUklarhed om visse personalegrupperEksplicit undtagelse af S-bane-, metro- og letbanepersonale i § 1, stk. 4.Skaber klarhed og ensretter med eksisterende undtagelser for lokomotivførere.
    EU-henvisningerHenvisning til forældet forordning (2015/995).Opdatering til Kommissionens gennemførelsesforordning 2019/773.Sikrer overensstemmelse med gældende EU-ret.
    DispensationMulighed for dispensation fra høre- og synskrav (§ 12, stk. 1).Bestemmelsen om dispensation fra høre- og synskrav ophæves.Kravene er fastsat i EU-ret og kan ikke fraviges nationalt.
    DobbeltreguleringIndeholdt bestemmelser, der også findes i EU-forordninger (f.eks. § 11 om dokumentation).Bestemmelser, der er direkte gældende via EU-ret, fjernes.Overholder Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet og undgår unødig gentagelse.
    TilbagekaldelseTrafikstyrelsen "tilbagekalder" helbredsgodkendelse (§ 8).Trafikstyrelsen "kan tilbagekalde" helbredsgodkendelse (§ 8).Formuleringen justeres for bedre at afspejle praksis, hvor suspension ofte anvendes.
    BilagskorrektionerMindre fejl i terminologi i bilag 1 og 2."Koncentrationsevne" rettes til "koordinationsevne", og "kommunikation" tilføjes som et vurderingspunkt.Sikrer korrekt gengivelse af terminologi fra EU's tekniske specifikationer (TSI OPE).

    Konsekvenser og ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller borgere, da den primært viderefører og præciserer gældende regler.

    • Ikrafttrædelse: Den nye bekendtgørelse foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.
    • Ophævelse: Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1359 af 22. november 2016.
    • Overgangsregler: Helbredsgodkendelser og uddannelsesordninger, der er udstedt eller godkendt under de gamle regler, forbliver gyldige indtil de udløber, ændres eller tilbagekaldes.

    Lignende afgørelser